2011
2010
2008
2007
2006
2005
 
   Slovenský mýtus: čosi smutné a placho divoké (Sme)
4. október 2005
 
Národná galéria prekročila svoj tieň (24 hodín)
30. september 2005
 
Vzhľad Slovenskej národnej galérie rekonštrukcia výrazne nezmení (SME)
14. júl 2005
 
Galériu chcú vynovit a poľudštit (PRAVDA)
13. júl 2005
 
Krása oltárov 17. a 18. storočia (Sme)
12. júl 2005
 
Mária Bartuszová. Správy STV
3. júl 2005
 
Mednyánszky je vo Zvolenskom zámku (PRAVDA)
30. jún 2005
 
Talianske umenie v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny)
30. jún 2005
 
Galéria vystavuje barokové oltáre (Sme)
24. jún 2005
 
Bartuszovej malé prázdno, plné malého nekonečného vesmíru (Sme)
22. jún 2005
 
No Code - súčasné a cudzie (Domino fórum)
22. jún 2005
 
SNG chystá ďalšiu rekonštrukciu (Sme)
22. jún 2005
 
Inšpiroval ju dotyk aj tajomstvá prázdnoty (PRAVDA)
21. jún 2005
 
Vyhlásili novú súťaž na obnovu Slovenskej národnej galérie (Bratislavské noviny)
16. jún 2005
 
Sochy Márie Bartuszovej (Večerník)
15. jún 2005
 
Sochy Márie Bartuszovej (Večerník)
15. jún 2005
 
Umenie, ku ktorému netreba kľúč (PRAVDA)
8. jún 2005
 
No Code v paláci (Večerník)
6. jún 2005
 
SNG získala moderné sály (PRAVDA)
2. jún 2005
 
Hľadanie maliara Ernesta Zmetáka (Hospodárske noviny)
18. máj 2005
 
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Autor: Zuzana Ludvigová
 
Sto kresieb vystavených v Slovenskej národnej galérii v Bratislave predstavuje unikátnu zbierku kanonika olomouckého kláštora augustiniánov, maliara oltárnych a závesných obrazov Antonína Martina Lubinského (1636 1690). Pomerne ucelená zbierka talianskych kresieb 17. storočia je nie len dokladom vysokých umeleckých kvalít tejto výtvarnej disciplíny, ale súčasne vypovedá aj o fenoméne zberateľstva v cirkevnom prostredí. Lubinskému sa podarilo zhromaždiť kresby umelcov z najvýznamnejších centier talianskeho umeleckého diania, pričom sú v tejto zbierke zahrnuté rôznorodé typy kresieb. Od študijných skíc a štúdií po definitívne kresebné diela. Súčasťou sú aj kópie majstrov predchádzajúcich období, ktoré práve v technike kresby zohrávali ako študijný materiál dôležité miesto aj v storočiach predchádzajúcich a nasledujúcich.
Výnimočné postavenie má medzi nimi kolekcia benátskej kresby. Pre benátskych umelcov bola už od 16. storočia nielen prípravnou štúdiou, ale rovnocenným partnerom obrazu. Nesnažili sa pomocou kresebnej línie len o presne vymedzený anatomický korpus ľudského tela. Benátski umelci šli ďalej. Cez častú a úmyselnú neproporčnosť a nedokonalosť sa približovali k uvoľnenosti maliarskeho štýlu. A keďze pre Benátčanov bola vždy najdôležitejším výrazovým prostriedkom farba, snažili sa tomuto fenoménu prispôsobiť aj svoj prejav. A tak cez kombinovanú techniku, lavírovanie, používanie farebných kried dosiahli mnohé z týchto kresieb neopakovateľný a pôsobivý štýl.
Celkom iné sú kresby rímskej proveniencie. Umelci tejto oblasti oveľa viac dbali na odkaz antiky, ich kresba je dôsledná, anatomicky presná, vychádzajúca z tradície veľkých rímskych umelcov predchádzajúceho storočia, akým bol napríklad Michelangelo (kópie jeho kresieb, pochádzajúce zo 17. storočia, sú na výstave tiež zastúpené). V tejto skupine asi najviac zaujmú práce Agostina Ciampelliho, významného barokového maliara, ktorý pracoval pre pápeža Clementa VIII.
Florentská kresba 17. storočia je zastúpená napríklad tvorbou Jacopa Confortiniho. Florencia, podobne ako Rím, predstavuje v oblasti kresby nadväzovanie na tradície nielen manierizmu, ale aj antického odkazu hľadania ideálu. Kresba v tomto prostredí bola oveľa technickejšou záležitosťou a zohrávala dôležité miesto najmä v prípravných fázach pre maliarsku či sochársku produkciu.
Oživením celej kolekcie, ktorú je potrebné vnímať v súvislostiach s ostatnými umeleckými druhmi 17. storočia, sú aj tri albumy v pôvodnej barokovej väzbe.
100 talianskych kresieb 17. storočia, Slovenská národná galéria Bratislava, vernisáž: 5. apríla, potrvá do: 17. júna


 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.