2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG. Jan Mertens ml., dielňa: Triptych Klaňania troch kráľov. 1520-1530
16. september 2004 - 31. máj 2005
 
Miloš Dohnány a jeho tvorba
4. november 2004 - 31. január 2005
 
Cín – argentum pauperum
15. marec 2005 - 5. jún 2005
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG
Christian Rugendas podľa Johanna Lorenza Haida: Univerzitná téza františkánskych frátrov s motívom kajúceho sv. Petra. 1738

1. jún 2005 - 31. december 2005
 
No Code. Talianske súčasné umenie
3. jún 2005 - 28. august 2005
 
Mária Bartuszová. Cesta k organickej plastike
15. jún 2005 - 2. október 2005
 
Miesto zázrakov. Premeny barokového oltára
24. jún 2005 - 28. august 2005
 
Slovenský mýtus
29. september 2005 17:00 - 5. marec 2006
 
Jedinečná krajina.Taliansko, fotografie 1900–2000
21. október 2005 - 30. december 2005
 
2004
2003
2002
 
Ona je madona...
SNG, Vodné kasárne, Rázusovo nábrežie2, Bratislava
24. november 2010 - apríl 2011
 
Kurátorka: Katarína Bajcurová
 
Kurátorský výklad na výstave
Ona je madona...

 
Názov známej popovej pesničky Roba Grigorova je svojho druhu súčasnou upútavkou ku komornej výstave mapujúcej jednu z obľúbených tém slovenského moderného maliarstva, ktorú Slovenská národná galéria pripravila na vianočný čas v Kabinete umenia 20. storočia+. Tradičný námet madony – matky s dieťaťom totiž patril v tvorbe slovenských maliarov medzi dvomi vojnami, ale aj neskôr, k pomerne častým. Na Slovensku sa Panna Mária Sedembolestná oddávna uctievala ako patrónka a ochrankyňa krajiny, a preto významové konotácie a presahy od „materskej“ k „mariánskej“ rovine námetu boli pomerne časté a pre slovenských výtvarných umelcov aj prirodzené. Nie div, veď v prostredí prevažne rurálneho spoločenstva hlboko do 20. storočia ešte prežívali tradičné formy života a boli silne zakorenené náboženské predstavy. Zobrazenie matky s dieťaťom sa vo výtvarnom umení často sémantizovalo, posúvalo z roviny žánrovej do roviny symbolickej: matka s dieťaťom sa stávala madonou, neraz s prívlastkom „slovenská“, aby obrazne bdela nielen nad osudmi jednotlivcov, ale i celého národa. V dielach slovenských modernistov nachádzame tak príznačné významové oscilovanie medzi náboženským – sakrálnym a svetským – profánnym chápaním námetu, ktoré je podporené napr. aj výtvarným využitím ikonografického motívu aureoly – svätožiary. Výstava predstavuje známe diela klasikov slovenskej moderny Martina Benku, Gustáva Mallého, Miloša Alexandra Bazovského, Janka Alexyho, Ľudovíta Fullu, Mikuláša Galandu, Imra Weinera-Kráľa, Ester Šimerovej-Martinčekovej, Jána Mudrocha, ale i menej známe práce Teodora Tekela, Františka Reichentála, Arnolda Weisza-Kubínčana, Bertalána Póra a ďalších. Maľby, kresby, grafiky pochádzajú prevažne zo zbierky Slovenskej národnej galérie, sú obohatené aj o artefakty zo zbierok Slovenského národného múzea – Múzea Martina Benku v Martine, Galérie mesta Bratislavy a Galérie M. A. Bazovského v Trenčíne a Galérie Zoya.

Katarína Bajcurová


 
hore

 
Miloš Alexander Bazovský - Vianoce, 1936
 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.