2011
2010
 
   Prehliadky súčasnej slovenskej maľby – Maľba po maľbe a Maľba 2010 v Slovenskej národnej galérii / Rádio Slovensko
23. december 2010
 
Výstava roka? Július Koller
21. december 2010
 
Horúcu polievku treba najprv pofúkať / SME
17. december 2010
 
Mladí maliari zaútočili na SNG / Pravda
9. december 2010
 
www.artalkweb.sk
8. december 2010
 
Holé baby – škandálik šitý na mieru? / www.slovenka.sk
29. október 2010
 
Holé baby v galérii / noveslovo.sk, 26. 10. 2010
26. október 2010
 
Gestá, body, sekundy / STV 2, Umenie 2010
26. september 2010
 
Jazdec 4 / 2010
september 2010 - november 2010
 
Juraj Bartusz: Nezmestíme sa do kože / Pravda, 27. 8. 2010
27. august 2010
 
Určil som si čas tvorby na jednu sekundu / SME, 23. 8. 2010
23. august 2010
 
Dvadsať rokov s umením Juraja Bartusza v Slovenskej národnej galérii / SME online
22. august 2010
 
Juraj Bartusz / STV / spravodajstvo
19. august 2010
 
Július Koller / art@antiques
jún 2010
 
Sám sebe som sa stal otáznikom / Sme, 30. 4. 2010
30. apríl 2010
 
Výstava diel Júliusa Kollera / Rádio Slovensko, 24. 4. 2010
24. apríl 2010
 
Július Koller - Vedecko-fantastické retrospektíva / Rádio Slovensko, 23. 4. 2010
23. apríl 2010
 
Umenie je kultúrou života, zdôrazňoval Július Koller / Pravda, 22. apríl 2010
22. apríl 2010
 
Július Koller na Rádiu FM
22. apríl 2010 - 20. jún 2010
 
Galéria plná otáznikov / Týždeň, 3. 5. 2010
 
2008
2007
2006
2005
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Články o výtvarnom umení zriedka vyvolávajú verejné polemiky. Ostrý článok Richarda Gregora v predminulom .týždni polemiku vyvolal - v redakcii aj mimo nej. Keď sme dostali nižšie uvedený text Milana Bočkaya, výtvarníka, o ktorom bola reč, rozhodli sme sa uverejniť ho v plnej dĺžke. Čitateľom, ktorí výstavu Delfín v lese alebo Chvála paradoxu zatiaľ nevideli, odporúčame jej návštevu. Budú sa tak môcť rozhodnúť, či dajú za pravdu kritikovi, alebo jeho kritikom. Ak sa nebudú vedieť rozhodnúť, nič to. Uvidia aspoň výstavu, ktorú jednoducho treba vidieť.

jk

Keďže rozruch okolo recenzie Richarda Gregora nadobudol nežiaduce rozmery s náznakom "lynču", považujem za potrebné uviesť zásadné veci na pravú mieru.
V dnešnom deformovanom mediálnom svete každá informácia musí mať aspoň náznak kontroverznosti a s pozitívnou zvesťou nepochodíte. Z tohto dôvodu som vymyslel a následne naviedol môjho mladého priateľa Richarda na napísanie pamfletu s cieľom upozorniť na moju retrospektívnu výstavu, ktorá bude v Slovenskej národnej galérii pod názvom Delfín v lese, alebo chvála paradoxu do 29. júla 2007. Bol som veľmi prekvapený úspechom tejto mystifikácie, nečakane mohutnou vlnou záujmu o moju tvorbu a naopak, množstvom odsudkov Richardovej spisby. Až sa hanbím za mierne zneužitie svojich priaznivcov. Počítam s ich veľkorysosťou, veď mystifikácia je súčasťou mojej práce.
Aby plán vyšiel, bolo potrebné dodržať určité pravidlá: zdanie serióznosti a hlavne dokonalé utajenie pravého zámeru. Vďaka inteligencii a disciplíne môjho priateľa v tomto smere neboli problémy. Aby čitatelia neboli úplne bez šancí, narafičili sme na nich dve pomôcky možného odhalenia. Prvou bola odvolávka na "legendárne prísnu kritičku" Adu Gutleber-Krnáčovú a "krátku polemickú prestrelku" spred štrnástich rokov. Pamätníci si mali uvedomiť, že to Richard nemôže myslieť vážne. Vtedy totiž kunsthistorik Radislav Matuštík, absolútna Richardova autorita, v tejto kauzičke prejavil jednoznačný postoj. A ten veru na prospech "legendárne prísnej kritičky" nebol. Druhou pomôckou bolo naše všeobecne známe priateľstvo už od Richardovho ukončenia vysokej školy. Opäť pamätníci zlyhali a neuvedomili si, že už v roku 1999 mladý kritik veľmi priaznivo recenzoval moje výstavy: v Zíchyho paláci a v CC centre. (Richard Gregor: Spoľahlivý solitér, SME 8.10. 1999) Pamätníci, inak bystrí ľudia, dokonca prehliadli fakt, že v tejto recenzii vyzdvihuje práce napospol z obdobia tvorby, ktoré v pamflete odsudzuje. Naopak, nečakané bolo podozrenie niektorých redaktorov .týždňa, ktorým sa javil hysterický tón neprirodzený, diametrálne odlišný od pravidelných Richardových príspevkov. Rozptýliť podozrenie nebolo ľahké. Na záver sa všetkým, ktorí "naleteli", ešte raz ospravedlňujem s poznámkou, že to je princíp mystifikácie.

.milan Bočkay



 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.