Staré európske umenie
Pri vzniku SNG bol súbor obrazov európskeho umenia veľmi skromný. Zdalo sa, že z nebude možné vybudovať komplexnejšiu zbierku, preto Karel Šourek pôvodne navrhoval, aby namiesto ucelenej kolekcie vzniklo iba "študijné oddelenie cudzích historických škôl". Neskorší riaditeľ SNG Karol Vaculík zastával opačný názor, nevzdal sa, rozvinul rozsiahly akvizičný a nákupný program a v priebehu troch desaťročí - hoci nakupoval iba na domácom trhu - podarilo sa mu vybudovať reprezentačnú galerijnú zbierku s jednotlivými kolekciami európskych škôl. Nemal, prirodzene, možnosť obohatiť galerijnú kolekciu o slávne mená európskej maľby (Caravaggio, Rembrandt, Poussin), získal však kvalitné obrazy talianskeho, holandského či francúzskeho umenia. Postupne zhromaždil kvalitnú a rozsiahlu zbierku starého nizozemského, holandského i flámskeho maliarstva 16.-17. storočia a talianskeho barokového umenia, ktorá poskytuje dostatočný obraz premeny slohov, prúdov, žánrov a tém danej oblasti. Ostatné školy európskeho maliarstva majú menší rozsah napr. španielske, anglické a francúzske maliarstvo, tvoria však pomerne koncízne celky. Ku kvalitným ukážkam európskeho maliarstva môžeme rátať aj kolekciu stredoeurópskeho gotického a barokového umenia. Zbierka doteraz nemá vedecký katalóg, avšak všetky významné diela boli zverejnené v štúdiach, článkoch a výstavných katalógoch doma i v zahraničí.
hore
| |
|