2011
2010
 
   Pozvánka na TK / Indusriálna krajina?
16. december 2010 11:00
 
Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí / TS

16. december 2010
 
Majster z Okoličného: Ukrižovanie
16. december 2010
 
Pozvánka na TK / Maľba po maľbe
8. december 2010
 
Maľba po maľbe
8. december 2010
 
Holé baby, holé cice / Lidové noviny
13. november 2010
 
František Drtikol
Z fotografického archívu

11. november 2010
 
Pozvánka na TK / František Drtikol
12. október 2010
 
Retrospektívna výstava J. Bartusza Gestá, body, sekundy je v Esterházyho paláci / Bratislavské noviny 09/09/2010
9. september 2010
 
Gestá, body, sekundy / Týždeň
30. august 2010
 
Bartusz: Zahrával som sa so životom / Pravda
27. august 2010
 
Určil som si čas tvorby na jednu sekundu / SME
23. august 2010
 
Juraj Bartusz. gestá / body / sekundy / TS
19. august 2010
 
INSITA 2010 – 9. ročník Trienále insitného umenia / TS
2. júl 2010
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - INSITA 2010 – 9. ročník medzinárodného Trienále insitného umenia
28. jún 2010
 
Ján Rombauer (1782-1849)
Levoča – Petrohrad – Prešov

3. jún 2010 17:00
 
skica – návrh – kópia
zreštaurované talianske kresby
16. a 17. storočia zo zbierky SNG

3. jún 2010
 
Na návšteve
Manet, Rodin, Warhol a ďalší zo zbierok SNG

3. jún 2010
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu
JÚLIUS KOLLER

22. apríl 2010
 
Koncepcia ďalšieho rozvoja Slovenskej národnej galérie
17. apríl 2010 - december 2010
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu
11. marec 2010 11:00
 
Výstavný plán SNG 2010
11. marec 2010
 
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 
TS / Július Koller
22. apríl 2010
 
Július Koller
Vedecko-fantastická retrospektíva

 
JÚLIUS KOLLER
VEDECKO-FANTASTICKÁ RETROSPEKTÍVA
Kde: SNG, Esterházyho palác, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
Kedy: 23. apríl – 20. jún 2010
Vernisáž: 22. apríl 2010 o 17.00 hod.
Kurátori výstavy: Petra Hanáková & Aurel Hrabušický


Július Koller (ďalej JK) sa stal v umení na Slovensku symbolom inovácie. Svojimi aktivitami sa programovo vyčlenil nielen z modernej umeleckej tradície, ale aj z neoavantgardnej tvorby, ktorá v šesťdesiatych rokoch 20. storočia podstatne rozšírila hranice dovtedy mysliteľného umenia. Zaujal vedomú opozíciu voči súčasnému umeniu, „posväcujúcemu vtipné, ale často plytké nápady a živočíšnu, bezduchú hravosť bez humanistickej vážnosti, nutnosti, potrebnosti“. JK chcel nahradiť jednorazové, príležitostné estetické zážitky trvalým a cieľavedomým pôsobením na svoje okolie. Umenie chcel nahradiť kultúrou, presnejšie kultúrou života. Základom jeho koncepcie kultúry ako tvorivého aktu bol pojem „hravej neumeleckosti“ – JK chcel život premeniť na „kultúrnu hru so spravodlivými a pevnými pravidlami pre každého“.
Výsledkom tohto prístupu bolo trvalé a permanentné sebanasadzovanie v komunikácii s inými ľuďmi – seba samého premenil na mediátora svojich širokých, až univerzálnych záujmov, postrehov, reflexií, ktoré sa snažil sprostredkovať ostatným. Sústavne s nimi rozohrával hru – komunikačnú, ale aj fyzicky bezprostrednú, športovú. Skúšal postreh partnera, chcel vyvolať priamy kontakt, trvalú vzájomnú výmenu (stolno)tenisových loptičiek, ale aj nápadov a vôbec prežívaných ľudských obsahov. Chcel maľovať „vlastnou osobou“ na „kozmohumanistickom plátne reality“. Svoj vlastný život vnímal ako signál, on sám sa stal vysielačom signálov, sústavne upozorňujúcich a odhaľujúcich skryté spojitosti, ale aj medzery, protirečenia v osobnom, spoločenskom až v kozmickom bytí.

Dôležitá bola preňho skôr jasnosť a zreteľnosť signálov, než tvorba estetických artefaktov. Vytvoril si rolu akéhosi neštandardného kazateľa alebo proroka – premenil sa na civilného UFO-nauta, voľne sa pohybujúceho medzi pozemšťanmi, multimediálne šíriaceho svoje otázne a demystifikujúce signály. Jeho najčastejším znamením bol otáznik – aj záväzné spoločenské symboly a heraldické znaky ohýbal do podoby otáznikov, vlnoviek, zaplietal do sémanticky nivelizujúcich sietí. Upozorňovanie na otázne a spletité vzťahy bolo jeho základným autorským postojom. V tomto zmysle nevidel zásadný rozdiel medzi socializmom a kapitalizmom bez ľudskej tváre. Vyústením toho všetkého bolo trvalé sprítomňovanie skrytej vrstvy bytia: „Moja činnosť je založená na uznaní boja protikladov, na uznaní nevyriešiteľnosti sveta. Prečo by sme mali dostať nejakú odpoveď od prírody, od Boha, od ľudí? Mne nevadí neznámo.“ Autor sám bol azda i sám pre seba záhadou a tajomným, nepochopiteľným zostal preňho aj horizont sveta, z ktorého sa načas vynoril.











 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.