2011
2010
2008
2007
 
   V Slovenskej národnej galérii je do marca sprístupnená výstava Stratený čas? (20. 12. SME)
O komunizme na plné pecky

20. december 2007
 
Cena pre kurátorku Zoru Rusinovú [SME 07/12/2007]
7. december 2007
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
14. november 2007
 
Komunistická pohľadnica s Darou Rolins: Nie žart, ale upútavka
4. november 2007
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Analógová kontrarevolúcia (Domino efekt 22/08/2007)
22. august 2007
 
Insita má čaro ( Insita má čaro (PRAVDA 14/07/2007)
14. júl 2007
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Grand Prix Insita putuje do Poľska
26. jún 2007
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Moravská galéria prináša dielo Andyho Warhola (Žurnál 07/06/2007)
7. jún 2007
 
Obrazy nielen pre oči (Mosty 05/06/2007)
5. jún 2007
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Hockney? Výnimočný zážitok (PRAVDA 14/04/2007)
14. apríl 2007
 
Sýty stôl nasýti (dušu) (2007-03-31)
31. marec 2007
 
Inakosť v Slovenskej národnej galérii (Mosty 27/03/2007)
27. marec 2007
 
Ako robil maliar Hockney grafiky (PRAVDA 24/03/2007)
24. marec 2007
 
Cítim sa modro. Aleš (SME, 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Všetko najlepšie, Hockney! (HN 19/03/2007)
19. marec 2007
 
Bludní Holanďania stále lákajú (PRAVDA 07/03/2007)
7. marec 2007
 
Umenie nemôže žiť vo vzduchoprázdne (Parlamentný kuriér 22/01/2007)
22. január 2007
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
 
2006
2005
 
Galéria má nový ťahák: slovenskú modernu (PRAVDA 22/11/2006)
22. november 2006
 
Autor: Jena Opoldusová
 
Slovenská národná galéria otvorila (Ne)stále expozície umenia 20. storočia



Zrkadlo Mariána Čunderlíka pripomína ľahostajnosť času aj stopy, ktoré zanecháva na všetkom, čoho sa dotkne. Veľké plátno avantgardného maliara (totalita ho vyhlásila za nežiaduceho a vyhnala z galérií) je súčasťou novootvorených (Ne)-stálych expozícií umenia 20. storočia v Slovenskej národnej galérii v Bratislave. Zároveň aj metaforou kolekcie diel, ktorých hodnoty preveril a potvrdil čas.
Dve sály Vodných kasární SNG zaplnila moderna a avantgarda. V jednej kraľuje klasická moderna, ktorá sa formovala na scéne slovenského výtvarného umenia v dvadsiatych a tridsiatych rokoch 20. storočia. Palugyay, Galanda, Fulla, Benka, Majerník, Bazovský, Šimerová-Martinčeková, Matejka... Medzi nahusto povešanými obrazmi sa kde-tu vynorí fotografia Ireny Blühovej, Karola Plicku či Miloša Dohnányho. Oproti plagáty k dobovým výstavám, aj projekt Kolonádového mosta v Piešťanoch od architekta Emila Belluša. Za vitrínami sklo a porcelán. V jednom priestore sa stretávajú rozmanité podoby dobovej výtvarnej scény.
V druhej sále ožíva neskorá moderna, ktorej objavmi pulzovali šesťdesiate a sedemdesiate roky minulého storočia. Geometria Alojza Klimu, gestická abstrakcia Viery Kraicovej, Čunderlíkov informel, premaľby Rudolfa Filu, kinetizmus Milana Dobeša, minimalizmus Eduarda Antala či koncept Stanislava Filka vedľa obrazov Vladimíra Popoviča, Milana Paštéku, Jany Želibskej, Milana Laluhu, Vladimíra Kompánka či Rudolfa Sikoru a v dialógu s objektmi Jozefa Jankoviča či Juraja Meliša. Boli to hviezdne časy, ktoré takmer dvadsať rokov zaháňal do ilegality socialistický realizmus. Opäť plagáty - na Lasicu a Satinského do Divadla na Korze alebo na koncerty Soulmenov s Dežom Ursinym. Aj sklo vo vitrínach. Mená autorov sú napísané ceruzkou na stene. Názvy diel objaví návštevník v zozname, ktorý si môže vziať pri vstupe do expozície. Spôsob inštalácie je "lajdácky" iba zdanlivo, dôraz totiž kladie na stretnutie s klenotmi umenia, nie na reflexiu historického vývoja. Viac informačných textov by však nebolo na škodu. Napokon cieľom (Ne) stálej expozície umenia 20. storočia, ktorú otvorili 9. novembra, je ukázať divákom obľúbené diela moderny predtým, ako sa pre rekonštrukciu zatvoria brány SNG. Termín rekonštrukcie zatiaľ nie je známy.





 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.