2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG. Jan Mertens ml., dielňa: Triptych Klaňania troch kráľov. 1520-1530
16. september 2004 - 31. máj 2005
 
Miloš Dohnány a jeho tvorba
4. november 2004 - 31. január 2005
 
Cín – argentum pauperum
15. marec 2005 - 5. jún 2005
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG
Christian Rugendas podľa Johanna Lorenza Haida: Univerzitná téza františkánskych frátrov s motívom kajúceho sv. Petra. 1738

1. jún 2005 - 31. december 2005
 
No Code. Talianske súčasné umenie
3. jún 2005 - 28. august 2005
 
Mária Bartuszová. Cesta k organickej plastike
15. jún 2005 - 2. október 2005
 
Miesto zázrakov. Premeny barokového oltára
24. jún 2005 - 28. august 2005
 
Slovenský mýtus
29. september 2005 17:00 - 5. marec 2006
 
Jedinečná krajina.Taliansko, fotografie 1900–2000
21. október 2005 - 30. december 2005
 
2004
2003
2002
 
Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí

Esterházyho palác, 1. poschodie, Nám. Ľ. Štúra 4, Bratislava
17. december 2010 - 13. marec 2011
 
Kurátorka výstavy: Katarína Chmelinová

 
Pozvánka na TK / Indusriálna krajina? | Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí / TS
| Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí / fotoreportáž
| Coronide
Opera v dvanástich scénach
| Prednáškový program na výstave Industriálna krajina | Siesta v galérii / Posledný výklad na výstave Industriálna krajina?
 
Na zimnú sezónu 2010 – 2011 pripravila Slovenská národná galéria projekt venovaný špecifickej oblasti stredoslovenských banských miest a umeniu raného novoveku. Na pôde našej galérie bolo umenie danej oblasti naposledy komplexnejšie predstavené, ako súčasť výstavy z cyklu Dejiny slovenského výtvarného umenia – Barok v roku 1998. Súčasný výstavno-edičný zámer podnietila úspešná akvizičná politika galérie, vďaka ktorej vznikla v jej zbierkach unikátna kolekcia predovšetkým kremnického baroka. Na druhej strane to bola potreba nového uchopenia problematiky vyplývajúca z výsledkov čiastkových bádaní v poslednom období.
Oblasť stredoslovenských banských miest, formovaná banskou, hutníckou a mincovnou činnosťou do podoby historickej industriálnej krajiny, fascinuje svojou ranonovovekou technickou i umeleckou progresivitou už niekoľko storočí. Geografické vymedzenie nezahŕňa len známe mestá ako Banská Bystrica, Banská Štiavnica či Kremnica, ale aj Novú Baňu, Pukanec, Banskú Belú a Ľubietovú, okolité banské osady či hrady a hradné panstvá, napríklad Ľupču, Dobrú Nivu alebo Vígľaš. Prezentované obdobie je ohraničené 1. júlom 1548, keď stredoslovenské banské mestá prešli pod správu Ferdinanda I. Habsburského a hornou hranicou je rok 1800, keď v strednej Európe ustupuje osvietenstvo, reprezentované osobitou „jozefínskou“ verziou, ale i vyhranené reakcie naň. Výstavný projekt je zacielený najmä na najvýraznejšie novoveké umelecké vzopätie v regióne, ktoré je sledovateľné v 17. a 18. storočí – v umení rôznych podôb baroka. No zohľadnia sa v ňom aj smerodajné faktory vplývajúce na výtvarný prejav v tejto oblasti: konfesionalita, princíp meštianskych komunít či predĺžená ruka vládnucich Habsburgovcov – Hlavný komorsko-grófsky úrad so sídlom v Banskej Štiavnici.
Výstava je rozdelená do niekoľkých tematických okruhov s dôrazom na barokové sochárstvo a maliarstvo, sprostredkovanie efemérnej tvorby či neodmysliteľnú „klenotnicu“ odrážajúcu pre danú oblasť tak charakteristické sochárstvo malých foriem a zlatnícke práce. Sprievodná publikácie ponúkne ako doplnok niekoľko sond do špecifickej problematiky umenia a kultúry tejto banskej oblasti. Cieľom je prehodnotenie umeleckohistorických poznatkov z regiónu stredoslovenských, nielen technicky, ale i umelecky vyspelých centier, ktoré sa vo všeobecnosti radia medzi kľúčové v rámci historiografie dejín umenia Slovenska. Prezentácia atraktivneho umeleckého materiálu vytvorí zároveň novú bázu skúmania tohto obdobia. Súčasne sprostredkuje širokej verejnosti v exkluzívnej forme najvýznamnejšie, vo viacerých prípadoch novozreštaurované a dosiaľ nevystavované artefakty z domácich i zahraničných zbierok, ktoré nezriedka tvorili pôvodne jeden umelecký celok.



 
hore

 

 
Bartholomeus Weigl (Michal Klein): Kanvica, detail. Druhá pol. 17. storočia. Dedikácia 1714. Evanjelický kostol a. v., Banská Štiavnica
 
Lukáš Richter: Tzv. Vianočná medaila. 1565. Národná banka Slovenska - Múzeum mincí a medailí, Kremnica
 
Partner:
 




 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.