2011
2010
2008
2007
2006
 
   Rembrandt na Dunaji (HN 21/12/2006)
21. december 2006
 
Miliardová výstava: Neťukajte do Rembrandta, zazvonííí! (Nový čas 21/12/2006)
21. december 2006
 
Majstri zlatého veku zablúdili do Bratislavy (SME 16/12/2006)
16. december 2006
 
Grafiky na celý rok (SME 15/12/2006)
15. december 2006
 
Čarovná scéna spod maminej sukne (SME 14/12/2006)
14. december 2006
 
Aleš Votava maľoval svetlom (PRAVDA 12/12/2006)
12. december 2006
 
Holanďania blúdia: do galérie (PRAVDA, 09/12/2006)
9. december 2006
 
Vydarená inštalácia (PRAVDA 25/11/2006)
25. november 2006
 
Galéria má nový ťahák: slovenskú modernu (PRAVDA 22/11/2006)
22. november 2006
 
Slovenská národná galéria otvorila (Ne)stále expozície umenia 20. storočia (Pravda/22/11)
22. november 2006
 
Nie je všetko len super a go-go-go (Sme, 02/11/2006)
2. november 2006
 
Národná galéria si vyžiada miliardu (Sme)
3. október 2006
 
Váš autoportrét, prosím! ( Domino fórum 28/06/2006)
 
Autopoesis - výstava vlastného ja (Večerník (BA) 22/06/2006)
 
Pri fotografovaní treba vraj pokorne počúvať (Sme, 21/09/2006)
 
2005
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Články o výtvarnom umení zriedka vyvolávajú verejné polemiky. Ostrý článok Richarda Gregora v predminulom .týždni polemiku vyvolal - v redakcii aj mimo nej. Keď sme dostali nižšie uvedený text Milana Bočkaya, výtvarníka, o ktorom bola reč, rozhodli sme sa uverejniť ho v plnej dĺžke. Čitateľom, ktorí výstavu Delfín v lese alebo Chvála paradoxu zatiaľ nevideli, odporúčame jej návštevu. Budú sa tak môcť rozhodnúť, či dajú za pravdu kritikovi, alebo jeho kritikom. Ak sa nebudú vedieť rozhodnúť, nič to. Uvidia aspoň výstavu, ktorú jednoducho treba vidieť.

jk

Keďže rozruch okolo recenzie Richarda Gregora nadobudol nežiaduce rozmery s náznakom "lynču", považujem za potrebné uviesť zásadné veci na pravú mieru.
V dnešnom deformovanom mediálnom svete každá informácia musí mať aspoň náznak kontroverznosti a s pozitívnou zvesťou nepochodíte. Z tohto dôvodu som vymyslel a následne naviedol môjho mladého priateľa Richarda na napísanie pamfletu s cieľom upozorniť na moju retrospektívnu výstavu, ktorá bude v Slovenskej národnej galérii pod názvom Delfín v lese, alebo chvála paradoxu do 29. júla 2007. Bol som veľmi prekvapený úspechom tejto mystifikácie, nečakane mohutnou vlnou záujmu o moju tvorbu a naopak, množstvom odsudkov Richardovej spisby. Až sa hanbím za mierne zneužitie svojich priaznivcov. Počítam s ich veľkorysosťou, veď mystifikácia je súčasťou mojej práce.
Aby plán vyšiel, bolo potrebné dodržať určité pravidlá: zdanie serióznosti a hlavne dokonalé utajenie pravého zámeru. Vďaka inteligencii a disciplíne môjho priateľa v tomto smere neboli problémy. Aby čitatelia neboli úplne bez šancí, narafičili sme na nich dve pomôcky možného odhalenia. Prvou bola odvolávka na "legendárne prísnu kritičku" Adu Gutleber-Krnáčovú a "krátku polemickú prestrelku" spred štrnástich rokov. Pamätníci si mali uvedomiť, že to Richard nemôže myslieť vážne. Vtedy totiž kunsthistorik Radislav Matuštík, absolútna Richardova autorita, v tejto kauzičke prejavil jednoznačný postoj. A ten veru na prospech "legendárne prísnej kritičky" nebol. Druhou pomôckou bolo naše všeobecne známe priateľstvo už od Richardovho ukončenia vysokej školy. Opäť pamätníci zlyhali a neuvedomili si, že už v roku 1999 mladý kritik veľmi priaznivo recenzoval moje výstavy: v Zíchyho paláci a v CC centre. (Richard Gregor: Spoľahlivý solitér, SME 8.10. 1999) Pamätníci, inak bystrí ľudia, dokonca prehliadli fakt, že v tejto recenzii vyzdvihuje práce napospol z obdobia tvorby, ktoré v pamflete odsudzuje. Naopak, nečakané bolo podozrenie niektorých redaktorov .týždňa, ktorým sa javil hysterický tón neprirodzený, diametrálne odlišný od pravidelných Richardových príspevkov. Rozptýliť podozrenie nebolo ľahké. Na záver sa všetkým, ktorí "naleteli", ešte raz ospravedlňujem s poznámkou, že to je princíp mystifikácie.

.milan Bočkay



 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.