2011
2010
2009
2008
2007
 
Aleš Votava
1. december 2006 - 25. február 2007
 
Bludní Holanďania
15. december 2006 - 18. marec 2007
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG
Simone Pignoni - Sv. Praxedis

január 2007 - august 2007
 
Z akvizícií súčasného umenia
Objekty a inštalácie

8. marec 2007 - 22. júl 2007
 
David Hockney: Slová & Obrazy
Štyri grafické cykly z rokov 1961-1977

21. marec 2007 - 27. máj 2007
 
100 talianskych kresieb 17. storočia
Zbierka Antonína Martina Lublinského vo Vedeckej knižnici v Olomouci

7. apríl 2007 - 17. jún 2007
 
Milan Bočkay
Delfín v lese alebo Chvála paradoxu

18. apríl 2007 - 29. júl 2007
 
Insita 2007 - 8. ročník Trienále insitného umenia
24. jún 2007 - 30. september 2007
 
Neznámy sochár – Ukrižovaný Kristus
Nové reštaurované dielo zo zbierok SNG

august 2007 - december 2007
 
Forma nasleduje... risk
15. august 2007 - 14. október 2007
 
Stratený čas?
Slovensko 1969 –1989 v dokumentárnej fotografii

30. október 2007 - 2. marec 2008
 
Návrat Štefana Schwartza
6. december 2007 - 17. február 2008
 
2006
2005
2004
2003
2002
 
Intervencie v gotickej zbierke SNG
26. október 2010 - 16. január 2011
 
Kurátori: NAĎA KANČEVOVÁ, kurátorka Zbierky úžitkového umenia a dizajnu
DUŠAN BURAN, kurátor Zbierky gotického umenia

 
Časť umeleckých diel zo stálej expozície Gotického umenia Slovenska je od septembra 2010
do januára 2011 prezentovaná na výstave D´or et de feu. L´Art en Slovaquie á la fin du Moyen Age (Zlatom a ohňom. Umenie Slovenska na sklonku stredoveku) v Musée de Cluny v Paríži. Ide neraz o kľúčové exponáty z obdobia približne medzi rokmi 1470–1520. Počas vystavenia týchto diel vo Francúzsku by sme návštevníkom naďalej chceli ponúknuť možnosť vstupu do stálej expozície gotického umenia; napokon mnoho starších a nemenej cenných diel zo stredoveku je stále prezentovaných na svojom mieste. Túto príležitosť sme sa preto rozhodli využiť na konfrontáciu stredovekých artefaktov s umením 20. a 21. storočia – takisto zo zbierok SNG.
Vybrali sme na ňu diela súčasných slovenských autorov – osobností, ktoré sa svojou tvorbou neraz dotýkali existenciálnych otázok oscilujúcich medzi individualitou (prítomnou v osobe samotného tvorcu) a kategóriou niečoho, čo človeka presahuje. Zastúpené sú diela nasledujúcich umelcov: Ľubomír Durček, Mira Gáberová, Vladimír Havrila, Igor Kalný, Michal Kern, Vladimír Popovič, Peter Rónai, Martin Sedlák, Rudolf Sikora a Dezider Tóth. Video navyše poskytuje možnosť obmeny počas trvania intervencií.
V priestore gotickej inštalácie pôsobia ich diela na pohľad ako fragmenty vytrhnuté z iného príbehu. Jednako to je práve miesto ich dočasného umiestnenia, ktoré posúva možnosti ich vnímania, vstupuje do hry ďalšími možnými významovými vrstvami a formuje ich pôvodné zámery. Od dialógu medzi gotickými sochami a obrazmi na jednej strane a fotografiami či inštaláciami na strane druhej si sľubujeme nastolenie hneď niekoľkých otázok: Akú formu môže mať „spirituálne umenie“ na začiatku 21. storočia? Prečo je stredoveké – skrz-naskrz duchovné umenie zhmotnené v materiálovo ťažkých (drevo, kameň) a vizuálne neraz mimoriadne bohatých formách (polychrómia, zlátenie)? Prečo umenie 20. storočia
s „metafyzickými ambíciami“ je naopak výrazovo čoraz skromnejšie, formálne asketické a vyúsťujúce do konceptu – myšlienky, ktorá akoby len čakala na svoje uskutočnenie?

 
hore

 
Igor Kalný: Kráčajúci (1986) – Tabule z neznámeho oltára v Bratislave (1420–1440) – Sv. Helena z Trnavy (okolo 1400)
 
Fragment oltára z Bušoviec (koniec 14. storočia a po 1420) – Dezider Tóth: Krabička (1974)
 
Oltár sv. Mikuláša a sv. Sabína z neznámej spišskej lokality (1527) – Peter Rónai: Auto Reverse (1995–2000)
 
Madona z Krížovej Vsi (okolo 1500) a Michal Kern: Hľadanie obrazu I-III (1980)
 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.