2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG. Jan Mertens ml., dielňa: Triptych Klaňania troch kráľov. 1520-1530
16. september 2004 - 31. máj 2005
 
Miloš Dohnány a jeho tvorba
4. november 2004 - 31. január 2005
 
Cín – argentum pauperum
15. marec 2005 - 5. jún 2005
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG
Christian Rugendas podľa Johanna Lorenza Haida: Univerzitná téza františkánskych frátrov s motívom kajúceho sv. Petra. 1738

1. jún 2005 - 31. december 2005
 
No Code. Talianske súčasné umenie
3. jún 2005 - 28. august 2005
 
Mária Bartuszová. Cesta k organickej plastike
15. jún 2005 - 2. október 2005
 
Miesto zázrakov. Premeny barokového oltára
24. jún 2005 - 28. august 2005
 
Slovenský mýtus
29. september 2005 17:00 - 5. marec 2006
 
Jedinečná krajina.Taliansko, fotografie 1900–2000
21. október 2005 - 30. december 2005
 
2004
2003
2002
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG
Simone Pignoni - Sv. Praxedis

SNG, Bratislava, Rázusovo nábrežie 2, Vodné kasárne, rizalit
január 2007 - august 2007
 
Kurátor: Ivan Rusina
 
Reštaurátorske ateliéry
 
Dielo, ktoré sa dostalo do zbierok Slovenskej národnej galérie prevodom roku 1950, pochádza zo zbierky grófa Jána Pálffyho. V katalógu jeho kolekcie z roku 1909 ho pripísali florentskému maliarovi Francescovi Furinimu (c.1600 – 1646), postavu ženy na obraze vzhľadom k jej lamentačnému gestu a klasického atribútu – nádoby na masť určili ako Máriu Magdalénu.
Reštaurátorský prieskum a následné reštaurovanie však ukázali, že koncom 19. storočia bol obraz „upravený“ – premaľovaný, pričom tieto zásahy podstatne zmenili jeho ráz aj ikonografiu. Na pôvodnom barokovom obraze žena žmýkala špongiu či handru, z ktorej stekala krv do misy na stolíku. Pri premaľbe v 19. storočí reštaurátor „zamaľoval“ špongiu a stekajúcu krv, nádobu „zakryl“ vrchnákom, ostala iba žena lamentujúca nad nádobou. A tak z pôvodnej sv. Praxedy, ranokresťanskej svätice, sa po úprave stala Mária Magdaléna. Po odstránení premalieb z 19. storočia sa dala spoľahlivejšie určiť aj atribúcia obrazu. Ukázalo sa, že autorom našej kompozície nie je Francesco Furini, ale jeho žiak Simone Pignoni (1611, Florencia – 1698, Florencia).




 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.