2011
2010
 
Šiesty zmysel divadla
Slovenská scénografia a divadelný plagát po roku 1989

22. október 2009 - 17. január 2010
 
Renesancia
Dejiny slovenského výtvarného umenia

18. december 2009 - 28. marec 2010
 
Ruská ikona. XV. – XX. storočie
8. apríl 2010 - 16. máj 2010
 
Július Koller
Vedecko-fantastická retrospektíva

23. apríl 2010 - 20. jún 2010
 
Ján Rombauer (1782-1849)
Levoča – Petrohrad – Prešov

4. jún 2010 - 29. august 2010
 
Na návšteve
4. jún 2010 - 10. september 2010
 
skica – návrh – kópia
zreštaurované talianske kresby 16. a 17. storočia zo zbierky SNG

4. jún 2010 - 29. august 2010
 
priestory umenia v šedej zóne
projekty pre tranzit

4. júl 2010 - 1. august 2010
 
INSITA 2010 – 9. ročník medzinárodného Trienále insitného umenia
4. júl 2010 - 26. september 2010
 
Josef Hoffmann (1870 – 1956). Ornament a moderna. Architekt a dizajnér
4. august 2010 - 11. august 2010
 
Juraj Bartusz. gestá / body / sekundy
19. august 2010 - 31. október 2010
 
Zlatý vek holandskej grafiky
Od Goltzia po Rembrandta

11. september 2010 - 9. január 2011
 
Scénografia ako obraz
12. september 2010 - 31. október 2010
 
Alexandra Exter – Ester Martinčeková-Šimerová – Anatol Petritzky – Ľudovít Fulla
25. september 2010 - 14. november 2010
 
Holé baby
Necenzurované akty moderných majstrov

6. október 2010 - 28. november 2010
 
František Drtikol
Z fotografického archívu

13. október 2010 - 28. november 2010
 
Anton Cepka
Šperky z rokov 1966 – 1990

19. október 2010 - 25. október 2010
 
Intervencie v gotickej zbierke SNG
26. október 2010 - 16. január 2011
 
Ona je madona...
24. november 2010 - apríl 2011
 
Maľba po maľbe
Výstava súčasnej slovenskej maľby

9. december 2010 - 6. február 2011
 
SNG! NOW
14. december 2010 16:30 - 16. január 2011
 
Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí

17. december 2010 - 13. marec 2011
 
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
 
Plagáty z Viedne
Slovenská národná galéria, Esterházyho palác, 3. poschodie
27. jún 2003 - 16. september 2003
 
Kurátori výstavy: Markus Feigl / Viedeň
Petr Štembera / Praha
Dagmar Poláčková / Bratislava

 
Vernisáž výstavy: 26. jún 2003 o 17. 00 hod.
Výstava Plagáty z Viedne priblížila slovenskému divákovi vývoj tohto zaujímavého média od jeho začiatkov až po súčasnosť. Keďže Bratislava a Viedeň sú nielen topograficky veľmi blízko, môžeme hovoriť o spoločne zdieľanom kultúrnom priestore. Vo výberovej kolekcii z majetku Viedenskej mestskej a krajinskej knižnice, ktorá spravuje zbierku viac ako 180 000 exemplárov plagátov, predstavíme teda na jednej strane materiál u nás takmer úplne neznámy, pretože takáto výstava sa na území Slovenska koná po prvýkrát, na strane druhej však v nej jasne prečítame a nájdeme mnoho súvislostí a analógií s vývinom slovenského plagátu. Významnú súčasť výstavy tvorí kolekcia plagátov rakúskej proveniencie prelomu storočí z Umeleckopriemyselného múzea v Prahe. Predkladáme teda divákom reprezentatívny výber okolo 150 viedenských plagátov od konca 19. storočia až do súčasnosti. V koncepcii výstavy je položený dôraz na tvorbu zo začiatku 20. storočia, teda na obdobie, keď sa stal viedenský plagát svetovým pojmom. Sú to predovšetkým plagáty secesného a postsecesného obdobia, modernistickej i avantgardnej orientácie . Zastúpené je tiež obdobie povojnovej obnovy i formujúceho sa internacionálneho štýlu. Výber plagátov z obdobia jeho poslednej veľkej konjunktúry v 60. rokoch predstaví i plagát, ktorý sa začína postupne presúvať z exteriéru dovnútra a podľa vzoru maľby, v období straty aury „originálu“ funguje v ňom ako závesný obraz. V 70. rokoch sa charakteristickým spôsobom prejavili vplyvy multimediálnej orientácie a výrazný trend akcelerovanej „totálnej“ vizualizácie, ktorá až do dnešných dní útočí na zmysly súčasníka vo všetkých druhoch a formách sprostredkovaných informácií. Plagát sa však v tomto „boome“ paradoxne akoby stráca v prospech nových médií a stále častejšie ho už dnes nahrádza jeho agresívnejšia forma - bildboard či bigboard. S nástupom éry počítačov vstupuje do vizuálnej koncepcie plagátov 80. a 90. rokov napokon snaha integrovať do obrazovej plochy prvok času, pohybu a priestoru. Výstava je koncipovaná tak, aby poskytla divákovi správu o vývine moderných výtvarných štýlov tak ako sa prejavili v aktuálnej tvorbe plagátu a vytvorila komplexnú, dobre čitateľnú verziu „príbehu“ vývinu média na príklade viedenského, ale zároveň i širšieho stredoeurópskeho kontextu. Tento príbeh však súčasne obsahuje i „príbeh“ vývinu modelov vizuálnej komunikácie stredoeurópskej spoločnosti v priebehu vyše sto rokov.

 
hore

 
J. Binder - Meinl Kaffee, 1924
 
S. Weber - Wiener Blutrausch, 1979
 
H. Fabigan - Stadthalle, 1959
 
S. Schmögner - Tolldreiste Szenen, 1981
 
C. Alessandri - Erotik, 1990
 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.