2011
2010
2009
2008
 
   Muzikológ a tvorca Milan Adamčiak
26. november 2008 18:00
 
Tlačová správa - 53. bienále výtvarného umenia v Benátkach 2009
25. november 2008
 
Tlačová správa - NONKONFORMISTI
Druhá ruská avangarda

13. november 2008
 
Tlačová správa - Thomas Hoepker
Fotografie 1955 – 2008

5. november 2008
 
Tlačová správa - pavilón Českej a Slovenskej republiky na Bienále architektúry v Benátkach 2008
4. september 2008
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - 11. ročník Bienále architektúry v Benátkach
3. september 2008
 
TS - Slávnostný večer pri príležitosti 60. výročia založenia SNG
28. júl 2008
 
60 rokov otvorené
Tlačová správa

26. jún 2008
 
111 diel zo zbierok SNG
Tlačová správa

26. jún 2008
 
Všetko o múzeu
Tlačová správa

26. jún 2008
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - 60 rokov SNG
23. jún 2008
 
23. mezinárodní bienále grafického designu Brno 2008
3. jún 2008
 
Tlačová správa Rudolf Sikora
Sám proti sebe

1. apríl 2008
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu
Rudolf Sikora. Sám proti sebe

27. marec 2008
 
Tlačová správa - Reštaurátor Franz Storno st.
12. marec 2008
 
Výlety za umením
5. marec 2008
 
TS - České a slovenské sklo v exile
26. február 2008
 
Stratený čas? Slovensko 1969 – 1989 v dokumentárnej fotografii
Odložení ľudia

12. február 2008
 
Sociografický portrét (Filmová projekcia)
5. február 2008
 
P O Z V Á N K A
Kurátor a hosť ll na výstave Stratený čas?

5. február 2008
 
Stratený čas? Slovensko 1969 – 1989 v dokumentárnej fotografii
Filmové projekcie

10. január 2008
 
Sprievodné programy SNG
10. január 2008
 
Katarína Bajcurová, riaditeľka Slovenskej národnej galérie [Rádio Slovensko, 18:30 09/08/2007]
9. august 2007
 
2007
2006
2005
2004
 
Vladimír Havrilla – Medzi sci fi, slasťou a Zenom
23. marec 2006
 
Vladimír Havrilla
Medzi sci fi, slasťou a Zenom
| Fotoreportáž z tlačovej konferencie / Vladimír Havrilla
 
Esterházyho palác, 2. poschodie, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava

Vernisáž: 23. marec 2006, 17.00 hod.
Trvanie: 24. marec 2006 – 28. máj 2006
Koncepcia výstavy: Dušan Brozman
Spolupráca za SNG: Aurel Hrabušický

Od piatku 24. marca 2006 bude v Esterházyho paláci Slovenskej národnej galérie sprístupnená pre verejnosť výstava jednej z najvýraznejších postáv slovenského intermediálneho umenia Vladimíra Havrillu. Expozícia s tajomným podnázvom „Medzi sci fi, slasťou a Zenom“ ponúkne návštevníkom výber autorových diel z oblasti sochárstva, filmu, maľby, kresby, počítačovej grafiky a potrvá do 28. mája.

Tvorba Vladimíra Havrillu sa od konca 60. rokov 20. storočia rozvíja v mnohých tematických okruhoch, ktoré sa navzájom prelínajú, ovplyvňujú a vytvárajú celok spájajúci v sebe princípy archaického a súčasného, mužského a ženského. Ich koexistenciu často vyjadrujú vizuálne a textové príbehy rozpovedané v dlhodobých cykloch. Príkladom je Neúspešný let (1967–1987), kde sa v rôznych variáciách objavuje postava vesmírneho či vzdušného stroskotanca – motív ťahajúci sa Havrillovým dielom až po súčasnosť. Od konca 70. rokov pravidelne vznikali kresebné kompozície ako Na konci mesta, Nevidia nás, Pavúčí muž, Kútový a Mimikrí muž alebo žena. Hrdinovia týchto metafyzických komiksov sa niekedy strácajú v spleti labyrintov, splývajú s usporiadaným priestorom a nadobúdajú mimikry architektúry. Prejavuje sa v nich ťažoba obdobia, zároveň ich však odľahčuje poetika pripomínajúca detskú hravosť.

