2011
2010
2008
2007
 
   V Slovenskej národnej galérii je do marca sprístupnená výstava Stratený čas? (20. 12. SME)
O komunizme na plné pecky

20. december 2007
 
Cena pre kurátorku Zoru Rusinovú [SME 07/12/2007]
7. december 2007
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
14. november 2007
 
Komunistická pohľadnica s Darou Rolins: Nie žart, ale upútavka
4. november 2007
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Analógová kontrarevolúcia (Domino efekt 22/08/2007)
22. august 2007
 
Insita má čaro ( Insita má čaro (PRAVDA 14/07/2007)
14. júl 2007
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Grand Prix Insita putuje do Poľska
26. jún 2007
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Moravská galéria prináša dielo Andyho Warhola (Žurnál 07/06/2007)
7. jún 2007
 
Obrazy nielen pre oči (Mosty 05/06/2007)
5. jún 2007
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Hockney? Výnimočný zážitok (PRAVDA 14/04/2007)
14. apríl 2007
 
Sýty stôl nasýti (dušu) (2007-03-31)
31. marec 2007
 
Inakosť v Slovenskej národnej galérii (Mosty 27/03/2007)
27. marec 2007
 
Ako robil maliar Hockney grafiky (PRAVDA 24/03/2007)
24. marec 2007
 
Cítim sa modro. Aleš (SME, 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Bludní Holanďania stále lákajú (PRAVDA 07/03/2007)
7. marec 2007
 
Umenie nemôže žiť vo vzduchoprázdne (Parlamentný kuriér 22/01/2007)
22. január 2007
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
 
2006
2005
 
Všetko najlepšie, Hockney! (HN 19/03/2007)
19. marec 2007
 
Autor: Michaela Pašteková
 
NOVÁ VÝSTAVA. Najznámejší žijúci britský umelec vystavuje od zajtra v Bratislave.

BRATISLAVA - Najznámejší a najobdivovanejší žijúci umelec britskej umeleckej scény. Homosexuál, ktorý búra tabu nielen v spoločnosti, ale aj na svojich obrazoch. V tomto roku oslavuje 70 rokov a mnohé svetové galérie si jubileum pripomínajú retrospektívnymi výstavami. Už zajtra sa do osláv zapojí aj Slovenská národná galéria v Bratislave. Všetko najlepšie, David Hockney!

Rebel s príčinou

Hockney bol od detstva provokatérom. Na základnej škole dostával poznámky za to, že viac kreslí než píše. Keď začiatkom 60. rokov študoval na slávnej Royal College of Art v Londýne, pohŕdal maľovaním tradičných zátiší, pretože ho to nudilo. Lákal ho experiment a dobrodružstvo. Aj preto podľahol vtedajšiemu vplyvu abstraktnej maľby. Cítil však, že to nie je presne to, čo vystihuje jeho povahu. Preto dal napokon prednosť príbehu. Vždy bol nadšeným čitateľom a slovo preto začal vkladať aj do svojich obrazov. Niekedy ho tam priamo vpisoval, inokedy na plátna či výkresy vlepoval výstrižky z novín či básní. Rád sa inšpiroval nápismi na verejných toaletách. Túžil zotrieť hranice medzi výtvarným umením a literatúrou.

Nie som grafik

V Bratislave si môžeme pozrieť štyri Hockneyho grafické cykly z rokov 1961 - 1977. Tie prvé vznikli ešte počas jeho štúdií v Londýne. Paradoxné je, že sám
Hockney sa údajne nikdy necítil ako grafik. "Nie som grafik, som maliar, ktorý urobil niekoľko grafík," vyjadril sa v jednom z rozhovorov. Grafiky vraj začal robiť len preto, že mu došli peniaze aj farby a na katedre grafiky to bolo všetko zdarma. Cyklus Život zhýralca je inšpirovaný rovnomennou sériou Williama Hogartha z roku 1735, ktorá na ôsmich medirytinách rozpráva príbeh o premrhanom živote. Hockney prenáša príbeh do New Yorku a nesie v sebe poloautobiografické črty. Opisuje muža, ktorému sa najprv darí, lebo predávaním grafík zarába peniaze, keď sa mu však financie minú, "dobrí ľudia" sa mu začnú vyhýbať. Ďalšie tri cykly sú inšpirované literárnymi dielami. Zahŕňajú ilustrácie k 14 básňam C. P.Cafavyho, k šiestim rozprávkam bratov Grimmovcov a k básni amerického básnika Wallacea Stevensa Modrá gitara. Hockney však upozorňuje, že nejde o doslovné ilustrácie, skôr pokusy o interpretáciu vizuálnymi prostriedkami.

Všetko, len nie nuda

Hockneyho rukopis ovplyvnil najmä jeho pobyt v Los Angeles. Odišiel tam v roku 1963. "Po týždni od príchodu do tohto podivného mesta, kde som nepoznal ani dušu, som zložil skúšku v autoškole, kúpil si auto, odcestoval do Las Vegas a vyhral nejaké peniaze. Zohnal som si ateliér a začal maľovať. To všetko som stihol za týždeň. A v duchu som si hovoril: presne takto som si to predstavoval," hovorieva. Odvtedy jeho obrazy začínajú charakterizovať prežiarené priečelia domov, kobaltovo modré bazény s kúpajúcimi, sprchujúcimi sa, či oddychujúcimi mužmi, jednoduché línie, čisté farebné plochy. Hockney však využíva aj polaroidové snímky či fax. Robí všetko pre to, aby nebol stereotypný. Aj grafiky v Slovenskej národnej galérii sú toho dôkazom každý z cyklov má osobitú farebnosť a špecifický výraz.



Zaujímavosti

David Hockney urobil pred niekoľkými rokmi neobyčajnú vec. Zložil štetce a prestal maľovať. Posadla ho túžba zistiť, ako sa veľkým majstrom minulosti podarilo tak presne a živo zobraziť svet naokolo. Dva roky obetoval hľadaniu. Výsledkom skúmania bola kniha Tajemství starých mistrů, ktorá na Slovensku vyšla v českom preklade v roku 2003 a okamžite sa stala bestsellerom.




 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.