2011
2010
2009
2008
2007
2006
 
   Bludní Holanďania
14. december 2006
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - Bludní Holanďania
6. december 2006
 
Aleš Votava (1962 - 2001) - životopis
30. november 2006
 
Aleš Votava
30. november 2006
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - Aleš Votava
27. november 2006
 
Sprístupnenie (ne)stálych expozícií umenia 20. a 21. storočia
a prezentácia nových knižných titulov SNG:

9. november 2006
 
Sochy Slovenskej národnej galérie
v Slovenskom rozhlase

27. október 2006
 
Pozvánka na Fun For Under Fives
24. október 2006
 
Pozvánka na 7. medzinárodný festival dokumentárnych filmov - Jeden svet
24. október 2006
 
Kurátor a hosť na výstave Jindřich Štreit
Fotografie 1965 - 2005
Kalendáře pro Jindru Štreita

23. október 2006
 
Niečo sa stalo – Aspekty nových rozprávaní
3. október 2006
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - Niečo sa stalo. Aspekty nových rozprávaní
28. september 2006
 
Jindřich Štreit (tlačová správa)
19. september 2006
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - Jindřich Štreit / Fotografie 1965 – 2005. Kalendáře pro Jindru Štreita
14. september 2006
 
Ukiyo-e
Japonské farebné drevorezy (tlačová správa)

7. september 2006
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - Ukiyo-e
4. september 2006
 
Výstava Autopoesis v Rádiu Devín
30. august 2006
 
Autopoesis - tlačová správa
20. jún 2006
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - Autopoesis
14. jún 2006
 
22. ročník Medzinárodného bienále grafického designu Brno 2006
1. jún 2006
 
Postavy a príbehy Starého zákona
Od Dürera po Chagalla

26. máj 2006
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - Postavy a príbehy Starého zákona
Od Dürera po Chagalla

22. máj 2006
 
Pozvánka na Andyho Warhola
Zatiaľ posledný návrat kráľa pop-artu

11. máj 2006
 
Verejný odpočet činnosti a hospodárenia SNG za rok 2005
13. apríl 2006
 
Chefs-d'oeuvres zo zbierok Múzea moderného umenia v Saint-Étienne Métropole – od Gilberta a Georga poJeana - Marca Bustamanteho
12. apríl 2006
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu Chefs-d'oeuvres zo zbierok Múzea moderného umenia v Saint-Étienne Métropole
6. apríl 2006
 
Vladimír Havrilla – Medzi sci fi, slasťou a Zenom
23. marec 2006
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu
16. marec 2006
 
Slávnostné ukončenie výstavy Slovenský mýtus
1. marec 2006
 
Kurátor predstavuje...na výstave Slovenský mýtus
23. január 2006
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu
23. január 2006
 
2005
2004
 
Návrat Štefana Schwartza
Dar Viery Schwartzovej Slovenskej národnej galérii

6. december 2007
 
Spolupráca za SNG: Beata Jablonská & Alexandra Kusá
Autorka publikácie: PhDr. Eva Šefčáková
Trvanie výstavy: 7. 12. 2007 – 17. 2. 2008
Miesto konania: SNG, Esterházyho palác, 3. posch., Nám. Ľ. Štúra 4, Bratislava


