2011
2010
2009
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG - Mytologická scéna
4. november 2008 - 5. júl 2009
 
Druhá ruská avantgarda
Nonkonformisti zo zbierky Bar-Gera

14. november 2008 - 22. február 2009
 
Mestské zásahy
4. december 2008 - 15. marec 2009
 
Eva Kmentová
18. december 2008 - 22. február 2009
 
Reštaurátor Franz Storno st.
13. marec 2009 - 17. máj 2009
 
OSEMDESIATE
Postmoderna v slovenskom výtvarnom umení 1985 – 1992

8. apríl 2009 - 30. august 2009
 
„Modernajsuj!“
20. máj 2009 - 21. jún 2009
 
Carte Futuriste / Futuristické kresby
100 rokov futurizmu

17. jún 2009 - 15. august 2009
 
Rudolf Uher – Sochy na papieri
9. júl 2009 - 16. august 2009
 
Mudroch & Mudroch
Neuskutočnený rozhovor

18. september 2009 - 8. november 2009
 
Bruselský sen
Československá účasť na svetovej výstave EXPO 58 v Bruseli a životný štýl 1. polovice 60. rokov

25. september 2009 - 15. november 2009
 
Juraj Bartoš
2. október 2009 - 22. november 2009
 
Šiesty zmysel divadla
Slovenská scénografia a divadelný plagát po roku 1989

22. október 2009 - 17. január 2010
 
Renesancia
Dejiny slovenského výtvarného umenia

18. december 2009 - 28. marec 2010
 
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
 
Ruský piktorializmus
Esterházyho palác, 1. a 2. poschodie
november 2002 - december 2002
 
Spoluorganizátor: Václav Macek
 
Výstava Ruský piktorializmus, ktorú v rámci Mesiaca fotografia organizuje ROSIZO, štátne centrum pre múzeá a výstavy Ministerstva kultúry Ruskej federácie v spolupráci so SNG a Nadáciou FOTOFO, predstavuje práce 16 autorov. Pokrýva vývoj ruského piktorializmu od 90. rokov 19. storočia až po súčasnosť. Vystavené práce sú zapožičané z Oblastného Múzea v Kirove, ktoré je pomenované po V. M. & A. M. Vasnetsovových, renomovaných umelcoch z Vjatky (Kirov) a zakladateľoch Múzea, ďalej z rozsiahlej súkromnej zbierky Michaila Golosovského z Krasnogorska pri Moskve, z rodinnej zbierky Sergeja Andrejeva, syna fotografa–piktorialistu Nikolaja Andrejeva z Puškina, a od Georgija Kolosova.
Ruský piktorializmus, ktorého začiatky siahajú do 80. rokov 19. storočia, sa projektoval ako schopnosť počúvať, o čom rozpráva ticho. Vychádza zo zobrazovania krajiny a jeho stúpenci ho prirovnávali k maľbe, pričom kritici ich obviňovali z mechanického kopírovania. Postupne obsiahol všetky prevládajúce žánre fotografie a vyznačil ďalšie obdobie histórie fotografického umenia v Rusku s pôsobnosťou po celom teritóriu. Piktorialisti ako prví poeticky zachytili vizuálny obraz mestskej kultúry, jej hodnôt a foriem na prelome storočí. Opustili ateliér, stali sa cestujúcimi fotografmi a do výstavných priestorov sa vrátili ako „básnici krajiny“. Odmietli „dogmu akademizmu“ v kompozícii a svoje prístupy odvodzovali od umelcov Ďalekého východu a Francúzska. Boli zároveň mladšími súčasníkmi impresionistov. Umelecké zámery piktorialistov sa v mnohom zhodovali s etickým a určujúcim charakterom ruskej inteligencie. Je ťažšie nájsť iné obdobie, v ktorom by sa fotografia stala dôležitým zdrojom duchovného života a spájala umelcov rozdielnych profesií.
Foto 12


 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.