2011
2010
 
   Prednášky a panelové diskusie rese arch v SNG
14. december 2010 17:00 - 15. december 2010
 
V SNG číta Mila Haugová...
9. december 2010 17:00
 
Mikuláš so Slovenskou národnou galériou
5. december 2010 15:00
 
Výstava Zlatom a ohňom z Múzea Cluny prezentovaná v SNG!
1. december 2010 17:00
 
Diár SNG 2011
december 2010 - január 2011
 
PF 2011
december 2010 - január 2011
 
Autorské čítanie na výstave Holé baby
25. november 2010 17:00
 
V SNG číta Daniela Kapitáňová
11. november 2010 17:00
 
Kurátorský výklad Dagmar Poláčkovej na výstave
Alexandra Exter – Ester Martinčeková-Šimerová – Anatol Petritzky – Ľudovít Fulla

10. november 2010 17:00
 
Web umenia
1. november 2010 - december 2010
 
Podujatia v rámci výstavy Holé baby / Lásky nebeské
28. október 2010 17:00
 
Pozvánka - Momento musicale
27. október 2010 18:00
 
V SNG číta Marína Čarnogurská z Lao-c´
21. október 2010 17:00
 
Maľba v kontextoch, kontexty maľby
21. október 2010 - 22. október 2010
 
Podujatia v rámci výstavy Holé baby / Guerilla Girls
Prednáška Moniky Mitášovej

20. október 2010 17:00
 
František Drtikol - pozvánka na kurátorský výklad
13. október 2010 16:00
 
BLAF / Bratislava Art Festival začína v SNG koncertmi!
1. október 2010 - 6. október 2010
 
Využite poslednú šancu vidieť 9. ročník Trienále insitného umenia – INSITA 2010!
26. september 2010 15:00
 
V SNG číta...Pavel Vilikovský
23. september 2010 17:00
 
Kurátorský výklad na výstave Zlatý vek holandskej grafiky - Od Goltzia po Rembrandta
12. september 2010 15:00
 
Pozvánka - Natural Architecture / La Biennale di Venezia
29. august 2010 - 1. november 2010
 
V SNG číta Tomáš Janovic zo Sándora Máraia
5. august 2010 17:00
 
V SNG číta Kornel Földvári
15. júl 2010 17:00
 
Insita 2010 - komentovaná prehliadka
11. júl 2010 16:00
 
Pripravujeme...www.sng.sk
júl 2010 - august 2010
 
13 kubikov v SNG
22. jún 2010 18:00
 
V SNG ČÍTA MIROSLAV MARCELLI
17. jún 2010 17:00
 
Pozvánka na stretnutie so slovenskou vokálnou budúcnosťou
16. jún 2010 18:00
 
Pozvánka na sprievodný program k výstave Ján Rombauer (1782 – 1849)
Levoča – Petrohrad – Prešov

16. jún 2010 17:00
 
Pozvánka na diskusiu na výstave Július Koller
9. jún 2010 16:00
 
Koncert pre bicie nástroje
2. jún 2010 18:00
 
Inventáre Archívu výtvarného umenia
Slovenskej národnej galérie v zdigitalizovanej podobe

jún 2010 - december 2010
 
Medzinárodný deň detí v SNG
28. máj 2010
 
Prednáška architektúry ANNE-FRANÇOISE JUMEAU
21. máj 2010 19:00
 
V SNG číta...
20. máj 2010 17:00
 
Noc múzeí a galérií 2010 v Bratislave
15. máj 2010 10:00
 
Výklad na výstave Ruská ikona XV. - XX. storočie
11. máj 2010 17:00
 
Kurátorský výklad na výstave Július Koller
6. máj 2010 17:00
 
Prednáška Jozefa Medveckého
29. apríl 2010 16:00
 
Hudba a obrazy
27. apríl 2010 19:00
 
Verejný odpočet činnosti a hospodárenia
Slovenskej národnej galérie za rok 2009

27. apríl 2010 10:30
 
Rozhovory o umení
21. apríl 2010 - december 2010
 
Naša renesancia
Sobotné tvorivé dielne a animácie pre rodiny s deťmi.

