2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
 
   Miesto portrétu v súčasnom výtvarnom umení
6. december 2005
 
Jedinečná krajina. Taliansko, fotografie 1900 – 2000
20. október 2005
 
Jedinečná krajina. Taliansko – fotografie. 1900–2000 / pozvánka na tlačovú konferenciu
18. október 2005
 
MÁRIA BARTUSZOVÁ – Cesta k organickej plastike (1962 – 1996)
30. september 2005
 
Slovenský mýtus
29. september 2005
 
Slovenský mýtus / pozvánka na tlačovú konferenciu
23. september 2005
 
Koloman Sokol
9. september 2005
 
Mimoriadna tlačová konferencia pri príležitosti vyhlásenia výsledkov súťaže návrhov na rekonštrukciu a modernizáciu areálu SNG
12. júl 2005
 
Vyhlásenie výsledkov súťaže návrhov: Rekonštrukcia a modernizácia areálu SNG
12. júl 2005
 
Rekonštrukcia Esterházyho paláca Slovenskej národnej galérie
27. jún 2005
 
Miesto zázrakov / pozvánka na tlačovú konferenciu
22. jún 2005
 
Mária Bartuszová
14. jún 2005
 
Tu a tam
30. máj 2005
 
No Code
27. máj 2005
 
Hľadanie - premiéra dokumentu o živote a tvorbe Ernesta Zmetáka
11. máj 2005
 
Cín – Argentum pauperum
12. marec 2005
 
2004
 
Architectura delineata et sculpta
Obraz architektúry v grafike 16. – 18. storočia

31. marec 2011
 
Architectura delineata et sculpta / Obraz architektúry v grafike 16. –18. storočia
 
Trvanie výstavy: 1. apríl – 29. máj 2011
Miesto: SNG, 1. posch., Esterházyho palác, Nám. Ľ. Štúra 4, Bratislava
Kurátor výstavy: Martin Čičo
Vernisáž: 31. marec 2011 o 18.00 hod.

Výstava predstavuje európsku architektúru ako predmet zobrazenia na papieri – kreslenú (delineata)a rytú v podobe grafík (sculpta). Mapuje predstavy o architektúre a jej obraz v 16. – 18. storočív grafických listoch, kresbách, akvareloch, maľbách a v knižných ilustráciách. Materiál výstavy jerozdelený do tematických okruhov, ich hranice sú však plynulé. Prezentované diela odzrkadľujúcharakter architektúry v danom období a jej funkcie pri vytváraní obrazu sveta. Pomáhajú nám vytvoriťsi predstavu o jej vnímaní z pohľadu tvorcov v minulosti i o posolstve určenom vtedajšiemu i dnešnémudivákovi.

Architektúra, jeden zo znakov civilizácie od jej počiatkov, spoluvytvára náš svet a jej vnímanie ovplyvňuje aj obraz o ňom. Približne od 15. storočia začína byť širšie reflektovaná a zároveň vzrastá jej uplatnenie v ďalších sférach výtvarnej tvorby. Renesancia totiž priniesla znovuoživenie kánonu antických architektonických rádov, ktoré sa stali základom vokabulára celého novovekého staviteľstva. Všemocnosť kánonov a geometrických foriem sa prejavila všade: od obytných, sakrálnych alebo úžitkových stavieb, cez budovanie pevností a urbanistických regulácií až po úpravu záhrad. Touto rečou však architektúra nehovorí len na fasádach a smerom navonok, ale aj dovnútra: spoluvytvára základné členenie interiérov, ich výzdobu, zariadenie až po nábytok. „Architektúra“ v tomto širšom význame slova bola takmer všadeprítomná. Je samotným objektom, jeho konštrukciou i dekoráciou.
Novou vrstvou v jej vnímaní a „ovocím“ tejto reflexie je prístup k architektúre ako predmetu zobrazovania, pričom takto vznikajúca „papierová architektúra“ je najviac šírená v dielach grafického umenia. Prednosťou je prezentovanie rôznych polôh a funkcií samotnej architektúry, ale aj jej vnímania z pohľadu maliara či grafika. Architektúra kreslená (delineata), prípadne maľovaná (picta), ale najmä rytá (sculpta) odlišuje zobrazovanie „kamennej architektúry“ i jej reflexie v teoretickej rovine, zahŕňa návrhy ako architektúru tvoriť, ale prináša aj pohľady do minulosti, v akých podobách vznikala.
Prostredníctvom knižných vydaní ilustrovaných teoretických traktátov sú významne zastúpené aj práce samotných architektov (Sebastiano Serlio, Jacopo Barozzi da Vignola, Andrea Palladio, Vincenzo Scamozzi, Joseph Furttenbach st., Leonhard Christoph Sturm, Andrea Pozzo). Veľký priestor tvorivej slobode a experimentom poskytovala efemérna, t. j. dočasná architektúra, či už v podobe divadelných dekorácií – budujúcich priestor iluzívnou architektúrou, ale i architektúry triumfálnej alebo funerálnej (castra doloris), prípadne tvorenej pre iné príležitosti. Napokon sú to čisté fantázie umelcov (architectura ideata a capriccio), v ktorých sa architektúra neraz stáva smelou vizuálnou kreáciou.

