2011
2010
2008
2007
 
   V Slovenskej národnej galérii je do marca sprístupnená výstava Stratený čas? (20. 12. SME)
O komunizme na plné pecky

20. december 2007
 
Cena pre kurátorku Zoru Rusinovú [SME 07/12/2007]
7. december 2007
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
14. november 2007
 
Komunistická pohľadnica s Darou Rolins: Nie žart, ale upútavka
4. november 2007
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Analógová kontrarevolúcia (Domino efekt 22/08/2007)
22. august 2007
 
Insita má čaro ( Insita má čaro (PRAVDA 14/07/2007)
14. júl 2007
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Grand Prix Insita putuje do Poľska
26. jún 2007
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Moravská galéria prináša dielo Andyho Warhola (Žurnál 07/06/2007)
7. jún 2007
 
Obrazy nielen pre oči (Mosty 05/06/2007)
5. jún 2007
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Hockney? Výnimočný zážitok (PRAVDA 14/04/2007)
14. apríl 2007
 
Sýty stôl nasýti (dušu) (2007-03-31)
31. marec 2007
 
Inakosť v Slovenskej národnej galérii (Mosty 27/03/2007)
27. marec 2007
 
Ako robil maliar Hockney grafiky (PRAVDA 24/03/2007)
24. marec 2007
 
Cítim sa modro. Aleš (SME, 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Všetko najlepšie, Hockney! (HN 19/03/2007)
19. marec 2007
 
Bludní Holanďania stále lákajú (PRAVDA 07/03/2007)
7. marec 2007
 
Umenie nemôže žiť vo vzduchoprázdne (Parlamentný kuriér 22/01/2007)
22. január 2007
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
 
2006
2005
 
Majstri zlatého veku zablúdili do Bratislavy (SME 16/12/2006)
16. december 2006
 
Autor: Jana Kadlecová
 
Nová výstava v Slovenskej národnej galérii predstavuje nizozemské, holandské a flámske obrazy a úžitkové predmety z 15. až 17. storočia

Keď sa povie holandská a flámska maľba, znie to nielen povedome, ale aj overene a príťažlivo. Logicky by taká mala byť aj nová prehliadka v Slovenskej národnej galérii v Bratislave Bludní Holanďania, ktorá túto maľbu prezentuje.
Koná sa aj pri príležitosti 400. výročia narodenia Rembrandta van Rijna. Napriek tomu, že po umelcov smrti sa jeho diela popularite netešili, našlo sa dosť maliarov, ktorí jeho štýl študovali a postupne sa Rembrandtova tvorba zmenila na veľkolepý symbol. Holanďania sú na neho dnes právom hrdí. Aj preto mu počas celého roka venovali množstvo akcií a výstav.
"Toto je náš príspevok, pripomíname si ním Rembrandtove výročie, ale cieľom tiež bolo verejnosti ukázať a odborne zmapovať diela majstrov," vysvetľuje riaditeľka SNG Katarína Bajcurová. Dobré je, že vďaka výstave v SNG sa oprášili diela zo zbierok slovenských galérií, múzeí a tiež z expozícií hradov a kaštieľov.
Prehliadka sa nachádza na dvoch miestach - v Esterházyho paláci a v Galérii mesta Bratislava v Mirbachovom paláci. V Mirbachovom paláci sú prevažne grafiky z obdobia manierizmu a obrazy zo zbierky Rudolfovej obrazárne. Spoločne ide o približne 150 malieb a vyše 200 grafík od leydenských, antverpských, bruselských, amsterdamských aj iných majstrov. Výstava v SNG sa nečlení chronologicky, ale typologicky na krajinu, portrét, zátišie, žáner, historickú maľbu a alegóriu.
Medzi obrazmi sa dajú nájsť mená Jana Brueghela st., Anthonyho van Dycka, Adriaena van Ostade či Snydersa. Pri obrazoch od Rubensa či Rembrandta sa, žiaľ, stretáva divák väčšinou s maľbami, ktoré vznikli na základe ich vzorov. Čo sa týka hlavného oslávenca Rembrandta van Rijna, amsterdamský Rembrandtov dom zapožičal jeho grafiky, ktoré trochu zanikajú v inštalácii.
Osviežujúco pôsobia úžitkové predmety, no najmä interpretácie Rembrandtovej tvorby. Vladimír Kordoš variuje Rembrandtov Návrat strateného syna fotografiami, Marián Mudroch zas Rembrandtov autoportrét a Rudolf Fila obraz Maľujem.
Rembrandt sa narodil 15. júla 1606. "Samozrejme, výstava venovaná Rembrandtovému výročiu by mohla byť aj skôr, ale nebolo to realizovateľné. To by potom mohla byť prehliadka iba v jednej galérii. Preto sa galérie dohovorili na termínoch výstav. Počas tohto roku ich bolo okolo sto," vysvetľuje SME kurátor Ivan Rusina, prečo sa výstava venovaná tomuto výročiu uskutočnila až ku koncu roka.
Slovenská národná galéria stavila na istú kartu, a možno práve v tom je jej slabina. Zátišie, krajinomaľba, sedliacky život či portréty sú overené, s príťažlivosťou výstavy je to už ťažšie.
Pripomína skôr klasickú stálu expozíciu (aká je napríklad na Pražskom hrade) než zvodnú oslavu Rembrandtovho 400. výročia (akú napríklad usporiadali v amsterdamskom Van Goghovom múzeu, kde vytvorili paralely Rembrandtoveho diela s Caravaggiovým).
Zrejme môže za to najmä fakt, na ktorý upozorňuje aj kurátor Rusina, že "ak sa niečo nepodarilo, tak je to finančný - miliónový sponzor".
Napriek tomu pre milovníkov zlatého veku Holandska nebude krokom vedľa zablúdiť na výstavu, ktorá trvá do 18. marca.
Veď napokon majstri aj do zdanlivo fádnych zátiší dokázali v symboloch zašifrovať otázky o smrti a do malieb úvahy o morálke.
Hendrick Bloemaert: Pastierik s píšťalou, výrez.


 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.