2011
2010
2009
2008
2007
2006
 
Slovenský mýtus
29. september 2005 17:00 - 5. marec 2006
 
Mária Uhorská (1505–1558)
2. február 2006 - 30. apríl 2006
 
Cecco del Caravaggio: Nesenie kríža
V rámci cyklu Reštaurované dielo zo zbierok SNG

marec 2006 - november 2006
 
Vladimír Havrilla
Medzi sci fi, slasťou a Zenom

23. marec 2006 - 28. máj 2006
 
Chefs-d'oeuvres zo zbierok Múzea moderného umenia
13. apríl 2006 - 28. máj 2006
 
Andy Warhol – zatiaľ posledný návrat kráľa pop artu
17. máj 2006 - 15. jún 2006
 
Príbehy Starého zákona
Od Dürera po Chagalla

25. máj 2006 - 20. august 2006
 
Autopoesis
21. jún 2006 - 3. september 2006
 
Ukiyo-e
Japonské farebné drevorezy

8. september 2006 - 5. november 2006
 
Jindřich Štreit. Fotografie 1965–2005.
Kalendáře pro Jindru Štreita

20. september 2006 - 12. november 2006
 
Niečo sa stalo – Aspekty nových rozprávaní
4. október 2006 - 26. november 2006
 
Aleš Votava
1. december 2006 - 25. február 2007
 
Bludní Holanďania
15. december 2006 - 18. marec 2007
 
2005
2004
2003
2002
 
Čestné uznanie Insita 2010 - Egidio Cuniberti
 
INSITA 2010 – 9. ročník medzinárodného Trienále insitného umenia
 
Narodil sa roku 1928 v Mondove, zomrel roku 2006. V mla¬dosti pracoval v zlievarni. Keď mal 24 rokov, utrpel ťažký úraz a absolvoval dve operácie mozgu. Prežil, ale vznikli ďalšie zdra¬votné problémy: migréna, epileptické záchvaty a nespavosť, ktoré ho sprevádzali po celý život. Po rokoch nečinnosti začal ako 43-ročný vytvárať originálne objekty a nábytok, použi-júc len recyklované materiály. Pracoval doma bez elektrického vybavenia. Potom začal žiť vo vlastnej dimenzii, sústrediac sa deň a noc na umeleckú tvorbu, ktorú rozdelil medzi filozofic¬ké myšlienky, politickú, mystickú a manuálnu prácu. Do roku 2002 intenzívne tvoril a vyprodukoval viac ako 200 diel.
Cunibertiho totemy a nábytok sú majstrovské diela, „surové diamanty“, ktoré možno uvidieť len zriedka. Materiály sa ob¬medzujú na paličky a kornútiky od zmrzliny, ale výsledok je fantastický: ženské tvary vytvára z akéhokoľvek anatomického tvaru, tváre a telá sú stereotypy. Nábytok dokonale funguje: zásuvky, dvere, klapky sú vytvorené až s maniakálnym rešpek¬tom k pravidlám ručnej výroby. Autorova potreba dekorácie ho núti vkladať doň „surrealistické“ obrazy: možno ich identi¬fikovať,ajkeďsúcelkomnezvyklé.Vskutočnostipochádzajúz klasického inventára histórie umenia: okrídlené kone, Marat vo vani, talianske a francúzske krajinky, triumf ovocia, nymfy atď. Všetky tieto typické námety realizuje impresionistickou technikou, kladúc jednu paličku od zmrzliny vedľa druhej. Výsledkom je séria vibrujúcich a vzrušujúcich obrazov, kto¬ré spôsobujú, že nábytok vyzerá ako barokový, plný a krásny. Bohatosť dekorácie je v protiklade s jednoduchými materiálmi, často pochádzajúcimi z odpadu. Jeho dom bol skladiskom roz¬ličných nájdených vecí. Autorova fantázia zapájala skôr este¬tické kvality než racionálny projekt.

 
hore

 
Edigio Cuniberti - Trumeau. Cca1975. Figureblu, Solignano
 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.