2011
2010
2009
2008
 
   Muzikológ a tvorca Milan Adamčiak
26. november 2008 18:00
 
Tlačová správa - 53. bienále výtvarného umenia v Benátkach 2009
25. november 2008
 
Tlačová správa - NONKONFORMISTI
Druhá ruská avangarda

13. november 2008
 
Tlačová správa - pavilón Českej a Slovenskej republiky na Bienále architektúry v Benátkach 2008
4. september 2008
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - 11. ročník Bienále architektúry v Benátkach
3. september 2008
 
TS - Slávnostný večer pri príležitosti 60. výročia založenia SNG
28. júl 2008
 
60 rokov otvorené
Tlačová správa

26. jún 2008
 
111 diel zo zbierok SNG
Tlačová správa

26. jún 2008
 
Všetko o múzeu
Tlačová správa

26. jún 2008
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - 60 rokov SNG
23. jún 2008
 
23. mezinárodní bienále grafického designu Brno 2008
3. jún 2008
 
Tlačová správa Rudolf Sikora
Sám proti sebe

1. apríl 2008
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu
Rudolf Sikora. Sám proti sebe

27. marec 2008
 
Tlačová správa - Reštaurátor Franz Storno st.
12. marec 2008
 
Výlety za umením
5. marec 2008
 
TS - České a slovenské sklo v exile
26. február 2008
 
Stratený čas? Slovensko 1969 – 1989 v dokumentárnej fotografii
Odložení ľudia

12. február 2008
 
Sociografický portrét (Filmová projekcia)
5. február 2008
 
P O Z V Á N K A
Kurátor a hosť ll na výstave Stratený čas?

5. február 2008
 
Stratený čas? Slovensko 1969 – 1989 v dokumentárnej fotografii
Filmové projekcie

10. január 2008
 
Sprievodné programy SNG
10. január 2008
 
Katarína Bajcurová, riaditeľka Slovenskej národnej galérie [Rádio Slovensko, 18:30 09/08/2007]
9. august 2007
 
2007
2006
2005
2004
 
Tlačová správa - Thomas Hoepker
Fotografie 1955 – 2008

5. november 2008
 
Tlačová konferencia: 5. novembra 2008 o 11.00 hod.
Vernisáž: 5. novembra 2008 o 18.00 hod.
Kde: Esterházyho palác, Nám. Ľ. Štúra 4, Bratislava
Partneri: Stredoeurópsky dom fotografie Bratislava, Magnum Photos Paríž, Múzeum fotografie Mestského múzea Mníchov
Kurátor výstavy: Ulrich Pohlmann
Odborná spolupráca: Václav Macek
Trvanie výstavy: do 30. novembra 2008


Thomas Hoepker (*1936 Mníchov) patrí v medzinárodnom kontexte medzi najvýznamnejších nemeckých fotografov.
Popri mnohých rokoch fotožurnalistickej práce pre časopisy Kristall, Magnum, Twen a najmä Stern mal taktiež rozhodujúci vplyv na časopis Geo, kde pôsobil v 70. a 80. rokoch
20. storočia ako fotograf a výkonný riaditeľ americkej verzie magazínu.
Spolu so svojou vtedajšou manželkou, novinárkou Evou Windmöllerovou, získal v roku 1974 trojročnú akreditáciu s cieľom pracovať ako novinár v Nemeckej demokratickej republike,
vo východnom Berlíne, odkiaľ prinášal reportáže o každodennom živote v socializme.

Po dlhých rokoch strávených v Hamburgu a v Mníchove sa Thomas Hoepker usadil v New Yorku, kde žije dodnes. V rokoch 2003 – 2006 bol prezidentom a riaditeľom legendárnej fotografickej agentúry Magnum, ktorú založili v roku 1947 Henri Cartier-Bresson, Robert Capa a iní. Okrem fotografických aktivít sa Thomas Hoepker venuje aj spisovateľskej práci spolu so svojou terajšou ženou Christine Kruchen; pracuje ako kameraman a producent televíznych filmových dokumentov, najmä pre kanály Südwest Rundfunk a ARTE.
Thomas Hoepker sám seba vždy vnímal ako fotografa pracujúceho pre tlačové médiá. V roku 1964 napísal: „Nie som umelcom. Som tvorcom obrazov.“
V podobnom kontexte zdôrazňoval dokumentárnu stránku fotografie, jej autenticitu a funkciu „byť svedkom“, ktorá je dnes, pri využívaní digitálnej fotografie, od základov spochybňovaná. Dokumentárna fotografia je v kríze od 80. rokov minulého storočia, pretože vymizli žurnalistické platformy. Špičkové časopisy ako Life či Look prestali vychádzať, kým ďalšie – ako Hoepker kriticky poznamenáva – presunuli svoj záujem na životný štýl a klebety zo života celebrít. Zároveň sa zmenilo aj vnímanie čitateľov. Pôvodnú funkciu fotožurnalistiky – teda slúžiť ako okno do sveta – prevzali iné spôsoby komunikácie, napríklad televízia a internet.
Aj keď sa Hoepker často ocital v politicky nestabilných regiónoch, doráňaných vojnou a ťažkosťami, nesnažil sa zobrazovať dramatické udalosti senzáciechtivým spôsobom a nechcel ani otriasť divákov šokujúcimi zábermi. Jeho prístup sa skôr vyznačuje empatickým, miestami až lyrickým chápaním situácií. Hoepker na svojich fotografiách zachytáva drobné gestá ľudskosti a „tiché drámy každodenného života“ (Rolf Winter) s profesionálnou sebadôverou. Jeho dielo, nadväzujúce na tradíciu „fotografie s ľudským záujmom“, odráža spoločensky aktívny, humanisticky definovaný svetonázor a bolo bohato využité v boji proti hladu, analfabetizmu a chorobám v Afrike, Ázii a v Južnej Amerike.
Fotografiám Thomasa Hoepkera sa úspešne podarilo zakoreniť v našej vizuálnej pamäti. Sú to zábery z nedávnych udalostí 11. septembra 2001 v New Yorku, z hladomoru v Indii, fotografie iránskeho šacha či Muhammada Aliho, ktorého Hoepker prvýkrát fotil v priebehu niekoľkých týždňov v roku 1966 v Chicagu pre časopis Stern.
V rámci retrospektívy diela fotografa Thomasa Hoepkera, kurátorsky pripravenej Fotomuseom pri mníchovskom Mestskom múzeu (Münchner Stadtmuseum) a agentúrou Magnum Photos, Stredoeurópsky dom fotografie predstavuje viac ako 200 fotografií, ktoré obsiahnu päť desaťročí autorovej tvorby.
Pre túto výstavu vznikli nové zväčšeniny Hoepkerových čiernobielych fotografií na barytovom papieri v laboratóriách agentúry Magnum v New Yorku. Farebné fotografie vytlačil sám Thomas Hoepker na svojej tlačiarni HP Design Jet 130.



 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.