2011
2010
 
   Pozvánka na TK / Indusriálna krajina?
16. december 2010 11:00
 
Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí / TS

16. december 2010
 
Majster z Okoličného: Ukrižovanie
16. december 2010
 
Pozvánka na TK / Maľba po maľbe
8. december 2010
 
Maľba po maľbe
8. december 2010
 
Holé baby, holé cice / Lidové noviny
13. november 2010
 
František Drtikol
Z fotografického archívu

11. november 2010
 
Pozvánka na TK / František Drtikol
12. október 2010
 
Retrospektívna výstava J. Bartusza Gestá, body, sekundy je v Esterházyho paláci / Bratislavské noviny 09/09/2010
9. september 2010
 
Gestá, body, sekundy / Týždeň
30. august 2010
 
Bartusz: Zahrával som sa so životom / Pravda
27. august 2010
 
Určil som si čas tvorby na jednu sekundu / SME
23. august 2010
 
Juraj Bartusz. gestá / body / sekundy / TS
19. august 2010
 
INSITA 2010 – 9. ročník Trienále insitného umenia / TS
2. júl 2010
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - INSITA 2010 – 9. ročník medzinárodného Trienále insitného umenia
28. jún 2010
 
Ján Rombauer (1782-1849)
Levoča – Petrohrad – Prešov

3. jún 2010 17:00
 
skica – návrh – kópia
zreštaurované talianske kresby
16. a 17. storočia zo zbierky SNG

3. jún 2010
 
Na návšteve
Manet, Rodin, Warhol a ďalší zo zbierok SNG

3. jún 2010
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu
JÚLIUS KOLLER

22. apríl 2010
 
TS / Július Koller
22. apríl 2010
 
Koncepcia ďalšieho rozvoja Slovenskej národnej galérie
17. apríl 2010 - december 2010
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu
11. marec 2010 11:00
 
Výstavný plán SNG 2010
11. marec 2010
 
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 
Návrat Štefana Schwartza
Dar Viery Schwartzovej Slovenskej národnej galérii

6. december 2007
 
Spolupráca za SNG: Beata Jablonská & Alexandra Kusá
Autorka publikácie: PhDr. Eva Šefčáková
Trvanie výstavy: 7. 12. 2007 – 17. 2. 2008
Miesto konania: SNG, Esterházyho palác, 3. posch., Nám. Ľ. Štúra 4, Bratislava


V roku 2005 získala Slovenská národná galéria ojedinelý dar, výtvarnú pozostalosť
po akademickom maliarovi Štefanovi Schwartzovi. Veľkorysý dar pozostával z vyše sedemsto položiek katalógu a zahŕňa maľby, kresby, tlače a koláže. Práve toto gesto
morálne zaviazalo galériu zoznámiť verejnosť na jednej stránke s predmetom daru a pripomenúť človeka, ktorého nie ľahký život bol tak úzko spojený so Slovenskom
a jeho modernými dejinami a na druhej vzdať hold takémuto počinu.
Štefan Schwartz (1927 – 1998) patrí k významných predstaviteľom slovenského moderného umenia, ku generácii, ktorá vstúpila na výtvarnú scénu v pamätných šesťdesiatych rokoch minulého storočia. Napriek tomu, že bol solitérom, jeho raná tvorba korešpondovala s generačným nástupom spojeným s bratislavskými Konfrontáciami (1961 – 1964), teda s nástupom abstraktného umenia do slovenského prostredia. Schwartzove abstraktné maľby prešli od lyrickej abstrakcie, cez jej štrukturálne polohy až po odtlačky a frotáže konkrétnej reality – kanálových príklopov, dlažby ulíc a vývesných tabúľ. Po invázii v roku 1968 emigroval do Švajčiarska. Životný osud Štefana Schwartza je typickým osudom Európana, ktorého dejiny raz prenasledovali pre jeho pôvod, inokedy pre jeho presvedčenie (prežil koncentračný tábor, nedobrovoľnú emigráciu). V 60. rokoch 20. storočia pedagogicky pôsobil
na Škole umeleckého priemyslu. Počas tohto pôsobenia svojím prístupom ovplyvnil veľkú skupinu vtedajších študentov (M. Meško, M. Bočkay, V. Kordoš, M. Mudroch), ktorí sa – aj po štyridsiatich rokoch – radi vracajú k jeho odkazu.
Výstava v priestoroch SNG je koncipovaná tak, aby v prvom rade podčiarkla šírku daru. Kurátorky sa nesnažili podať prierez tvorbou, teda klasickú monografickú výstavu, ostatne takúto výstavu Štefana Schwartza v koncepcii Márie Oriškovej pripravila SNG v 90. rokoch, ale poukázať na šírku darovaného súboru diel. Na pôdoryse jedného podlažia Esterházyho paláca je pripravený výber z každého väčšieho výtvarného celku, ktorý dar obsahuje: ilustračná tvorba, tvorba 60. rokov, populárne frotáže, „pilulkové“ koláže a prierez abstraktnou tvorbou.
Okrem výstavnej prezentácie daru sa v rámci výstavného projektu predstaví monografia autora, ktorej autorkou je PhDr. Eva Šefčáková.



z výrokov

„Sloboda tvorby podlieha módnym doktrínam. V podstate je jedno, či vládne dogmatizmus socialisticko-realistický, alebo pop- či op-artistický. Rozhodujúca je kvalita diela, a nie jeho zaraditeľnosť.“
Štefan Schwartz

„... nezobrazujem, ale vytváram skutočnosti, ktorých oprávnená existencia väzí v maliarskych zákonitostiach formových, tektonických, farebných... Pracujem metódou maliarskeho automatizmu, čo mi umožňuje plnšie sa vyjadriť, ako keď som viazaný modelom, pretože tento tvorivý postup umožňuje prejaviť sa aj nevedome, inštinktívne, aj vedome, analyticky.“
Štefan Schwartz

„Bol to vysoký atraktívny muž s pozoruhodným intelektom. Vždy bezchybne oblečený, jeho črty a správanie pripomínali Franza Kafku. Avšak pod uhladeným povrchom bolo napätie. Nik sa neodvažoval narušiť jeho súkromné územie. Jazva na pravej strane tváre mu dodávala tajomný pôvab. Bol bystrý, bezprostredne prenikal do vnútorných duševných pochodov partnerov, s ktorými konverzoval. V tom čase sa zdal vzdialený a sústredený na niečo iné. Mohol pôsobiť dôvtipne, cynicky, ironicky, satiricky, neúctivo žartovať a tiež sa prudko hnevať. Zdalo sa, že sa vznáša nad priepasťou... Bol pôsobivo roztomilý... Pri zvončeku svojho švajčiarskeho bytu zavesil odtlačený oznam, ktorý pochádzal z jeho umeleckých potuliek: „Podomovým obchodníkom prísne zakázané. Len pre zdravotnú službu!“ Bola to paródia na jeho choroby, trochu vymyslené, trochu reálne, no v každej svojej premene skrýval ťažké neurózy, ktoré ho strašili...“
Ute Ben Yosef









 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.