V procese tvorby necháva Havrilla voľný priechod svojej fantázii a invenčnosti, používa najrôznejšie materiály a výtvarné prístupy. Už ako 20-ročný si obľúbil sadru pre ľahkosť a rýchlosť modelovania, ale aj pre jej bielu farbu, svetlosť a čistotu. O niečo neskôr pracoval aj s polystyrénom, charakteristickým svojou neuveriteľnou ľahkosťou, teplom a aspektom ochrany. Jeho objekty zo 70. a začiatku 80. rokov sú výnimočné svojimi prekvapivými a nevídanými kombináciami, ako napríklad neónovým svetlom s vodou a so živými rastlinami. V iných prácach spája drevo s keramikou a hliníkom alebo kameň s tlejivkami a vodou. V tomto období bol jeho umelecký prejav síce zviazaný s tradičnými technikami a médiami, no v spolupráci dával prednosť skôr akčným a konceptuálnym umelcom (Ľubomír Ďurček, Ján Budaj, Peter Bartoš, príležitostne Juraj Mihalík, Peter Eliáš a iní).

Vyše desať rokov sa Vladimír Havrilla venoval tvorbe krátkych experimentálnych filmov. Väčšina z nich vznikla v 70. rokoch, za pomoci jeho vlastnej 8mm kamery (Lift, No limit, Lebo veľa hrešila, Bábika a iné). Po oboznámení sa s médiom filmu začal v polovici 90. rokov minulého storočia pracovať s počítačom. Ako prostriedok pre prácu ho zaujal nielen možnosťou modelovať ním figúry, narábať s obrazom a jeho animáciou, ale aj nehmotnosťou vznikajúceho virtuálneho sveta: stlačením na gombík tento svet zmizne, nastane to, čo symbolicky nájdeme v skle, vode, svetle alebo v bielej farbe – absolútnu čistotu.


Biografické údaje

1943 Narodil sa 13. mája v Bratislave
1957–1962 Škola umeleckého priemyslu, Bratislava
1962 V pivnici na ulici C. Hronského si zriadil ateliér, v ktorom robil sadrové sochy ovplyvnené Brancusim a Moorom.
1962–1968 VŠVU, Bratislava (prof. F. Štefunko, R. Pribiš)
1970–1972 Ateliér Abbey Road s Mariánom Polonským na Radlinského ul. v Bratislave
1970–1984 Projekty fontán
1972–1982 Intenzívne sa venuje trikovej, animovanej a hranej filmovej tvorbe. Natočil 20 krátkych filmov (super8-mm) a napísal približne 140 scenárov a námetov k filmu.
1974 Ako jediný výtvarník vystúpil zo Zväzu Slovenských výtvarných umelcov
1976 Vyšetrovacia väzba, Bratislava
1978–1981 Aktivity v oblasti performans v úzkom okruhu priateľov (Ján Budaj, Peter Bartoš, Robert Cyprich, Juraj Mihalík, Peter Thurzo, Jaroslav Štuller, Ľuba Lauffová, Tomáš Petřivý, Igor Kalný, Tomáš Štraus)
1978 Fontánka, Košice (Realizácie v architektúre)
1980–1981 Rozsiahly cyklus figurálnych pastelov
1982 Venuje sa art-protisom
1982–1984 Podpisuje niektoré práce pseudonymom R. W. (Roberta Weinerová) alebo R. W. V. H.
1984 Pod pseudonymom Roberta Weinerová publikuje fragment románu Noc a deň (Svědectví, Paríž)
1985 Projekty Atrium a Ten Minutes (súťaže pre architektúru, vypísané časopisom Japan Architecture)
1987 Projekt Dix minutes (súťaž Inventer 89 pre architektúru, vypísané francúzskou vládou)
1986–1994 Venuje sa keramickej tvorbe ako dizajnér v štúdiu Art 4, Bratislava. Vyrába pomaľované vázy, špeciálnu šálku na kávu s dvoma otvormi prepojenými na dne šálky, ženské torzo nazvané Generál
1989–1990 Socha Zenové dievča (bronz a žula), Bratislava – Petržalka (Realizácia v architektúre)
1990 Vytvoril Sochu cez telefón, ktorej výrobu zadal len cez telefonický príkaz
1990–1993 Vyučuje sochárstvo na VŠVU v Bratislave. Vytvorí logo pre Galériu Medium
1991 Body and Soul. Použije anonymný, nájdený obraz a nechá ho skoro nedotknutý vyznieť spolu s vlastným dielom
2000 Vyvesí plagát Muž sochy slobody (návrh na dostavbu dvojičiek) vo WTC v New Yorku. Na plagát dal nápis: Novarum rerum nascitur nobis ordo (Poriadok nových vecí prichádza)







 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.