27. marec 2010 15:30
 
Koncert MUSICA POETICA DA CAMERA II
24. marec 2010 18:00
 
Za renesanciou tu a teraz
(pre mladých i pre deti)

24. marec 2010 16:00 - 28. marec 2010
 
Prednáška - Renesančné maliarstvo
15. marec 2010 16:00
 
Večer francúzsko – slovenskej hudby & 4 druhy flauty
11. marec 2010 18:00
 
Boris Ondreička
MANIFESTA 8 – PRÍPADOVÁ ŠTÚDIA

11. marec 2010 17:00
 
Taliansky operný podvečer
4. marec 2010 17:00
 
Prednášky (pondelky v kinosále)
1. marec 2010 16:00 - 8. marec 2010
 
Prezentácia knihy K. Bajcurovej - Fulla
25. február 2010 17:00
 
Z umenia a hudby
24. február 2010 17:00
 
Nedeľné ateliéry pre deti a rodičov
inšpirované výstavou Renesancia

21. február 2010 15:00
 
Utorky v kinosále
Pohľady na renesanciu v dokumentárnom a náučno-vzdelávacom filme

16. február 2010 17:00
 
Momento musicale
10. február 2010 18:00
 
Čítanie z renesančnej literatúry
Výber z drám Williama Shakespeara s hudobným sprievodom

27. január 2010 17:00
 
Renesancia - kurátorský sprievod na výstave
21. január 2010 16:00
 
Taliansky operný podvečer
14. január 2010 17:00
 
Renesancia - sprievodný program
 
CV prednášajúcich
 
PF 2010
december 2009 - január 2010
 
2009
2008
2007
2006
2005
 
Anotácie prednášok
 
Maľba v kontextoch, kontexty maľby
 
Vladimír Beskid: Metamorfózy maliarskeho jazyka v stredoeurópskom kontexte
Hlavnou ideou prednášky je poukázať na zmeny v médiu maľby posledných dvoch desaťročí pri „náraze“ na všadeprítomné techno-obrazy. Ide o analýzu možných individuálnych stratégií v stredoeurópskom priestore – od konzervatívnej podoby neoklasického obrazu (Bohdan Hostiňák), cez expresívnu, chaotickú maľbu a provokatívne gestá k pop-kultúre (Vladimír Skrepl), konceptuálne poňatie maľby (Rafal Bujnowski) a mixovanie digitálnych znakov v maliarskom poli (Ivan Csudai). Nakoniec ukazuje príklady zlomu, či posunu osobných programov: od abstrakcie k realistickej podobe maľby pod tlakom masmédií (Ákos Birkás), či od fotorealistických polôh k „dekonštrukcii“ maľby (Veronika Rónaiová).

Gabriela Garlatyová : Vzor – Geometria – Šifra – Sieť
Príspevok vychádza z výstavy Bienále maľby II.? (Mestská galéria Rimavská Sobota, 2009/2010, kurátorky: G. Garlatyová, L. Gregorová-Stachová). Zameriava sa na obrazy umelcov, ktorí cez konštrukcie sietí, používanie vzorov a vytváranie šifier tvoria rôzne vízie, menia, prepisujú a aktivujú jazyk geometrie. Príspevok je alternatívnou úvahou o geometrickej abstrakcii v slovenskom umení.

Jana Geržová: Konceptuálna maľba. Terminologický paradox?
Návrat maľby na prelome 20. a 21. storočia vygeneroval okrem iného aj typ závesného obrazu, ktorý je na prvý pohľad viac spríbuznený s predmodernistickou výtvarnou tradíciou ako s vizualitou súčasného sveta. V príspevku sa budem pýtať do akej miery ide o pokus obnoviť stav nevinnosti maľby v zmysle renesancie jej mediálnej autonómnosti a čistoty, respektíve, či takýto návrat do obdobia pred objavením technického obrazu je v súčasnosti vôbec možný. V argumentácii budem používať príklady súčasnej maľby, ktorá má všetky formálne znaky tradičného obrazu a napriek tomu je poznačená konceptuálnymi stratégiami, alebo je dokonca príkladom konceptuálneho umenia par excellence.

Beata Jablonská: Byť pri tom
Využíva, alebo premrháva slovenská maľba príležitosti, ktoré jej medzinárodná výtvarná scéna poskytuje? Pokus o kritické zhodnotenie prítomnosti a absencie slovenskej maľby v medzinárodných projektoch a zbierkach v porovnaní s inými postsocialistickými krajinami.



Eva Kapsová: K systematike vizuálneho zážitku (aj zo súčasnej maľby)
Štúdia sa zaoberá princípmi interpretácie umeleckého diela z hľadiska pragmatickej estetiky. Kľúčovou kategóriou v tomto vzťahu je estetický zážitok . Jeho povaha nemusí byť neštrukturovaná, impresívna a nevysloviteľná. Východiskom ako rozkryť túto zdanlivo nepomenovateľnú kvalitu vnútorného prežívania môže byť sústava estetických výrazových kvalít zodpovedajúca štruktúre vedomého subjektu. Pragmaticko recepčný prístup a výrazová sústava načrtáva možnosti systematiky, ktorá zasadzuje výtvarné umenie do širšieho rámca vizuálnych štúdií. Štúdia je výkladom a do istej miery aj kritikou systému, ktorý má pôvod v myslení o literatúre, resp. o slovesnom prejave. Autorka uvedenú problematiku približuje prostredníctvom príkladov a interpretácie súčasnej maľby.

