|


2011
| | SNG: Maľba po maľbe/STV Jednotka
19. december 2011
Posledný klasik [JOJ, 17:00 08/03/2011]
8. marec 2011
Ľudí do galérie láka Zmeták [HN 03/03/2011]
3. marec 2011
Výstava Ernesta Zmetáka v Slovenskej národnej galérii – Ernest Zmeták, Posledný klasik potrvá do 5.júna [Rádio Slovensko, 12:00 02/03/2011]
2. marec 2011
Preneste sa do Talianska [Plus jeden deň 02/03/2011]
2. marec 2011
V priestoroch Slovenskej národnej galérie, v Esterházyho paláci je od dnes sprístupnená širokej verejnosti výstava s názvom Posledný klasik, Ernest Zmeták, umelec a zberateľ [TV Bratislava, 18:00 02/03/2011]
2. marec 2011
Posledný klasik Ernest Zmeták, umelec a zberateľ, to je názov výstavy Slovenskej národnej galérie [STV Jednotka, 16:00 01/03/2011]
1. marec 2011
Generačná výpoveď súčasnej slovenskej maľby na výstave v národnej galérii / Bratislavské noviny
3. február 2011
Duní Dunaj a maľba za maľbou sa valí / Jazdec
február 2011
Posledný klasik [TA3, 12:00 05/03/2011]
Zmeták: osamelý bežec moderny [Pravda 02/03/2011]
Prehliadky súčasnej slovenskej maľby – Maľba po maľbe a Maľba 2010 v Slovenskej národnej galérii / Rádio Slovensko
23. december 2010
Výstava roka? Július Koller
21. december 2010
Horúcu polievku treba najprv pofúkať / SME
17. december 2010
Mladí maliari zaútočili na SNG / Pravda
9. december 2010
| 2010
2008
2007
2006
2005
|
|
Krása oltárov 17. a 18. storočia (Sme)
12. júl 2005
Premeny podôb oltára počas 17. a 18. storočia prostredníctvom návrhových kresieb, vzácnych dobových modelov a oltárnych celkov majú možnosť vidieť návštevníci výstavy Miesto zázrakov, ktorá je sprístupnená v priestoroch Vodných kasární Slovenskej národnej galérie.
Výstava v koncepcii Kataríny Chmelinovej predstavuje oltáre v rôznych podobách - od architektonických, na plochu viazaných retabulí cez atektonické konštrukcie až po priestorové iluzívne formy 18. storočia. Niekoľkými dielami dokumentuje výrazný vplyv barokovej oltárnej typológie na práce 19. storočia.
Výstava, neskôr sprevádzaná katalógom, poskytne v úvodnej štúdii prehľad v zaužívanej, no nejednotnej terminológii, prinesie prvý náčrt typológie barokových oltárov na Slovensku a bude sa podrobne venovať najmä domácemu materiálu vrátane významných diel, ktoré z rôznych dôvodov nemožno vystaviť. Premeny barokového oltára by zároveň mali byť úvodom k radu typologických výstav zameraných na podoby barokových kazateľníc, epitafov a podobne. Výstava vznikla s podporou viacerých cirkevných a štátnych zbierkových inštitúcii.
Oltár predstavuje z umeleckohistorického hľadiska jednu zo základných objednávok a tým i pamiatok sakrálneho umenia. Po stredoveku je barok ďalším obdobím nesmierneho rozkvetu oltárnej tvorby. Samotné oltárne celky, predstavujúce spoločné dielo viacerých umeleckých druhov spolupracujúcich na jeho konečnom vyznení, boli už v čase svojho vzniku chápané ako reprezentatívne práce s dôrazom na bohatú, kvalitnú výzdobu. Napriek tomu im nebola na Slovensku na rozdiel od okolitých krajín venovaná sústredená pozornosť. Táto tvorba na území dnešného Slovenska bola ovplyvnená nielen viedenským centrom, ale najmä na severe sa inšpirovala tvorbou neďalekého Poľska, sprostredkúvajúceho podnety z Talianska i Nemecka.
hore
|  |
|
|