2011
2010
2009
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG - Mytologická scéna
4. november 2008 - 5. júl 2009
 
Druhá ruská avantgarda
Nonkonformisti zo zbierky Bar-Gera

14. november 2008 - 22. február 2009
 
Mestské zásahy
4. december 2008 - 15. marec 2009
 
Eva Kmentová
18. december 2008 - 22. február 2009
 
Reštaurátor Franz Storno st.
13. marec 2009 - 17. máj 2009
 
OSEMDESIATE
Postmoderna v slovenskom výtvarnom umení 1985 – 1992

8. apríl 2009 - 30. august 2009
 
„Modernajsuj!“
20. máj 2009 - 21. jún 2009
 
Carte Futuriste / Futuristické kresby
100 rokov futurizmu

17. jún 2009 - 15. august 2009
 
Rudolf Uher – Sochy na papieri
9. júl 2009 - 16. august 2009
 
Mudroch & Mudroch
Neuskutočnený rozhovor

18. september 2009 - 8. november 2009
 
Bruselský sen
Československá účasť na svetovej výstave EXPO 58 v Bruseli a životný štýl 1. polovice 60. rokov

25. september 2009 - 15. november 2009
 
Juraj Bartoš
2. október 2009 - 22. november 2009
 
Šiesty zmysel divadla
Slovenská scénografia a divadelný plagát po roku 1989

22. október 2009 - 17. január 2010
 
Renesancia
Dejiny slovenského výtvarného umenia

18. december 2009 - 28. marec 2010
 
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
 
Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí

Esterházyho palác, 1. poschodie, Nám. Ľ. Štúra 4, Bratislava
17. december 2010 - 13. marec 2011
 
Kurátorka výstavy: Katarína Chmelinová

 
Pozvánka na TK / Indusriálna krajina? | Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí / TS
| Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí / fotoreportáž
| Coronide
Opera v dvanástich scénach
| Prednáškový program na výstave Industriálna krajina | Siesta v galérii / Posledný výklad na výstave Industriálna krajina?
 
Na zimnú sezónu 2010 – 2011 pripravila Slovenská národná galéria projekt venovaný špecifickej oblasti stredoslovenských banských miest a umeniu raného novoveku. Na pôde našej galérie bolo umenie danej oblasti naposledy komplexnejšie predstavené, ako súčasť výstavy z cyklu Dejiny slovenského výtvarného umenia – Barok v roku 1998. Súčasný výstavno-edičný zámer podnietila úspešná akvizičná politika galérie, vďaka ktorej vznikla v jej zbierkach unikátna kolekcia predovšetkým kremnického baroka. Na druhej strane to bola potreba nového uchopenia problematiky vyplývajúca z výsledkov čiastkových bádaní v poslednom období.
Oblasť stredoslovenských banských miest, formovaná banskou, hutníckou a mincovnou činnosťou do podoby historickej industriálnej krajiny, fascinuje svojou ranonovovekou technickou i umeleckou progresivitou už niekoľko storočí. Geografické vymedzenie nezahŕňa len známe mestá ako Banská Bystrica, Banská Štiavnica či Kremnica, ale aj Novú Baňu, Pukanec, Banskú Belú a Ľubietovú, okolité banské osady či hrady a hradné panstvá, napríklad Ľupču, Dobrú Nivu alebo Vígľaš. Prezentované obdobie je ohraničené 1. júlom 1548, keď stredoslovenské banské mestá prešli pod správu Ferdinanda I. Habsburského a hornou hranicou je rok 1800, keď v strednej Európe ustupuje osvietenstvo, reprezentované osobitou „jozefínskou“ verziou, ale i vyhranené reakcie naň. Výstavný projekt je zacielený najmä na najvýraznejšie novoveké umelecké vzopätie v regióne, ktoré je sledovateľné v 17. a 18. storočí – v umení rôznych podôb baroka. No zohľadnia sa v ňom aj smerodajné faktory vplývajúce na výtvarný prejav v tejto oblasti: konfesionalita, princíp meštianskych komunít či predĺžená ruka vládnucich Habsburgovcov – Hlavný komorsko-grófsky úrad so sídlom v Banskej Štiavnici.
Výstava je rozdelená do niekoľkých tematických okruhov s dôrazom na barokové sochárstvo a maliarstvo, sprostredkovanie efemérnej tvorby či neodmysliteľnú „klenotnicu“ odrážajúcu pre danú oblasť tak charakteristické sochárstvo malých foriem a zlatnícke práce. Sprievodná publikácie ponúkne ako doplnok niekoľko sond do špecifickej problematiky umenia a kultúry tejto banskej oblasti. Cieľom je prehodnotenie umeleckohistorických poznatkov z regiónu stredoslovenských, nielen technicky, ale i umelecky vyspelých centier, ktoré sa vo všeobecnosti radia medzi kľúčové v rámci historiografie dejín umenia Slovenska. Prezentácia atraktivneho umeleckého materiálu vytvorí zároveň novú bázu skúmania tohto obdobia. Súčasne sprostredkuje širokej verejnosti v exkluzívnej forme najvýznamnejšie, vo viacerých prípadoch novozreštaurované a dosiaľ nevystavované artefakty z domácich i zahraničných zbierok, ktoré nezriedka tvorili pôvodne jeden umelecký celok.



 
hore

 

 
Bartholomeus Weigl (Michal Klein): Kanvica, detail. Druhá pol. 17. storočia. Dedikácia 1714. Evanjelický kostol a. v., Banská Štiavnica
 
Lukáš Richter: Tzv. Vianočná medaila. 1565. Národná banka Slovenska - Múzeum mincí a medailí, Kremnica
 
Partner:
 




 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.