2011
2010
2009
2008
2007
2006
 
Slovenský mýtus
29. september 2005 17:00 - 5. marec 2006
 
Mária Uhorská (1505–1558)
2. február 2006 - 30. apríl 2006
 
Cecco del Caravaggio: Nesenie kríža
V rámci cyklu Reštaurované dielo zo zbierok SNG

marec 2006 - november 2006
 
Vladimír Havrilla
Medzi sci fi, slasťou a Zenom

23. marec 2006 - 28. máj 2006
 
Chefs-d'oeuvres zo zbierok Múzea moderného umenia
13. apríl 2006 - 28. máj 2006
 
Andy Warhol – zatiaľ posledný návrat kráľa pop artu
17. máj 2006 - 15. jún 2006
 
Príbehy Starého zákona
Od Dürera po Chagalla

25. máj 2006 - 20. august 2006
 
Autopoesis
21. jún 2006 - 3. september 2006
 
Ukiyo-e
Japonské farebné drevorezy

8. september 2006 - 5. november 2006
 
Jindřich Štreit. Fotografie 1965–2005.
Kalendáře pro Jindru Štreita

20. september 2006 - 12. november 2006
 
Niečo sa stalo – Aspekty nových rozprávaní
4. október 2006 - 26. november 2006
 
Aleš Votava
1. december 2006 - 25. február 2007
 
Bludní Holanďania
15. december 2006 - 18. marec 2007
 
2005
2004
2003
2002
 
Laureát Grand Prix Insita 2010 - Philippe Azéma
 
INSITA 2010 – 9. ročník medzinárodného Trienále insitného umenia
 
Narodil sa roku 1956 v Cauderane, Francúzsko. Vedie dva paralelné životy: cez deň je poľnohospodárskym robotníkom a zvyšok času umelcom. Pracuje na papieri alebo starej plachte prilepených na zemi, formáty jeho diel už asi desať rokov dosa¬hujú rozmery 4×2 metre, či dokonca viac. Pri pohľade na jeho práce sa zdá, akoby sme sa vracali o niekoľko desiatok tisícov rokov dozadu, podobnosti s témami aj technikami prehistoric¬kých jaskynných malieb sú dosť zreteľné. Objavujú sa tu ľudia, zvieratá, rôzne opice; z techník sú to maľba bez perspektívy, siluety maľované z profilu,absenciahorizontu,prvkyradenévedľa seba bez ohľadu na mierku, obmedzená farebná škála (pracuje so žltou, s čiernou a červenou).
Prehistória Philippa Azému je však celkom vymyslená. Kým naši dávni predkovia kreslili skutočné zvieratá, tie Azémove sú celkom čierne, fantastické, pochádzajú z našich nočných mor, zo strašidelných rozprávok alebo z legiend, ako je tá o beštii z Gévaudanu. Na žltom pozadí sa jeho priestor, ktorý opúšťa jednoduchosť skalných malieb, napĺňa siluetami postáv, ktoré sú takisto čierne, zoradené v krivolakých radoch, vo vrstvách ktoré sú ohraničené krivkami alebo rozmiestnené zdanlivo ná¬hodným spôsobom; obrazy zdobí množstvo znakov, akoby išlo o akýsi rébus. Niektoré detaily môžu pripomínať snovú Afriku.
Philippe Azéma používa akryl, fixku,atrament,olej,modernémateriály, ale predovšetkým vo (falošne) archaickej estetike pracuje s veľmi súčasnými odkazmi. Sú to rozmazané kontúry ako atramentové škvrny, ktorými je postriekané plátno, alebo graffiti,ktorémajúpredstavovaťdomy,čipostavy,ktorýmne¬chýba štipka humoru. Je to napríklad silueta ženy, ktorá drží za ruku dieťa, a to zasa drží čudesné zviera a nálepku z komiksu.

 
hore

 
Philippe Azéma - Bez názvu, nedatované. Galerie Hamer, Amsterdam
 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.