2011
 
Zlatý vek holandskej grafiky
Od Goltzia po Rembrandta

11. september 2010 - 9. január 2011
 
Intervencie v gotickej zbierke SNG
26. október 2010 - 16. január 2011
 
Ona je madona...
24. november 2010 - apríl 2011
 
Maľba po maľbe
Výstava súčasnej slovenskej maľby

9. december 2010 - 6. február 2011
 
SNG! NOW
14. december 2010 16:30 - 16. január 2011
 
Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí

17. december 2010 - 13. marec 2011
 
VŠADE DOBRE, DOMA NAJLEPŠIE!
NULLE PART AUSSI BIEN QUE CHEZ SOI!

25. január 2011 - 15. február 2011
 
Miloš Balgavý
Keramikár a dizajnér

22. február 2011 - 24. apríl 2011
 
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
 
Ruský piktorializmus
Esterházyho palác, 1. a 2. poschodie
november 2002 - december 2002
 
Spoluorganizátor: Václav Macek
 
Výstava Ruský piktorializmus, ktorú v rámci Mesiaca fotografia organizuje ROSIZO, štátne centrum pre múzeá a výstavy Ministerstva kultúry Ruskej federácie v spolupráci so SNG a Nadáciou FOTOFO, predstavuje práce 16 autorov. Pokrýva vývoj ruského piktorializmu od 90. rokov 19. storočia až po súčasnosť. Vystavené práce sú zapožičané z Oblastného Múzea v Kirove, ktoré je pomenované po V. M. & A. M. Vasnetsovových, renomovaných umelcoch z Vjatky (Kirov) a zakladateľoch Múzea, ďalej z rozsiahlej súkromnej zbierky Michaila Golosovského z Krasnogorska pri Moskve, z rodinnej zbierky Sergeja Andrejeva, syna fotografa–piktorialistu Nikolaja Andrejeva z Puškina, a od Georgija Kolosova.
Ruský piktorializmus, ktorého začiatky siahajú do 80. rokov 19. storočia, sa projektoval ako schopnosť počúvať, o čom rozpráva ticho. Vychádza zo zobrazovania krajiny a jeho stúpenci ho prirovnávali k maľbe, pričom kritici ich obviňovali z mechanického kopírovania. Postupne obsiahol všetky prevládajúce žánre fotografie a vyznačil ďalšie obdobie histórie fotografického umenia v Rusku s pôsobnosťou po celom teritóriu. Piktorialisti ako prví poeticky zachytili vizuálny obraz mestskej kultúry, jej hodnôt a foriem na prelome storočí. Opustili ateliér, stali sa cestujúcimi fotografmi a do výstavných priestorov sa vrátili ako „básnici krajiny“. Odmietli „dogmu akademizmu“ v kompozícii a svoje prístupy odvodzovali od umelcov Ďalekého východu a Francúzska. Boli zároveň mladšími súčasníkmi impresionistov. Umelecké zámery piktorialistov sa v mnohom zhodovali s etickým a určujúcim charakterom ruskej inteligencie. Je ťažšie nájsť iné obdobie, v ktorom by sa fotografia stala dôležitým zdrojom duchovného života a spájala umelcov rozdielnych profesií.
Foto 12


 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.