2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
 
Ľudovít Fulla 2002
1. marec 2002 - 25. august 2002
 
Majstrovské dielo zo zbierok SNG. Monogramista CZ. Posledný súd. Ikona, 1661
6. marec 2002 - 20. október 2002
 
Akvizície SNG (1989–2001) Moderné a súčasné umenie
8. máj 2002 - 1. september 2002
 
JURAJ MELIŠ (Dielo 1967-2002) Kovadlina snov
21. jún 2002 - 29. september 2002
 
Európske umenie 17. a 18. storočia zo zbierok Galérie výtvarného umenia v Ostrave
28. jún 2002 - 29. september 2002
 
Vladimír Popovič
11. september 2002 - 24. november 2002
 
Skice a návrhy 18. – 19. storočia
október 2002 - február 2003
 
Fulla a slovenský svet
11. október 2002 - január 2003
 
Ruský piktorializmus
november 2002 - december 2002
 
Slovenské vizuálne umenie 1970–1985
13. december 2002 - február 2003
 
 
Mária Uhorská (1505–1558)
Esterházyho palác, 3. poschodie, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
2. február 2006 - 30. apríl 2006
 
Projekt finančne podporilo Ministerstvo kultúry SR

Kurátorka výstavy: Zuzana Ludiková
Architektonické riešenie: Martin Kvasnica, Štúdio For
Realizácia výstavy: Katarína Bartošová a výstavné oddelenie SNG
Komunikačné centrum: Gabriela Schultzová
Zodpovedná redaktorka: Luďka Kratochvílová
Asistentka projektu: Naďa Kančevova
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu | Vernisáž výstavy Mária Uhorská (1505-1558) | Vyhodnotenie súťaže | Mária Uhorská | Fotoreportáž z tlačovej konferencie | Fotoreportáž z vernisáže | Nedeľný ateliér pre deti s rodičmi | Moja prvá kniha
 
Spoločný život uhorského a českého panovníckeho páru Márie Uhorskej (Habsburskej) a Ľudovíta II. Jagello bol krátky, naplnili ho však elegantným luxusom dvorského umenia. Vychutnávajúc svoju mladosť sa oddávali pestrým dvorským zábavám, hudbe a plesom, hostinám a poľovačkám. Osud im nedoprial podporovať veľkolepé stavebné podujatia a sochárstvo bohaté na pozoruhodné diela – a to nielen v dôsledku nedlhých rokov, ktoré ich spájali, ale aj pre povestnú chudobu ich pokladne.
Umelecká produkcia tohto časovo úzko vymedzeného obdobia netvorí samostatný, uzatvorený celok. Výtvarná tvorba neskorého jagellovského obdobia, presnejšie perióda vlády Ľudovíta II. a Márie Uhorskej, sa nijako nedá oddeliť od skorších dvoch desaťročí, dôležitým sa však stáva tým, že vyznieva úplným, fatálnym koncom. Expozícia ponúka prostredníctvom dvorského umenia priezor do posledných minút jednej éry v strednej Európe.

500. výročie narodenia kráľovnej Márie Uhorskej (1505–1558) pripomínajú Slovenská národná galéria v Bratislave a Historické múzeum mesta Budapešť spoločne pripravovanými výstavami v Budapešti a v Bratislave.
Mária Uhorská vyrastala v Nizozemsku u svojej tety Margaréty Rakúskej a neskôr u starého otca cisára Maximiliána I. vo Viedni a v Innsbrucku. Sobášom s Ľudovítom II. sa stala panovníčkou Uhorského a Českého kráľovstva. Po strate manžela v bitke pri Moháči opustila strednú Európu aby prevzala úlohu miestodržiteľky Nizozemska po svojej zosnulej tete. Posledné roky prežila v rodnom Španielsku.
Výstavy v Budapešti a Bratislave predstavujú životný príbeh mladej panovníčky, ktorú záujem o aktuálne intelektuálne a spirituálne diskusie, hudbu a výtvarné umenie vyzdvihli medzi popredné osobnosti kultúrneho života. Výstava v Budapešti predstavila osobnosť kráľovnej priamo v jej budínskom sídle prostredníctvom bohato dokumentovanej dvorskej kultúry. Expozíciu v Bratislave tvorí prevažne maľba, ktorá ilustruje spoločenský ambient kráľovnej.

Panovnícky pár si do manželstva priniesol veľmi rozdielne súkromné umelecké záujmy. Nizozemsko dalo svetu celý rad vynikajúcich umelcov, ktorí silne poznamenali nielen súvekú, ale aj neskoršiu európsku tvorbu. V personálnej únii Uhorského a Českého kráľovstva naopak vznikali posledné významné neskorogotické diela.
Oficiálne dvorské umenie vznikalo v prostredí posledného panovníka jagellovského domu v súvislosti s verejným vystupovaním panovníckeho páru a so zriadením a zariadením kráľovskej rezidencie v Budíne. Oslnivé slávnosti propagovali významnejšie udalosti spoločného života Ľudovíta II. a Márie Uhorskej, sprevádzané príležitostnými dekoráciami a hudbou. Najvýraznejšie podporovanou oblasťou umeleckej činnosti bola tvorba portrétov. Pri vzniku oficiálnych portrétov Márie a Ľudovíta stála tradícia portrétneho umenia habsburského domu, maľba Bernharda Strigela a Hansa Malera rozvíjaná Hansom Krellom, ktorého rozhodujúcim spôsobom ovplyvnil Lucas Cranach. Druhú polovicu života regentky Márie dokumentujú maliari bruselského dvora, Barend van Orley, Jan Cornelisz. Vermeyen či Michiel Coxie.












 
hore

 
H. Krell: Portrét uhorskej a českej kráľovnej Márie Uhorskej. 1523. Majetok: Bayerische Staatsgemäldesammlungen, München, Staatsgalerie Bamberg
 
H. Krell: Portrét uhorského a českého kráľa Ľudovíta II. 1526. Majetok: Kunsthistorisches Museum, Gemäldegalerie, Wien
 
H. Maler von Schwarz: Portrét arcikňažnej Márie. 1519. Majetok: Kunstsammlungen der Veste Coburg, Coburg
 
L. Cranach st.: Sťatie sv. Kataríny. 1515. Majetok: Arcibiskupství olomoucké, Arcibiskupský zámek a zahrady v Kroměříži
 
W. Frolich: Zemská kniha mesta Znojma. 1523–1525. Majetok: Zemský archiv Brno, pobočka Znojmo (Inv. Nr. OA cod. 286/A)
 
Majster Bakóczovho graduálu: Armáles Mikuláša Szerdahelyiho Imreffiho. 1523. Majetok: Magyar Országos Levéltár, Budapest
 
H. Daucher: Portrét uhorského a českého kráľa Ľudovíta II. Po 1526. Majetok: Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest
 
Nemecký alebo rakúsky maliar: Posmrtný portrét cisára Maximiliána I. Okolo 1519. Majetok: Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest
 
Generálny partner SNG:
 



 
Mediálni partneri SNG:
 

 

 

 
Partneri:
 

 

 

 

 

 

 
Mediálni partneri výstavy:
 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.