Trochu štatistiky. Výstava prezentuje vyše 200 diel z 11 slovenských zbierok: Slovenské banské múzeum v Banskej Štiavnici; Slovenské národné múzeum – Historické múzeum v Bratislave; Slovenské národné múzeum – Múzeum Červený Kameň; Galéria umenia v Nových Zámkoch; Magistrát mesta Sereď; Oravské múzeum P. O. Hviezdoslava v Dolnom Kubíne, Čaplovičova knižnica; Slovenský národný archív v Bratislave; Múzeum vo Svätom Antone; Univerzitná knižnica v Bratislave; Východoslovenské múzeum v Košiciach; Západoslovenské múzeum v Trnave a Slovenskej národnej galérie, pričom z domovskej zbierky pochádza aj najviac diel. Viac ako 150 grafických listov dopĺňa takmer 20 kresieb, resp. akvarelov, 10 obrazov a aj väčšie množstvo kníh, zastupujúcich teoretické práce architektov s množstvom ďalších ilustrácií. K výstave vychádza plnofarebný katalóg s množstvom informácií a reprodukciami 75 diel. Materiál je rozdelený do 18 tematických okruhov, ktorých hranice sú však plynulé, okruhy sa vzájomne dopĺňajú a prestupujú. Vystavené diela viac-menej vedome odzrkadľujú naratívny charakter architektúry a jej funkcie pri vytváraní obrazu sveta. Papierová architektúra nám tak môže pomôcť vytvoriť si predstavu o jeho vnímaní z pohľadu tvorcov i o posolstve určenom divákom. A vďaka jej rozšíreniu v grafickom médiu Architectura delineata et sculpta inšpiruje aj dnes.

Slovenská národná galéria
Slovenská národná galéria (SNG) je najväčším slovenským múzeum umenia. Jej postavenie je jedinečné nielen šírkou záberu – venuje sa nielen starému, modernému a súčasnému umeniu, ale aj užitému umeniu, dizajnu, fotografii a architektúre. Túto pestrosť a šírku odborného záujmu odzrkadľuje akvizičný i výstavný program. Vo svojich expozíciách a depozitároch vystavuje a ošetruje galéria vyše päťdesiatpäť tisíc diel.

Slovenská národná galéria je múzeum umenia s celoslovenskou pôsobnosťou. Okrem hlavného areáluv Bratislave, ktorý pozostáva z administratívnej budovy, zatvoreného premostenia a dvoch prepojených expozičných objektov – Vodné kasárne a Esterházyho palác, spravuje SNG aj štyri vysunuté pracoviská.Do historickej budovy Vodných kasární, pôvodných kasární dunajskej posádky inak barokovej stavbe z 18. storočia sú situované expozície SNG. Expozície sú tematicky rozdelené na samostatné výstavy: Starého európskeho umenia, Gotického umenia na Slovensku, Barokového umenia na Slovensku, ktoré sú doplnené o kolekciu slovenského umenia 19. a 20. storočia. Novo zrekonštruovaný Esterházyho palác slúži pre potreby krátkodobých výstav. Pôvodne neorenesančný nájomný dom vybudovaný v druhej polovici 19. storočia podľa návrhu architekta Ignáca Feiglera ml., po rekonštrukcii v rokoch 2005 – 2006 je momentálne najmodernejším expozičným priestorom na Slovensku s európskymi výstavnými štandardami.


 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.