2011
 
   SNG: Maľba po maľbe/STV Jednotka
19. december 2011
 
Posledný klasik [JOJ, 17:00 08/03/2011]
8. marec 2011
 
Ľudí do galérie láka Zmeták [HN 03/03/2011]
3. marec 2011
 
Výstava Ernesta Zmetáka v Slovenskej národnej galérii – Ernest Zmeták, Posledný klasik potrvá do 5.júna [Rádio Slovensko, 12:00 02/03/2011]
2. marec 2011
 
Preneste sa do Talianska [Plus jeden deň 02/03/2011]
2. marec 2011
 
V priestoroch Slovenskej národnej galérie, v Esterházyho paláci je od dnes sprístupnená širokej verejnosti výstava s názvom Posledný klasik, Ernest Zmeták, umelec a zberateľ [TV Bratislava, 18:00 02/03/2011]
2. marec 2011
 
Posledný klasik Ernest Zmeták, umelec a zberateľ, to je názov výstavy Slovenskej národnej galérie [STV Jednotka, 16:00 01/03/2011]
1. marec 2011
 
Generačná výpoveď súčasnej slovenskej maľby na výstave v národnej galérii / Bratislavské noviny
3. február 2011
 
Duní Dunaj a maľba za maľbou sa valí / Jazdec
február 2011
 
Posledný klasik [TA3, 12:00 05/03/2011]
 
Zmeták: osamelý bežec moderny [Pravda 02/03/2011]
 
Prehliadky súčasnej slovenskej maľby – Maľba po maľbe a Maľba 2010 v Slovenskej národnej galérii / Rádio Slovensko
23. december 2010
 
Výstava roka? Július Koller
21. december 2010
 
Horúcu polievku treba najprv pofúkať / SME
17. december 2010
 
Mladí maliari zaútočili na SNG / Pravda
9. december 2010
 
2010
2008
2007
2006
2005
 
Čarovná scéna spod maminej sukne (SME 14/12/2006)
14. december 2006
 
autor: Eva Andrejčáková
 
Príbeh scénografa a výtvarníka Aleša Votavu prináša monografická výstava v Slovenskej národnej galérii v Bratislave

Vo výške tretieho poschodia v átriu Esterházyho paláca v Bratislave visí koncertné krídlo. Rovnako ohromujúci pocit je stáť hlboko pod ním, ako dívať sa naň z balkóna. Stačí mávnutie, a klávesy sú na dosah. Ten istý klavír visel na scéne divadla Astorka, keď sa hral Čechovov Višňový sad. Famózna scéna, na ktorú sa len tak nezabúda. Jej autorom bol Aleš Votava.
"S Alešom ste sa nikdy nenudili, bol veľmi spontánny, vždy pre niečo zahorel," hovorí jeho mama, výtvarníčka Blanka Votavová, vďaka ktorej sa podarilo usporiadať výstavu jej syna. Pri spomienke sa neubráni slzám. "Mali sme doma bábkové divadlo s bábkami a krásnymi kulisami. To mu nestačilo, už ako malý začal vyrábať vlastné kulisy a bábky a písal pre ne hry. Neskôr ho očarila aj chémia. Miloval dym."
Scenáristické začiatky si aj sám zapisoval: najradšej sa vraj hral pod stoličkou, cez ktorú mala mama prehodenú širokú sukňu. A v prítmí tohto bunkra potom baterkou čaroval atmosféru.
Aleša Votavu a jeho scenáristickú tvorbu uznávali všetci, čo ho poznali. Ako tu dnes chýba, sa ukázalo, keď predčasne, pred piatimi rokmi, zomrel.
Výstava prináša zhrňujúci pohľad na jeho tvorbu a rozčleňuje ju do niekoľkých celkov. Prvá časť je situovaná vo vstupnej miestnosti a venuje sa Alešovi-pisateľovi. Miestom textovej koláže jeho úvah o scénografii, divadle a problémoch kultúry sú priamo steny miestnosti. Vytvárajú tak základné indície k témam ďalších výstavných miestností.
"Aleš začal svoje odborné postrehy publikovať začiatkom 90. rokov v rôznych slovenských, českých a zahraničných časopisoch. A písal si aj denníky. Keď som to všetko preštudovala, zistila som, že aj ako pisateľ bol veľmi pozoruhodná osobnosť," hovorí kurátorka výstavy Dagmar Poláčková.
Obrazová galéria sa venuje najmä poslednej časti jeho tvorby - fotografie divadelných scén rozličných autorov sú prevažne z jeho archívu. Miestnosť s názvom Búrka nazvaná podľa Shakespearovej inscenácie odkrýva tvorivý proces vzniku tejto scény od prvotnej inšpirácie až po jej definitívnu verziu. "Jeho scénografia sa vlastne deje," vysvetľuje kurátorka.
Obrazový materiál dopĺňa zmenšené javisko pomerne kontroverznej inscenácie Les, ktorej scénu robil Votava pred desiatimi rokmi. Rád pracoval s každou farbou, v tomto prípade v duchu modrej, ktorá bola typická pre jeho posledné tvorivé obdobie, ovplyvnené svetom počítačovej techniky.
Na výber z jeho denníkov nadväzujú detské kresby, pracovné skice a rôzne výpravné poznámky. Scénografiu jeho inscenácií si možno pozrieť aj takpovediac naživo, teda z filmového záznamu, ktorý by mal konfrontovať návrhy s realizovanou divadelnou scénou. Súčasťou zastávky v príbehu o Votavovi je filmový portrét. "Dali sme sa dokopy sedemnásti, každý z nás o Alešovi povedal, čo chcel. A čítali sme úryvky z listov nazvané Synovy zvěsti, ktoré písal mame zo svojich tvorivých pobytov v Paríži a v Taliansku," hovorí režisér Juraj Johanides, ktorý koláž nakrútil.
Objavujú sa v nej Alešovi blízki spolupracovníci a priatelia - Martin Huba, Martin Porubjak, Martin Ciel, Milan Čorba, Silvia Hroncová, Anna Grusková, Marián Havran a ďalší.
Cesta z mágie divadla a spomienok vedie aj ku šperkom, ktorým sa Votava venoval začiatkom deväťdesiatych rokov a objavili sa na prestížnych medzinárodných výstavách. Svoj priestor dostali aj všelijaké nerealizované nápady, subtílne kresbičky, skice, detské výtvory. Napríklad Rusalka, prvá operná diva, ktorú nakreslil ako šesťročný.
"Akceptovala by som, aj keby chcel čistiť kanály," hovorí jeho mama. "Ale videla som, že na to má. A ono sa to potom pustilo samo."

Aleš Votava (1962 - 2001) vyštudoval umeleckú priemyslovku a scénografiu na VŠMU v Bratislave u profesora Ladislava Vychodila. Začínal v Divadle J. G. Tajovského a v Štátnej opere v Banskej Bystrici, postupne nadviazal spoluprácu s mnohými divadlami doma i v Česku. V rokoch 1993 - 2000 pôsobil ako pedagóg na Katedre scénografie a kostýmového výtvarníctva VŠMU. Za svoju tvorbu získal mnoho ocenení: trikrát divadelnú cenu Dosky za najlepšiu scénografiu, cenu Alfréda Radoka za najlepšiu scénografiu, cenu za výtvarné riešenie francúzsko-talianskeho filmu Aria a ďalšie. Ako tridsaťosemročný podľahol ťažkej chorobe.

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.