2011
2010
2008
2007
 
   V Slovenskej národnej galérii je do marca sprístupnená výstava Stratený čas? (20. 12. SME)
O komunizme na plné pecky

20. december 2007
 
Cena pre kurátorku Zoru Rusinovú [SME 07/12/2007]
7. december 2007
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
14. november 2007
 
Komunistická pohľadnica s Darou Rolins: Nie žart, ale upútavka
4. november 2007
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Analógová kontrarevolúcia (Domino efekt 22/08/2007)
22. august 2007
 
Insita má čaro ( Insita má čaro (PRAVDA 14/07/2007)
14. júl 2007
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Grand Prix Insita putuje do Poľska
26. jún 2007
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Moravská galéria prináša dielo Andyho Warhola (Žurnál 07/06/2007)
7. jún 2007
 
Obrazy nielen pre oči (Mosty 05/06/2007)
5. jún 2007
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Hockney? Výnimočný zážitok (PRAVDA 14/04/2007)
14. apríl 2007
 
Sýty stôl nasýti (dušu) (2007-03-31)
31. marec 2007
 
Inakosť v Slovenskej národnej galérii (Mosty 27/03/2007)
27. marec 2007
 
Ako robil maliar Hockney grafiky (PRAVDA 24/03/2007)
24. marec 2007
 
Cítim sa modro. Aleš (SME, 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Všetko najlepšie, Hockney! (HN 19/03/2007)
19. marec 2007
 
Bludní Holanďania stále lákajú (PRAVDA 07/03/2007)
7. marec 2007
 
Umenie nemôže žiť vo vzduchoprázdne (Parlamentný kuriér 22/01/2007)
22. január 2007
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
 
2006
2005
 
Július Koller - Vedecko-fantastické retrospektíva / Rádio Slovensko, 23. 4. 2010
23. apríl 2010
 
Oto Gorner
 
Július Koller
Vedecko-fantastická retrospektíva

 
„Július Koller - vedecko-fantastické retrospektíva - pod týmto názvom otvorili v Slovenskej národnej galérii zatiaľ najväčšiu výstavu diel umelca, ktorý chcel premeniť život na kultúrnu hru so spravodlivými pravidlami. Tisícka vystavených diel, od klasických obrazov až po fotografie z akcií, inštalácie či výstrižky z dennej tlače, vypovedajú o Júliusovi Kollerovi, ktorý si svojou tvorbou alebo pre svoju tvorbu vytvoril rolu ufonauta. Jedného z kurátorov tejto výnimočnej prehliadky, Aurela Hrabušického, oslovila Katarína Ottová.“
Katarína Ottová, redaktorka SRo: „Túto veľkú prehliadku ste rozdelili do viacerých akoby kapitol. Ak pre Júliusa Kollera platí, že sa nedá oddeliť jeho umelecký a neumelecký život, vyčlenili ste tejto téze niektorú z týchto kapitol?“
Aurel Hrabušický, kurátor výstavy: „Je tu jedna kapitola, ktorá sa vyslovene týka jeho životnej lásky Kvety Fulierovej. Bola nielen jeho životnou partnerkou, ale často fotografkou jeho akcií, performancov. Napriek tomu, že ona bola klasická výtvarníčka a grafička, teraz má mimoriadnu úlohu v odovzdávaní odkazu."
Katarína Ottová, redaktorka SRo: „Veľkú časť vystavených diel predstavujú autoportréty. Sú to fotografie Kollera v rôznych pozíciách. Ako sa to dá čítať?“
Aurel Hrabušický, kurátor výstavy: „Trošku to súvisí s jeho základnou rolou, ktorú hral - ufonauta. Istý čas sa rozhodol, že sa premení na pozemského ufonauta. V tejto roli sa každý rok vizualizoval, vytváral svoju novú podobu. To je najzáhadnejší moment jeho tvorby. Bolo to v dobe normalizácie. Akoby nechcel byť obvyklým členom normalizovanej spoločnosti. Ako ufonaut reagoval na to, čo videl okolo. Svojimi pozíciami, gestami, posunkami, situovaním sa oproti predmetom, realite vytvára akoby nové významové spojitosti."
Katarína Ottová, redaktorka SRo: „Jeho tvorbe sa venujete asi 30 rokov. Približne pred 20 rokmi ste robili veľkú Kollerovu výstavu. Keď ste sa preberali jeho pozostalosťou, prekvapilo vás niečo?“
Aurel Hrabušický, kurátor výstavy: „Prekvapenia tam boli na každom kroku. My sme, samozrejme, vedeli, že Július Koller chce pestovať kultúru života, že všetko, čo sa života týka, vťahuje do svojej tvorby. Ale že to bolo až v takej miere, to sme netušili. Všetko, čo sa ho dotýkalo, archivoval - v miere, ktorá sa stala skoro až pohromou pre ich panelákový byt."
Katarína Ottová, redaktorka SRo: „Dalo by sa hovoriť o akejsi posadnutosti?“
Aurel Hrabušický, kurátor výstavy: „K ozajstnému umelcovi, obávam sa, posadnutosť patrí. Chcel, aby jeho diela mali dosah pre všetky veky a pre všetky svety. Keď to malo byť pre všetky svety, aj pre ufosvety, nutne ho skoro všetko muselo zaujímať. Nič nevedel vyčleniť mimo svojho záujmu."
 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.