2011
2010
2008
2007
 
   Cena pre kurátorku Zoru Rusinovú [SME 07/12/2007]
7. december 2007
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
14. november 2007
 
Komunistická pohľadnica s Darou Rolins: Nie žart, ale upútavka
4. november 2007
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Analógová kontrarevolúcia (Domino efekt 22/08/2007)
22. august 2007
 
Insita má čaro ( Insita má čaro (PRAVDA 14/07/2007)
14. júl 2007
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Grand Prix Insita putuje do Poľska
26. jún 2007
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Moravská galéria prináša dielo Andyho Warhola (Žurnál 07/06/2007)
7. jún 2007
 
Obrazy nielen pre oči (Mosty 05/06/2007)
5. jún 2007
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Hockney? Výnimočný zážitok (PRAVDA 14/04/2007)
14. apríl 2007
 
Sýty stôl nasýti (dušu) (2007-03-31)
31. marec 2007
 
Inakosť v Slovenskej národnej galérii (Mosty 27/03/2007)
27. marec 2007
 
Ako robil maliar Hockney grafiky (PRAVDA 24/03/2007)
24. marec 2007
 
Cítim sa modro. Aleš (SME, 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Všetko najlepšie, Hockney! (HN 19/03/2007)
19. marec 2007
 
Bludní Holanďania stále lákajú (PRAVDA 07/03/2007)
7. marec 2007
 
Umenie nemôže žiť vo vzduchoprázdne (Parlamentný kuriér 22/01/2007)
22. január 2007
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
 
2006
2005
 
V Slovenskej národnej galérii je do marca sprístupnená výstava Stratený čas? (20. 12. SME)
O komunizme na plné pecky

20. december 2007
 
Jana Kadlecová
 
Keď budeme hľadať najlepšiu výstavu roka 2007 na Slovensku, spomenieme si na jeden otáznik. Stratený čas? (Slovensko 1969 - 1989 v dokumentárnej fotografii) je inšpiratívna, nostalgická, ostalgická, aj na dve návštevy. Pripomína obdobie, ktoré je na časovej osi veľmi blízko, no úspešne upadá do našich sladkých driemot.

Keď budeme hľadať najlepšiu výstavu roka 2007 na Slovensku, spomenieme si na jeden otáznik. Stratený čas? (Slovensko 1969 - 1989 v dokumentárnej fotografii) je inšpiratívna, nostalgická, ostalgická, aj na dve návštevy. Pripomína obdobie, ktoré je na časovej osi veľmi blízko, no úspešne upadá do našich sladkých driemot.

„Ako fotograf som sa cítil dobre, lebo som ukazoval ľuďom to, okolo čoho chodili denne a nevideli to. Až fotografia ich prebúdzala, aby sa nad skutočnosťou zamýšľali,“ spomína Ľubo Stacho na obdobie, keď chodieval so svojím fotoaparátom na Obchodnú ulicu v Bratislave.

Paradoxne exotické

Písali sa 80. roky a podnetov na tejto vtedajšej „tepne Bratislavy“ mal dosť: napríklad výklad obchodu Hydina raz „vystavoval“ spolu so svojimi mäsovými konzervami portrét Vladimíra Iľjiča Lenina, inokedy Klementa Gottwalda. Aj tento cyklus sa nachádza na tejto prehliadke.

Otáznik pri názve tejto výstavy je veľmi sympatický. Stratený čas? sa pýta na obdobie medzi rokmi 1969 až 1989 a odpoveď si divák skladá z vyše tisíc dokumentárnych fotografií, ktoré až do marca visia na dvoch poschodiach v SNG.

Ten otáznik je sympatický najmä tým, že na rozdiel od toho obdobia je slobodný. A tá výstava? Trpezlivosť kurátorov Petry Hanákovej a Aurela Hrabušického, ktorí sa dva roky prehrábávali v archívoch, priniesla ovocie. Chutí vzácne až priam exoticky ako vianočné banány vystáte v dvojhodinovom rade. Je jedno, či si na ten „šor“ návštevník pamätá len matne alebo až príliš živo. Ešte aj tie kvetináče a zeleň vo výstav­ných sieňach SNG sú schválne dobovo nevkusné.

Kvalitní amatéri vládli

O blízky pocit minulosti sa postará osemdesiat fotografov. Sú medzi nimi dve skupiny - profesionáli aj amatérski fotografi. Kurátori aj vystavujúci sa zhodli v jednom: amatérska fotografia mala vtedy oveľa vyššiu úroveň. „Dnes stačí, že niekto s kvalitnou technikou cestuje do zahraničia a má dobré píár,“ tvrdí Aurel Hrabušický.

Vieme, vtedy nebol na trhu každý deň dokonalejší fotoaparát. A aj námety boli „trochu“ obmedzené - výklady s pančuškami, socialistická výstavba panelákov v podobne raketovom tempe ako tie dnešné mrakodrapy, prvomájové holubice. A tak fotografi utekali - do súkromia, na internáty a do rodín, na diskotéku alebo na východ do rómskych osád.

„V tých rokoch bola amatérska fotografia silná. Obyčajní ľudia prinášali dokumenty z obyčajného života a tieto fotografie sa tríbili na amatérskych výstavách, ktoré v tom čase ovládali múdri ľudia. Púšťali snímky, ktore medzi riadkami nesmierne veľa vypovedali o zriadení. Raz sme pre amatérsku fotografickú výstavu museli ísť až na ústredný výbor komunistickej strany. Dotyčný aparátčik cítil, ze tá fotka triafa do čierneho, ale viacvýznamovosť obrazu nám dávala možnosť rozptýliť jeho oprávnené obavy,“ spomína Stacho.

„Niektoré snímky sú zle nazväčšované, ale informačne nabité a tematicky dominantné,“ tvrdí Hanáková. Iné, možno až príliš „profícky“ nazväčšované, tam nie sú. Napríklad Karola Kállaya. Kurátori to vysvetlili decentne: trošku sa vzďaľuje myšlienke výstavy, keďže v tých rokoch cestovať mohol. A Stratený čas? je predsa o Slovensku.

Farebných snímok tu, pochopiteľne, nájdeme málo. Ale jedna farba je u jedného fotografa veľmi agresívna. Červenú optiku ideológie zachytáva, pre mnohých možno prekvapivo, Ján Budaj.

A najvýraznejšie vizuálne lahôdky na výstave? Čo iné to môže byť ako snímky spartakiádnych zostáv, štadión plný radostných ľudí v akrobatic­kých zoskupeniach?

Ďaleko od lacného sentimentu

V Prahe sa tento rok konala výstava Husákovo 3 + 1, ktorá pripomenula normalizačnú estetiku cez pohľad do socialistického bytu. Fotografie v Bratislave sú rozdelené do tematických okruhov a takto sa spolu s históriou dokumentárnej fotografie v ro­koch 1969 - 1989 nachádzajú aj v rovnako nazvanom katalógu. Nehrajú na lacný sentiment za sifónom a halucinačnými tapetami.

Sú situačne hutné, reflektujú to, čo napríklad slovenský film po roku 1989 odmieta vidieť: naše malé dejiny a veľké životy a najmä to, či a ako úzko súvisia s dobovou ideológiou.

„Možno treba ísť na výstavu dvakrát, je toho veľa,“ priznáva Petra Hanáková. Je toho naozaj dosť. Úžasný kus práce, dobových fotografov aj kurátorov.

Ako hovorí Ľubo Stacho: „Na tejto výstave priniesla fotografia svedectvo na plné pecky.“

20. 12. 2007 | Jana Kadlecová
 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.