2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG. Jan Mertens ml., dielňa: Triptych Klaňania troch kráľov. 1520-1530
16. september 2004 - 31. máj 2005
 
Miloš Dohnány a jeho tvorba
4. november 2004 - 31. január 2005
 
Cín – argentum pauperum
15. marec 2005 - 5. jún 2005
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG
Christian Rugendas podľa Johanna Lorenza Haida: Univerzitná téza františkánskych frátrov s motívom kajúceho sv. Petra. 1738

1. jún 2005 - 31. december 2005
 
No Code. Talianske súčasné umenie
3. jún 2005 - 28. august 2005
 
Mária Bartuszová. Cesta k organickej plastike
15. jún 2005 - 2. október 2005
 
Miesto zázrakov. Premeny barokového oltára
24. jún 2005 - 28. august 2005
 
Slovenský mýtus
29. september 2005 17:00 - 5. marec 2006
 
Jedinečná krajina.Taliansko, fotografie 1900–2000
21. október 2005 - 30. december 2005
 
2004
2003
2002
 
Robert Doisneau alebo cesta jedným storočím
SNG, Esterházyho palác, 3. poschodie
5. november 2003 - 3. december 2003
 
Kurátor výstavy za SNG: Aurel Hrabušický


 
Retrospektíva tvorby svetoznámeho francúzskeho fotografa (1912–1994). Vernisáž výstavy: 4. november 2003
"Básnik, humanista, lovec obrazov,... a koľko ďalších prívlastkov, niekedy pravdivých no často zjednodušujúcich, meria talent fotografa Roberta Doisneaua. Keďže jeho obrázky boli ľahko prístupné, rozšírila sa predstava, že sú prázdne, sentimentálne až povrchné. Ich úspech nakoniec spôsobil, že zostali natrvalo zahalené oparom nostalgie. Príliš rýchlo sa zabudlo na "buričský výsmech" tohto podvratného anarchistu, protivníka moci a ustálených hodnôt, nepriateľa bohatých a seizmológa spoločenských otrasov. Je pravda, že Robert Doisneau preletel svojou dobou ako "poetický dravec", ktorý sa nikdy nezastavoval pri najslabších a najbezbrannejších obetiach. A ak áno, tak len vtedy, keď sa chcel s nimi stotožniť a prinavrátiť každej z nich jej nespochybniteľnú dôstojnosť. Jeho pohľad nesmeroval odhora dole, ale usiloval sa o návrat k určitej horizontalite. Snahu odkrývať všetky vrstvy spoločnosti podmieňoval tým, že sa do nich úplne "ponáral", vďaka čomu mohol prinášať z každej výpravy obrazy osobne zažitých emócií. Avšak na kariére fotografa bude raz určite nevyhnutné sledovať nielen výjavy, ktoré zvečnil, ale aj tie, ktoré neuchoval. Momenty, v ktorých človek radšej odvrátil tvár, stavajú autora do iného svetla.

Napríklad v období Oslobodenia, a to aj napriek mnohým výzvam, Doisneau odmietal robiť zábery násilia, mŕtvol, nakrátko vystrihaných žien. Akoby sa fotografický hľadáčik v tých najpochmúrnejších chvíľach, v úmysle neuväzniť človeka v zlobe, ktorá sa obrátila proti nemu, dokázal povzniesť k výšinám.


 
hore

 

 

 

 

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.