2011
 
   SNG: Maľba po maľbe/STV Jednotka
19. december 2011
 
Posledný klasik [JOJ, 17:00 08/03/2011]
8. marec 2011
 
Ľudí do galérie láka Zmeták [HN 03/03/2011]
3. marec 2011
 
Výstava Ernesta Zmetáka v Slovenskej národnej galérii – Ernest Zmeták, Posledný klasik potrvá do 5.júna [Rádio Slovensko, 12:00 02/03/2011]
2. marec 2011
 
Preneste sa do Talianska [Plus jeden deň 02/03/2011]
2. marec 2011
 
V priestoroch Slovenskej národnej galérie, v Esterházyho paláci je od dnes sprístupnená širokej verejnosti výstava s názvom Posledný klasik, Ernest Zmeták, umelec a zberateľ [TV Bratislava, 18:00 02/03/2011]
2. marec 2011
 
Posledný klasik Ernest Zmeták, umelec a zberateľ, to je názov výstavy Slovenskej národnej galérie [STV Jednotka, 16:00 01/03/2011]
1. marec 2011
 
Generačná výpoveď súčasnej slovenskej maľby na výstave v národnej galérii / Bratislavské noviny
3. február 2011
 
Duní Dunaj a maľba za maľbou sa valí / Jazdec
február 2011
 
Posledný klasik [TA3, 12:00 05/03/2011]
 
Zmeták: osamelý bežec moderny [Pravda 02/03/2011]
 
Prehliadky súčasnej slovenskej maľby – Maľba po maľbe a Maľba 2010 v Slovenskej národnej galérii / Rádio Slovensko
23. december 2010
 
Výstava roka? Július Koller
21. december 2010
 
Horúcu polievku treba najprv pofúkať / SME
17. december 2010
 
Mladí maliari zaútočili na SNG / Pravda
9. december 2010
 
2010
2008
2007
2006
2005
 
Aleš Votava maľoval svetlom (PRAVDA 12/12/2006)
12. december 2006
 
Autor: Jena Opoldusová
 
Tvorbu scénografa a šperkára, ktorú predčasne uzavrela smrť, predstavuje výstava v SNG

Klavírne krídlo vznášajúce sa v priestore. Scénograf Aleš Votava ho použil v inscenácii Višňový sad, ktorú robil pre Slovenské národné divadlo. Bola to najlepšia scénografia divadelnej sezóny 1995/ 96. Získal za ňu prvé DOSKY. Vznášajúce sa klavírne krídlo uvádza aj retrospektívnu výstavu v Slovenskej národnej galérii v Bratislave. Pripomína výtvarníka, ktoré sa predčasne uzavrelo v máji 2001. Mal tridsaťosem rokov.
Fotografie približujú Pucciniho Toscu. Scénografiu, ktorú robil pre Národné divadlo v Prahe, vyznamenali Cenou Alfréda Radoka v sezóne 1999/2000. Votava rád "maľoval" scénu svetlom, pohybom a farbami. Červenou, žltou a modrou.
Slávna Shakespearova Búrka, za ktorú získal ďalšie DOSKY, obsadila celú miestnosť. Skice, štúdie s poznámkami aj fotografie pripomínajú, ako vyberal z nápadov a k čomu napokon dospel. Za divadelnou oponou objaví návštevník Les. Za jeho scénografiu získal ďalšie DOSKY. Tmu presvecuje videonahrávkou z Ostrovského inscenácie v Astorke Korzo 90.
Modelov je na výstave málo. "Makety, ktoré síce vyrábal, slúžili len ako pracovné modely. Nemali charakter výstavných artefaktov. Pre Votavu bola artefaktom javisková realizácia," vysvetlila kurátorka výstavy Dagmar Poláčková.
Výtvarník, ktorý po pobytoch v Paríži a Ríme priblížil slovenskú scénografiu k aktuálnym svetovým trendom, vymýšľal aj originálne šperky. Náramok z náprstkov, náhrdelník z otvorených nožov - rybičiek. Fotografoval, a nielen predstavenia, na ktorých pracoval. Písal si denníky, publikoval svoje názory. Výstava približuje jeho dielo aj uvažovanie v širokom spektre. "Divadlo je úžasná ustanovizeň, chodíme sa do nej pozerať na nás samých, vdychovať obraz reality, ktorú sami žijeme," dočítate sa medzi Votavovými citátmi.
Úžasné divadlo, v ktorom možno vdychovať obraz originálnej tvorby, ponúka výstava Aleš Votava do 25. februára.






 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.