2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG. Jan Mertens ml., dielňa: Triptych Klaňania troch kráľov. 1520-1530
16. september 2004 - 31. máj 2005
 
Miloš Dohnány a jeho tvorba
4. november 2004 - 31. január 2005
 
Cín – argentum pauperum
15. marec 2005 - 5. jún 2005
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG
Christian Rugendas podľa Johanna Lorenza Haida: Univerzitná téza františkánskych frátrov s motívom kajúceho sv. Petra. 1738

1. jún 2005 - 31. december 2005
 
No Code. Talianske súčasné umenie
3. jún 2005 - 28. august 2005
 
Mária Bartuszová. Cesta k organickej plastike
15. jún 2005 - 2. október 2005
 
Miesto zázrakov. Premeny barokového oltára
24. jún 2005 - 28. august 2005
 
Slovenský mýtus
29. september 2005 17:00 - 5. marec 2006
 
Jedinečná krajina.Taliansko, fotografie 1900–2000
21. október 2005 - 30. december 2005
 
2004
2003
2002
 
Intervencie v gotickej zbierke SNG
26. október 2010 - 16. január 2011
 
Kurátori: NAĎA KANČEVOVÁ, kurátorka Zbierky úžitkového umenia a dizajnu
DUŠAN BURAN, kurátor Zbierky gotického umenia

 
Časť umeleckých diel zo stálej expozície Gotického umenia Slovenska je od septembra 2010
do januára 2011 prezentovaná na výstave D´or et de feu. L´Art en Slovaquie á la fin du Moyen Age (Zlatom a ohňom. Umenie Slovenska na sklonku stredoveku) v Musée de Cluny v Paríži. Ide neraz o kľúčové exponáty z obdobia približne medzi rokmi 1470–1520. Počas vystavenia týchto diel vo Francúzsku by sme návštevníkom naďalej chceli ponúknuť možnosť vstupu do stálej expozície gotického umenia; napokon mnoho starších a nemenej cenných diel zo stredoveku je stále prezentovaných na svojom mieste. Túto príležitosť sme sa preto rozhodli využiť na konfrontáciu stredovekých artefaktov s umením 20. a 21. storočia – takisto zo zbierok SNG.
Vybrali sme na ňu diela súčasných slovenských autorov – osobností, ktoré sa svojou tvorbou neraz dotýkali existenciálnych otázok oscilujúcich medzi individualitou (prítomnou v osobe samotného tvorcu) a kategóriou niečoho, čo človeka presahuje. Zastúpené sú diela nasledujúcich umelcov: Ľubomír Durček, Mira Gáberová, Vladimír Havrila, Igor Kalný, Michal Kern, Vladimír Popovič, Peter Rónai, Martin Sedlák, Rudolf Sikora a Dezider Tóth. Video navyše poskytuje možnosť obmeny počas trvania intervencií.
V priestore gotickej inštalácie pôsobia ich diela na pohľad ako fragmenty vytrhnuté z iného príbehu. Jednako to je práve miesto ich dočasného umiestnenia, ktoré posúva možnosti ich vnímania, vstupuje do hry ďalšími možnými významovými vrstvami a formuje ich pôvodné zámery. Od dialógu medzi gotickými sochami a obrazmi na jednej strane a fotografiami či inštaláciami na strane druhej si sľubujeme nastolenie hneď niekoľkých otázok: Akú formu môže mať „spirituálne umenie“ na začiatku 21. storočia? Prečo je stredoveké – skrz-naskrz duchovné umenie zhmotnené v materiálovo ťažkých (drevo, kameň) a vizuálne neraz mimoriadne bohatých formách (polychrómia, zlátenie)? Prečo umenie 20. storočia
s „metafyzickými ambíciami“ je naopak výrazovo čoraz skromnejšie, formálne asketické a vyúsťujúce do konceptu – myšlienky, ktorá akoby len čakala na svoje uskutočnenie?

 
hore

 
Igor Kalný: Kráčajúci (1986) – Tabule z neznámeho oltára v Bratislave (1420–1440) – Sv. Helena z Trnavy (okolo 1400)
 
Fragment oltára z Bušoviec (koniec 14. storočia a po 1420) – Dezider Tóth: Krabička (1974)
 
Oltár sv. Mikuláša a sv. Sabína z neznámej spišskej lokality (1527) – Peter Rónai: Auto Reverse (1995–2000)
 
Madona z Krížovej Vsi (okolo 1500) a Michal Kern: Hľadanie obrazu I-III (1980)
 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.