2011
2010
2008
2007
 
   V Slovenskej národnej galérii je do marca sprístupnená výstava Stratený čas? (20. 12. SME)
O komunizme na plné pecky

20. december 2007
 
Cena pre kurátorku Zoru Rusinovú [SME 07/12/2007]
7. december 2007
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
14. november 2007
 
Komunistická pohľadnica s Darou Rolins: Nie žart, ale upútavka
4. november 2007
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Analógová kontrarevolúcia (Domino efekt 22/08/2007)
22. august 2007
 
Insita má čaro ( Insita má čaro (PRAVDA 14/07/2007)
14. júl 2007
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Grand Prix Insita putuje do Poľska
26. jún 2007
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Moravská galéria prináša dielo Andyho Warhola (Žurnál 07/06/2007)
7. jún 2007
 
Obrazy nielen pre oči (Mosty 05/06/2007)
5. jún 2007
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Hockney? Výnimočný zážitok (PRAVDA 14/04/2007)
14. apríl 2007
 
Sýty stôl nasýti (dušu) (2007-03-31)
31. marec 2007
 
Inakosť v Slovenskej národnej galérii (Mosty 27/03/2007)
27. marec 2007
 
Ako robil maliar Hockney grafiky (PRAVDA 24/03/2007)
24. marec 2007
 
Cítim sa modro. Aleš (SME, 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Všetko najlepšie, Hockney! (HN 19/03/2007)
19. marec 2007
 
Bludní Holanďania stále lákajú (PRAVDA 07/03/2007)
7. marec 2007
 
Umenie nemôže žiť vo vzduchoprázdne (Parlamentný kuriér 22/01/2007)
22. január 2007
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
 
2006
2005
 
No Code - súčasné a cudzie (Domino fórum)
22. jún 2005
 
Autor: Lýdia Pribišová

 
Druhý jún 2005 bol v príbehu Slovenskej národnej galérie dňom prelomovým, zásadným z viacerých dôvodov. Za prvý, najdôležitejší, možno považovať otvorenie zrekonštruovaných priestorov Slovenskej národnej galérie - Eszterházyho paláca, ktorý tak získal atmosféru špičkových európskych galérií. Druhou významnou udalosťou bolo uvedenie výstavy jedenástich súčasných talianskych umelcov s príznačným názvom NO CODE pri príležitosti talianskeho štátneho sviatku - Dňa republiky.
Kurátorka výstavy, Cecília Casorati, pripravila prehliadku súčasnej talianskej maľby, videa, inštalácie, pričom sa pri výbere diel zamerala na spoločné momenty stredoeurópskej mentality, jej spoločenského diania so spoločenským a umeleckým diskurzom v Taliansku. Kurátorka zastupuje organizáciu Incontri Internazionali d'Arte propagujúcu súčasné talianske umenie doma i v zahraničí, ktorej cieľom je zvýšiť povedomie o talianskom umení. Podľa jej slov boli umelci oboznámení s históriou galérie, Bratislavy, Slovenska a vytvorili práce vychádzajúce z týchto poznatov. Treba však podotknúť, že väčšina diel bola už dávnejšie prezentovaná na iných prehliadkach, niektoré vznikli ešte v deväťdesiatych rokoch. Na príprave a realizácii výstavy sa zo SNG podieľala Beata Jablonská. Prehliadka NO CODE generácie vo svete výtvarného umenia etablovaných štyridsiatnikov nie je definovaná spoločným menovateľom vystavených diel, zastrešuje však témy, ktoré hýbu dianím súčasného svetového umenia ako otázky telesná, osobnej identity, anonymity mesta či problém angažovanosti umenia. Súčasné talianske umenie je rýdzo figurálne.
Pojednanie témy človek a pohyb ľudského tela v prácach Daniely De Lorenzo a Marcella Maloberti svojou nejednoznačnosťou znepokojuje. Pohyb bezpohlavnej figúry vo videu Agilný fascinuje práve odcudzenosťou, vyprázdnenosťou obsahu. Diela oboch autorov sa dotýkajú i druhej nosnej témy talianskej kolekcie, problematiky angažovanosti, politickej zainteresovanosti umenia. Mocenské vzťahy umenia a spoločnosti sa nepokúšajú riešiť, len ich stroho, i keď s dávkou irónie a sarkazmu konštatujú. Priamočiaro, hravou formou na spôsob happeningu, sa k otázkam presahov politiky do umenia vyjadril Enzo Umbaca, ktorý verejnosti ponúkol priestor na vyjadrenie stanoviska k politike najmocnejšieho muža Talianska. Jeho video, vytvorené v roku 1994, nestráca nič z aktuálnosti ani dnes.
Ornament v službách Tretej ríše verzus ornament bez významnejších konotácií sa stal motívom veľkoplošného diptychu Maurizia Cannavacciuolo.
Talianskych výtvarníkov oslovuje aj konfrontácia anonymity veľkomesta a intimity domova, ktoré koexistujú v rôznych situáciách. Cristiano Pintaldi, Luca Pancrazzi sa zamerali na reálnu ohrozenosť veľkomesta, zraniteľnosť jeho obrovského pulzujúceho organizmu. Naopak, Elisa Sighicelli sa sústredila na intimitu domova, symbolizovanú jediným svietiacim oblokom v kontraste s anonymitou pochmúrnych architektúr. Poslednou, no nemenej závažnou témou, ku ktorej sa talianski umelci v súbore prác vyjadrili, ostáva nekonečná téma medziľudských vzťahov, komunikácie a jej hraníc.
Prezentovanie súčasného talianskeho umenia ako prvej výstavy v zrekonštruovaných priestoroch SNG v mysliach viacerých návštevníkoch zanechalo otázku, či by nebolo vhodnejšie predstaviť ako prvé vo vynovených priestoroch súčasné slovenské umenie. Veľkolepou prehliadkou súčasného "európskeho" umenia sme sa priblížili ku kontextom a výstavným stratégiám západného sveta, za ktoré však treba platiť istou uniformitou a chladom, hádam až sterilitou. Cudzie, i keď súčasné diela v cudzích, i keď súčasných priestoroch.

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.