2011
2010
2008
2007
2006
 
   Rembrandt na Dunaji (HN 21/12/2006)
21. december 2006
 
Miliardová výstava: Neťukajte do Rembrandta, zazvonííí! (Nový čas 21/12/2006)
21. december 2006
 
Majstri zlatého veku zablúdili do Bratislavy (SME 16/12/2006)
16. december 2006
 
Grafiky na celý rok (SME 15/12/2006)
15. december 2006
 
Čarovná scéna spod maminej sukne (SME 14/12/2006)
14. december 2006
 
Aleš Votava maľoval svetlom (PRAVDA 12/12/2006)
12. december 2006
 
Holanďania blúdia: do galérie (PRAVDA, 09/12/2006)
9. december 2006
 
Vydarená inštalácia (PRAVDA 25/11/2006)
25. november 2006
 
Galéria má nový ťahák: slovenskú modernu (PRAVDA 22/11/2006)
22. november 2006
 
Slovenská národná galéria otvorila (Ne)stále expozície umenia 20. storočia (Pravda/22/11)
22. november 2006
 
Nie je všetko len super a go-go-go (Sme, 02/11/2006)
2. november 2006
 
Národná galéria si vyžiada miliardu (Sme)
3. október 2006
 
Váš autoportrét, prosím! ( Domino fórum 28/06/2006)
 
Autopoesis - výstava vlastného ja (Večerník (BA) 22/06/2006)
 
Pri fotografovaní treba vraj pokorne počúvať (Sme, 21/09/2006)
 
2005
 
Mária Bartuszová. Správy STV
3. júl 2005
 
Nikoleta Gažová
 
Mária Bartuszová, sochárka so zvláštnym osudom. Dnes sa o nej hovorí ako o jednej z najvýraznejších osobností slovenského sochárstva, no za jej života si ju takmer nikto nevšímal. Slovenská národná galéria teraz spláca svoj dlh voči Márii Bartuszovej rozsiahlou výstavou.

Prečo si kritici Máriu Bartuszovú dlho nevšímali? A jej súhrnná výstava prišla až takmer desať rokov od jej smrti? Podľa teoretikov umenia predbehla tvorbou svoju dobu. Podľa ľudí, ktorí ju osobne poznali, bola dôvodom jej povaha.

Veronika Bartuszová, dcéra, výtvarníčka: "Mama mala takú introvertnú povahu, že vlastne aj veľa pochybovala o tých veciach, ktoré robila."

V ateliéri pracovala Mária Bartuszová so svojim manželom Jurajom Bartuszom, ktorý je tiež výtvarník.

Juraj Bartusz, manžel, výtvarník: "My sme boli tak odkázaní sami na seba alebo jeden na druhého, že až sa to začínalo javiť ako ťarcha, ako bezmocnosť bez toho druhého niečo urobiť."

Z tvorivého napätia vzišli výnimočné diela, takzvané haptické sochy. Ľudia sa ich môžu dotýkať, tak aby napríklad aj zrakovo postihnutí mohli umenie precítiť.

Vladimír Beskid, kurátor výstavy: "V stredoeurópskom priestore je to ojedinelý program."

Mária Bartuszová objavovala inšpiráciu v obyčajných veciach.

Vladimír Beskid, kurátor výstavy: "Ako je kvapka, ako je dážď, ako je vajíčko, ktoré možno je takým kľúčovým momentom v jej tvorbe."

Diela Márie Bartuszovej sú inštalované v Esterházyho paláci Slovenskej národnej galérie. Po rekonštrukcii sa stal najmodernejším výstavným priestorom na Slovensku.

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.