2011
2010
2008
2007
 
   V Slovenskej národnej galérii je do marca sprístupnená výstava Stratený čas? (20. 12. SME)
O komunizme na plné pecky

20. december 2007
 
Cena pre kurátorku Zoru Rusinovú [SME 07/12/2007]
7. december 2007
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
14. november 2007
 
Komunistická pohľadnica s Darou Rolins: Nie žart, ale upútavka
4. november 2007
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Analógová kontrarevolúcia (Domino efekt 22/08/2007)
22. august 2007
 
Insita má čaro ( Insita má čaro (PRAVDA 14/07/2007)
14. júl 2007
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Grand Prix Insita putuje do Poľska
26. jún 2007
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Moravská galéria prináša dielo Andyho Warhola (Žurnál 07/06/2007)
7. jún 2007
 
Obrazy nielen pre oči (Mosty 05/06/2007)
5. jún 2007
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Hockney? Výnimočný zážitok (PRAVDA 14/04/2007)
14. apríl 2007
 
Sýty stôl nasýti (dušu) (2007-03-31)
31. marec 2007
 
Inakosť v Slovenskej národnej galérii (Mosty 27/03/2007)
27. marec 2007
 
Ako robil maliar Hockney grafiky (PRAVDA 24/03/2007)
24. marec 2007
 
Cítim sa modro. Aleš (SME, 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Všetko najlepšie, Hockney! (HN 19/03/2007)
19. marec 2007
 
Bludní Holanďania stále lákajú (PRAVDA 07/03/2007)
7. marec 2007
 
Umenie nemôže žiť vo vzduchoprázdne (Parlamentný kuriér 22/01/2007)
22. január 2007
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
 
2006
2005
 
Rudolf Sikora: Jedinou figúrou som ja (Pravda)
2. apríl 2008
 
Autor: Jena Opoldusová
 
Šesťdesiatku oslávil Rudolf Sikora reprezentatívnou výstavou v Národnej galérii v Prahe pred dvoma rokmi. Teraz vystavuje v Bratislave. V Slovenskej národnej galérii a Dome umenia na Námestí SNP. Jeho veľké diela a objekty totiž potrebujú veľa priestoru. Ako napríklad Dlažba pre Maleviča, ktorú vyskladal na dlážke vestibulu SNG. Dlaždice vytvárajú obraz ležiaceho muža, ktorého telo tlačí k zemi biely kríž.
Teoretici tvrdia, že Rudolf Sikora je kľúčovým predstaviteľom slovenského konceptualizmu. On však toto označenie odmieta. "Ja sa v prvom rade cítim ako výtvarník. Umelec. Až potom konceptualista. Jeden môj starý otec hovoril po česky, druhý po poľsky a ja som Slovák," vysvetlil autor. Podobne ako mnohí iní, aj on musel po roku 1968 tvoriť odrezaný od svetovej výtvarnej scény. V osemdesiatych rokoch vystavoval Budapešti, Sao Paule, Berlíne, San José, Helsinborgu, Brne, Sovinci, Varšave, New Yorku či v Prahe, v Bratislave mohol až v roku 1989. Dokladom jeho umeleckého hľadania tých dvadsiatich rokov je slobodné umenie neslobodnej doby.
Svoju výstavu nazval Rudolf Sikora Sám proti sebe. "Pracujem s figúrou. Jedinou figúrou, ktorou som ja sám. Mnohí hovoria, že s ňou manipulujem. Áno, dovolím si to! Pretože človek ohrozuje sám seba. Som človek, zástupca ľudského pokolenia. Vidieť v ňom minulosť, prítomnosť aj budúcnosť. Názov teda neznamená Sikora proti Sikorovi, ale človek proti človeku," povedal umelec a dodal: "Celý život pochybujem. Nie som z tých, ktorí chrlia jednu vec za druhou. Na každým dielom dlho uvažujem, prežívam ho."
Výstavou otvára pred návštevníkom vlastný vnútorný vesmír. Znakmi formuluje základné otázky existencie sveta a človeka. V cykloch Noosféra, Súhvezdia, Antropický princíp. Uvažuje o šialených teóriách, ktorým ľudia uveria. Aj vo fascinujúcich Mohylách či Hroboch pre Maleviča. Po prvý raz vystavuje spolu všetky tri Rozbité kríže - biely, červený a čierny. Stačí sa pristaviť a ponoriť do Sikorovej kozmológie. Výstava Sám proti sebe potrvá do 8. júna.
 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.