Peter Michalovič: Problémy s (postmodernou) maľbou
Tvorba generácie výtvarných umelcov, ktorí vstúpili na scénu slovenského výtvarného umenia v polovici 80. rokov, je neraz spájaná s postmodernou, respektíve predstavuje slovenský variant postmoderny. Príspevok si kladie za cieľ preskúmať legitimitu označenia „postmoderna“.

Petr Nedoma: Čínská ztráta dějin
Příspěvek se bude zabývat otázkami vzniku, existence a fungování nových ohnisek výtvarného umění mimo evropský prostor. Na příkladu vývoje malby v Číně v posledních dvaceti letech, která v jedné své větvi žije v těsné závislosti na evropských vzorech, se autor pokusí naznačit lokální platnost tezí o vývoji malby, jejich omezenost pouze na tzv. plnou euroamerickou historii obsahující všechny fáze, na nichž Evropané postavili svou koncepci vývoje.

Tomáš Pospiszyl: Konec malby
Do debat o současném umění stále vstupuje fetišismus spojovaný s malbou. Jde o techniku, která je mnohými vnímána jako privilegovaná, což je nutné vnímat jako pozůstatek jejího postavení v 19. století. Toto postavení se vyčerpalo minimálně s koncem modernismu, pravděpodobně však dříve, kdy jí na pozici ústřední výtvarné techniky/technologie vystřídala koláž. V době „post-mediálního režimu“ o kterém už v 70. letech minulého století hovořila Rosalind Kraussová, jsou pokusy o hegemonii malby irelevantní. Jde jen o jednu, z hlediska dneška archaickou techniku výtvarného umění. Toto zjištění se bohužel nepromítá do práce muzeí nebo uměleckých škol coby institucí, jež jsou svým charakterem také produkty 19. století.

Zora Rusinová: Expandované pole maľby
Jedným z dôsledkov vplyvu masmediálnych obrazov na podobu súčasnej maľby je aj formovanie novej imaginácie. Cieľom prednášky je nielen hovoriť o nových sociálnych a kultúrnych funkciách portrétu dnes, ale i zamyslieť sa nad tým, čo všetko nám hovorí o našich bezprostredných obavách a fantáziách a aké sú významové súvislosti súčasnej maľby vo vzťahu k širokej škále obraznosti vizuálnej kultúry.

Milena Slavická: Obraz v evropské kultuře
Příspěvek se věnuje médiu obrazu jako specifického fenoménu evropské kultury s důrazem na vztah obrazu a fotografie v dějinách umění.

Zuzana Štefková: Cosi pomíjivého, aneb malby, které zmizí
Na podzim roku 2007 se v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu uskutečnila patrně největší česká přehlídka malby přímo na zdi galerie nazvaná Big Gruppen Hybrid Painting, které se zúčastnilo téměř 50 umělců malujících přímo na stěny dočasného galerijního prostoru. Podle kurátora výstavy Krištofa Kintery se jednalo o akci reprodukující pocit svobody vycházející z pomíjivosti tohoto typu tvoby. Zmíněný projekt nebyl zdaleka jediným případem, kdy čeští umělci opustili formát závěsného obrazu a rozhodli se malovat přímo na stěny galerie. V této souvislosti se nabízí otázka, co motivovalo zvýšený výskyt nástěnných maleb přímo v galerii v případě umělců jako jsou Jiří Franta a David Böhm, Evžen Šimera, Jakub Hošek, Guma Guar nebo Vasil Artamonov. Tento příspěvek se zamýšlí nad tím, jaké pohnutky vedou umělce k realizaci maleb odsouzených k brzkému zániku.

Petr Vaňous: Resetting. Možnost kulturní sebeobrany?
Prověřování možností narativní plurality v malbě bez deklarovaných konců a začátků. Procesuálnost malby jako součást narativní složky díla. Role věcného atributu a herní princip s jeho identifikací. Rozmanitost stejného a role banality v nástrojích jejího uchopování. Nostalgie a resentiment jako způsob obrazové transformace a odhmotnění žánru. Minulost vyrůstá z přítomnosti. Co bude zítra, bude až zítra. Abstrahování věcnosti v době hravého bezčasí. Dočasná laboratoř: „dialektika možného“ mimo politické, dogmatické a ekonomické nástroje uměleckého provozu? Obraz jako sebeobrana měnící defenzivní a ofenzivní stanoviště. Příklady různých vstupů do prostoru zvěcňování. Euforie i skepse.

Marian Zervan: K niektorým argumentačným stratégiám vysvetľovania slovného spojenia „zviditeľňovať neviditeľné“.
Príspevok sa zaoberá vybratými výkladmi slovného spojenia, ktoré sa často považuje aj za definíciu maľby. Zameriava sa predovšetkým na ikonologické a fenomenologické spôsoby argumentácie a skúma, či niekedy nastalo ich prekríženie a aké z toho plynú dôsledky.











 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.