2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
 
Ľudovít Fulla 2002
1. marec 2002 - 25. august 2002
 
Majstrovské dielo zo zbierok SNG. Monogramista CZ. Posledný súd. Ikona, 1661
6. marec 2002 - 20. október 2002
 
Akvizície SNG (1989–2001) Moderné a súčasné umenie
8. máj 2002 - 1. september 2002
 
Európske umenie 17. a 18. storočia zo zbierok Galérie výtvarného umenia v Ostrave
28. jún 2002 - 29. september 2002
 
Vladimír Popovič
11. september 2002 - 24. november 2002
 
Skice a návrhy 18. – 19. storočia
október 2002 - február 2003
 
Fulla a slovenský svet
11. október 2002 - január 2003
 
Ruský piktorializmus
november 2002 - december 2002
 
Slovenské vizuálne umenie 1970–1985
13. december 2002 - február 2003
 
 
JURAJ MELIŠ (Dielo 1967-2002) Kovadlina snov
Esterházyho palác, suterén, Vodné kasárne, nádvorie
21. jún 2002 - 29. september 2002
 
Kurátori: Katarína Bajcurová, Aurel Hrabušický
 
Otvorenie výstavy: 20. jún 2002 o 17.00 hod.
Akad. sochár, profesor Juraj Meliš (13. júl 1942 Nové Zámky) patrí k najvýznamnejším osobnostiam slovenského moderného sochárstva – je umelcom naliehavej etickej výzvy, nového „anti-estetického prístupu“ k sochárskemu dielu, tvorca objektov, prostredí, inštalácií s ekologicky a spoločensky polemickým gestom, predstaviteľ alternatívnej scény 70. a 80. rokov. V rokoch 1960 –1966 študoval na VŠVU v Bratislave (prof. J. Kostka). Od roku 1990 pôsobí ako profesor na VŠVU v Bratislave, kde žije a tvorí.
Od prelomu 60. a 70. rokov v tvorbe environmentov a objektov prezentoval nové antitradičné a antiestetické, „plebejské“ nazeranie na sochu (Prostredie I. – Vidiecky dvor, 1970; Prostredie II., 1971). Od voľného – scénického – inštalovania priestorových celkov rozmanitými zostavami drevených objektov prešiel k evokácii umelých „muzeálnych“ úsekov prírodného prostredia v interiéri a patril tak k prvým predstaviteľom eko-artu. Ako predstaviteľ alternatívnej scény počas normalizácie 70. rokov svojsky reflektoval vzťah konceptu a sochárskeho, neo-dadaizmom inšpirovaného, objektu, ktorý sa mu stáva aj médiom na vyslovenie nekompromisných spoločenských a morálnych výziev (cykly HELP, 1974–1978; IDEA, 1975–zač. 80. rokov), vzniká rad reliéfnych asambláží a ideovo „úderných“ opusov, v ktorých sa zvýznamňuje každá zložka: text, prvky nájdených objektov, vlastnosti, charakter použitých materiálov i apelatívny autorský postoj (Byť či nie, V jednej tónine, 1974; Kovové idey, 1979–1982; Veľký cenzor, 1980, realizácia 1991; Pravda muchotrávka, Knihy, 1984). Keďže Melišovi bolo znemožnené realizovať a vystavovať voľné sochárske diela, venoval sa tvorbe vizuálnej poézie, vytváraniu grafických albumov so „sochárskymi poznámkami“ a projektmi neuskutočnených sôch (Modrý album, Čierny album; 1975; Ideotéka humanitatis, 1976–1978). V 80. rokoch sa v jeho tvorbe objavuje motív vlastnej, predčasne odliatej posmrtnej masky ako prostriedok širšej myšlienkovej introspekcie osudov jednotlivca v spoločnosti, ktorú v rozmanitých zostavách mnohokrát „oživil“ polemickým, ironickým, sebaironickým, groteskným gestom v monumentálnom i komornom meradle (cykly Monológy, 1984–1987; Dialógy, 1989; Hľadanie identity, 1992).
Výstava v SNG predstaví komplexne, v historickej a druhovej perspektíve sochárske, kresliarske a grafické dielo Juraja Meliša – sochy, asambláže, inštalácie, prostredia, sochárske poznámky publikované prostredníctvom albumov, ukážky vizuálnej poézie autora s dôrazom na špecifikum a neopakovateľnosť tvorivého zástoja umelca od polovice 60. rokov po súčasnosť. Monografickou výstavou Juraja Meliša pokračuje SNG v programe systematického prezentovania diela najvýznamnejších osobností moderného a súčasného slovenského umenia. Publikáciu o tvorbe Juraja Meliša pripraví v spolupráci so SNG vydavateľstvo Slovenský Tatran. Výstava predstaví aj neznáme a doteraz nevystavované diela autora, rekonštrukcie starších prác, ako aj najnovšiu kolekciu diel vytvorenú priamo k výstave.



 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.