V roku 2005 získala Slovenská národná galéria ojedinelý dar, výtvarnú pozostalosť
po akademickom maliarovi Štefanovi Schwartzovi. Veľkorysý dar pozostával z vyše sedemsto položiek katalógu a zahŕňa maľby, kresby, tlače a koláže. Práve toto gesto
morálne zaviazalo galériu zoznámiť verejnosť na jednej stránke s predmetom daru a pripomenúť človeka, ktorého nie ľahký život bol tak úzko spojený so Slovenskom
a jeho modernými dejinami a na druhej vzdať hold takémuto počinu.
Štefan Schwartz (1927 – 1998) patrí k významných predstaviteľom slovenského moderného umenia, ku generácii, ktorá vstúpila na výtvarnú scénu v pamätných šesťdesiatych rokoch minulého storočia. Napriek tomu, že bol solitérom, jeho raná tvorba korešpondovala s generačným nástupom spojeným s bratislavskými Konfrontáciami (1961 – 1964), teda s nástupom abstraktného umenia do slovenského prostredia. Schwartzove abstraktné maľby prešli od lyrickej abstrakcie, cez jej štrukturálne polohy až po odtlačky a frotáže konkrétnej reality – kanálových príklopov, dlažby ulíc a vývesných tabúľ. Po invázii v roku 1968 emigroval do Švajčiarska. Životný osud Štefana Schwartza je typickým osudom Európana, ktorého dejiny raz prenasledovali pre jeho pôvod, inokedy pre jeho presvedčenie (prežil koncentračný tábor, nedobrovoľnú emigráciu). V 60. rokoch 20. storočia pedagogicky pôsobil
na Škole umeleckého priemyslu. Počas tohto pôsobenia svojím prístupom ovplyvnil veľkú skupinu vtedajších študentov (M. Meško, M. Bočkay, V. Kordoš, M. Mudroch), ktorí sa – aj po štyridsiatich rokoch – radi vracajú k jeho odkazu.
Výstava v priestoroch SNG je koncipovaná tak, aby v prvom rade podčiarkla šírku daru. Kurátorky sa nesnažili podať prierez tvorbou, teda klasickú monografickú výstavu, ostatne takúto výstavu Štefana Schwartza v koncepcii Márie Oriškovej pripravila SNG v 90. rokoch, ale poukázať na šírku darovaného súboru diel. Na pôdoryse jedného podlažia Esterházyho paláca je pripravený výber z každého väčšieho výtvarného celku, ktorý dar obsahuje: ilustračná tvorba, tvorba 60. rokov, populárne frotáže, „pilulkové“ koláže a prierez abstraktnou tvorbou.
Okrem výstavnej prezentácie daru sa v rámci výstavného projektu predstaví monografia autora, ktorej autorkou je PhDr. Eva Šefčáková.



z výrokov

„Sloboda tvorby podlieha módnym doktrínam. V podstate je jedno, či vládne dogmatizmus socialisticko-realistický, alebo pop- či op-artistický. Rozhodujúca je kvalita diela, a nie jeho zaraditeľnosť.“
Štefan Schwartz

„... nezobrazujem, ale vytváram skutočnosti, ktorých oprávnená existencia väzí v maliarskych zákonitostiach formových, tektonických, farebných... Pracujem metódou maliarskeho automatizmu, čo mi umožňuje plnšie sa vyjadriť, ako keď som viazaný modelom, pretože tento tvorivý postup umožňuje prejaviť sa aj nevedome, inštinktívne, aj vedome, analyticky.“
Štefan Schwartz

„Bol to vysoký atraktívny muž s pozoruhodným intelektom. Vždy bezchybne oblečený, jeho črty a správanie pripomínali Franza Kafku. Avšak pod uhladeným povrchom bolo napätie. Nik sa neodvažoval narušiť jeho súkromné územie. Jazva na pravej strane tváre mu dodávala tajomný pôvab. Bol bystrý, bezprostredne prenikal do vnútorných duševných pochodov partnerov, s ktorými konverzoval. V tom čase sa zdal vzdialený a sústredený na niečo iné. Mohol pôsobiť dôvtipne, cynicky, ironicky, satiricky, neúctivo žartovať a tiež sa prudko hnevať. Zdalo sa, že sa vznáša nad priepasťou... Bol pôsobivo roztomilý... Pri zvončeku svojho švajčiarskeho bytu zavesil odtlačený oznam, ktorý pochádzal z jeho umeleckých potuliek: „Podomovým obchodníkom prísne zakázané. Len pre zdravotnú službu!“ Bola to paródia na jeho choroby, trochu vymyslené, trochu reálne, no v každej svojej premene skrýval ťažké neurózy, ktoré ho strašili...“
Ute Ben Yosef









 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.