2011
2010
2008
2007
 
   V Slovenskej národnej galérii je do marca sprístupnená výstava Stratený čas? (20. 12. SME)
O komunizme na plné pecky

20. december 2007
 
Cena pre kurátorku Zoru Rusinovú [SME 07/12/2007]
7. december 2007
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
14. november 2007
 
Komunistická pohľadnica s Darou Rolins: Nie žart, ale upútavka
4. november 2007
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Analógová kontrarevolúcia (Domino efekt 22/08/2007)
22. august 2007
 
Insita má čaro ( Insita má čaro (PRAVDA 14/07/2007)
14. júl 2007
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Grand Prix Insita putuje do Poľska
26. jún 2007
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Moravská galéria prináša dielo Andyho Warhola (Žurnál 07/06/2007)
7. jún 2007
 
Obrazy nielen pre oči (Mosty 05/06/2007)
5. jún 2007
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Hockney? Výnimočný zážitok (PRAVDA 14/04/2007)
14. apríl 2007
 
Sýty stôl nasýti (dušu) (2007-03-31)
31. marec 2007
 
Inakosť v Slovenskej národnej galérii (Mosty 27/03/2007)
27. marec 2007
 
Ako robil maliar Hockney grafiky (PRAVDA 24/03/2007)
24. marec 2007
 
Cítim sa modro. Aleš (SME, 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Všetko najlepšie, Hockney! (HN 19/03/2007)
19. marec 2007
 
Bludní Holanďania stále lákajú (PRAVDA 07/03/2007)
7. marec 2007
 
Umenie nemôže žiť vo vzduchoprázdne (Parlamentný kuriér 22/01/2007)
22. január 2007
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
 
2006
2005
 
Čarovná scéna spod maminej sukne (SME 14/12/2006)
14. december 2006
 
autor: Eva Andrejčáková
 
Príbeh scénografa a výtvarníka Aleša Votavu prináša monografická výstava v Slovenskej národnej galérii v Bratislave

Vo výške tretieho poschodia v átriu Esterházyho paláca v Bratislave visí koncertné krídlo. Rovnako ohromujúci pocit je stáť hlboko pod ním, ako dívať sa naň z balkóna. Stačí mávnutie, a klávesy sú na dosah. Ten istý klavír visel na scéne divadla Astorka, keď sa hral Čechovov Višňový sad. Famózna scéna, na ktorú sa len tak nezabúda. Jej autorom bol Aleš Votava.
"S Alešom ste sa nikdy nenudili, bol veľmi spontánny, vždy pre niečo zahorel," hovorí jeho mama, výtvarníčka Blanka Votavová, vďaka ktorej sa podarilo usporiadať výstavu jej syna. Pri spomienke sa neubráni slzám. "Mali sme doma bábkové divadlo s bábkami a krásnymi kulisami. To mu nestačilo, už ako malý začal vyrábať vlastné kulisy a bábky a písal pre ne hry. Neskôr ho očarila aj chémia. Miloval dym."
Scenáristické začiatky si aj sám zapisoval: najradšej sa vraj hral pod stoličkou, cez ktorú mala mama prehodenú širokú sukňu. A v prítmí tohto bunkra potom baterkou čaroval atmosféru.
Aleša Votavu a jeho scenáristickú tvorbu uznávali všetci, čo ho poznali. Ako tu dnes chýba, sa ukázalo, keď predčasne, pred piatimi rokmi, zomrel.
Výstava prináša zhrňujúci pohľad na jeho tvorbu a rozčleňuje ju do niekoľkých celkov. Prvá časť je situovaná vo vstupnej miestnosti a venuje sa Alešovi-pisateľovi. Miestom textovej koláže jeho úvah o scénografii, divadle a problémoch kultúry sú priamo steny miestnosti. Vytvárajú tak základné indície k témam ďalších výstavných miestností.
"Aleš začal svoje odborné postrehy publikovať začiatkom 90. rokov v rôznych slovenských, českých a zahraničných časopisoch. A písal si aj denníky. Keď som to všetko preštudovala, zistila som, že aj ako pisateľ bol veľmi pozoruhodná osobnosť," hovorí kurátorka výstavy Dagmar Poláčková.
Obrazová galéria sa venuje najmä poslednej časti jeho tvorby - fotografie divadelných scén rozličných autorov sú prevažne z jeho archívu. Miestnosť s názvom Búrka nazvaná podľa Shakespearovej inscenácie odkrýva tvorivý proces vzniku tejto scény od prvotnej inšpirácie až po jej definitívnu verziu. "Jeho scénografia sa vlastne deje," vysvetľuje kurátorka.
Obrazový materiál dopĺňa zmenšené javisko pomerne kontroverznej inscenácie Les, ktorej scénu robil Votava pred desiatimi rokmi. Rád pracoval s každou farbou, v tomto prípade v duchu modrej, ktorá bola typická pre jeho posledné tvorivé obdobie, ovplyvnené svetom počítačovej techniky.
Na výber z jeho denníkov nadväzujú detské kresby, pracovné skice a rôzne výpravné poznámky. Scénografiu jeho inscenácií si možno pozrieť aj takpovediac naživo, teda z filmového záznamu, ktorý by mal konfrontovať návrhy s realizovanou divadelnou scénou. Súčasťou zastávky v príbehu o Votavovi je filmový portrét. "Dali sme sa dokopy sedemnásti, každý z nás o Alešovi povedal, čo chcel. A čítali sme úryvky z listov nazvané Synovy zvěsti, ktoré písal mame zo svojich tvorivých pobytov v Paríži a v Taliansku," hovorí režisér Juraj Johanides, ktorý koláž nakrútil.
Objavujú sa v nej Alešovi blízki spolupracovníci a priatelia - Martin Huba, Martin Porubjak, Martin Ciel, Milan Čorba, Silvia Hroncová, Anna Grusková, Marián Havran a ďalší.
Cesta z mágie divadla a spomienok vedie aj ku šperkom, ktorým sa Votava venoval začiatkom deväťdesiatych rokov a objavili sa na prestížnych medzinárodných výstavách. Svoj priestor dostali aj všelijaké nerealizované nápady, subtílne kresbičky, skice, detské výtvory. Napríklad Rusalka, prvá operná diva, ktorú nakreslil ako šesťročný.
"Akceptovala by som, aj keby chcel čistiť kanály," hovorí jeho mama. "Ale videla som, že na to má. A ono sa to potom pustilo samo."

Aleš Votava (1962 - 2001) vyštudoval umeleckú priemyslovku a scénografiu na VŠMU v Bratislave u profesora Ladislava Vychodila. Začínal v Divadle J. G. Tajovského a v Štátnej opere v Banskej Bystrici, postupne nadviazal spoluprácu s mnohými divadlami doma i v Česku. V rokoch 1993 - 2000 pôsobil ako pedagóg na Katedre scénografie a kostýmového výtvarníctva VŠMU. Za svoju tvorbu získal mnoho ocenení: trikrát divadelnú cenu Dosky za najlepšiu scénografiu, cenu Alfréda Radoka za najlepšiu scénografiu, cenu za výtvarné riešenie francúzsko-talianskeho filmu Aria a ďalšie. Ako tridsaťosemročný podľahol ťažkej chorobe.

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.