2011
2010
2008
2007
2006
 
   Rembrandt na Dunaji (HN 21/12/2006)
21. december 2006
 
Miliardová výstava: Neťukajte do Rembrandta, zazvonííí! (Nový čas 21/12/2006)
21. december 2006
 
Majstri zlatého veku zablúdili do Bratislavy (SME 16/12/2006)
16. december 2006
 
Grafiky na celý rok (SME 15/12/2006)
15. december 2006
 
Čarovná scéna spod maminej sukne (SME 14/12/2006)
14. december 2006
 
Aleš Votava maľoval svetlom (PRAVDA 12/12/2006)
12. december 2006
 
Holanďania blúdia: do galérie (PRAVDA, 09/12/2006)
9. december 2006
 
Vydarená inštalácia (PRAVDA 25/11/2006)
25. november 2006
 
Galéria má nový ťahák: slovenskú modernu (PRAVDA 22/11/2006)
22. november 2006
 
Slovenská národná galéria otvorila (Ne)stále expozície umenia 20. storočia (Pravda/22/11)
22. november 2006
 
Nie je všetko len super a go-go-go (Sme, 02/11/2006)
2. november 2006
 
Národná galéria si vyžiada miliardu (Sme)
3. október 2006
 
Váš autoportrét, prosím! ( Domino fórum 28/06/2006)
 
Autopoesis - výstava vlastného ja (Večerník (BA) 22/06/2006)
 
Pri fotografovaní treba vraj pokorne počúvať (Sme, 21/09/2006)
 
2005
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
Autorka: Ľudmila Poláčková

 
Dá sa riskovať v súčasnej soche, architektúre a gale­rijnom priestore? Práve o tom presviedča výstavný projekt Forma nasleduje... risk v Slovenskej národnej galérii v Bratislave.

Úlohou tohto medzinárodného projektu je predstaviť širšej verejnosti súčasné chápanie sochárskeho média s prepojením na architektúru. Sochársko-architektonické objekty sú v priestoroch Slovenskej národnej galérie podrobené zložitej úlohe – vytvoriť nový reprezentačný celok. Skupina kurátorov Jana a Jiří Ševčíkovci, Monika Mitášová, Marian Zervan, Benjamín Brádňanský a Vít Halada sa pokúsila vytvoriť komplexný pohľad na objekty rôznych foriem, médií a materiálov.

Výstava má byť ucelenou prehliadkou, mnohovrstevnatosť objektov sa snaží byť zaobalená do jedného celku. A tým celkom má byť riskujúca forma. Inštalácia prehliadky odkazuje k rôznym spôsobom, ako sa prezentovali avant­gardné hnutia.

Nie je tu dôležitý konečný materiál ani konečné vyznenie, pretože všetko súvisí so všetkým a nič sa ničoho netýka, čím vzniká nespočetné množstvo interpretačných variácií.

Sochárske médium 20. storočia bolo a aj je často oslobodené od silnej väzby na pevnú, konkrétnu „materiálovosť“ formy. Súčasná socha má rôzne podoby od konceptuálneho charakteru cez inštaláciu, z ktorej si divák môže sám zobrať, čo chce a čo uzná za vhodné. Umelecké dielo je dielom otvoreným.

Konceptuálny charakter prehliadky Forma nasleduje... risk však hľadá opačný princíp. Zložitosť vystavených foriem pôsobí rozporne a otvorene, no na druhej strane podlieha ima­ginárnej architektúre. Celok je preto poznačený neistotou, v ktorej sa ťažko hľadá odpoveď na súčasnú podobu umeleckého diela.

Táto výstava však predstavuje netradičnú konfrontáciu či dialóg plastiky s architektúrou, čím sa pokúša komplexnejšie uchopiť tento zložitý „vzťah“ dvoch (ne)rozličných a (ne)ro­zlučných prezentácií.

Projekt predstavuje významné osobnosti aktuálnej svetovej plastiky a architektúry a zároveň dáva priestor mladým autorom, ktorí sa snažia popasovať s riskujúcou architektúrou a sochou. Z množstva vystavujú­cich dávame do pozornosti realizácie Milana Housera, Jiřího Davida, Franza Westa, či Pavly Scerankovej.

Výstava sa predstavuje slovenskému publiku po tom, ako bola prezentovaná začiatkom leta v Karlínskych halách v Prahe. V SNG zostane do 14. októbra 2007.


 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.