2011
2010
 
   Prehliadky súčasnej slovenskej maľby – Maľba po maľbe a Maľba 2010 v Slovenskej národnej galérii / Rádio Slovensko
23. december 2010
 
Výstava roka? Július Koller
21. december 2010
 
Horúcu polievku treba najprv pofúkať / SME
17. december 2010
 
Mladí maliari zaútočili na SNG / Pravda
9. december 2010
 
www.artalkweb.sk
8. december 2010
 
Holé baby – škandálik šitý na mieru? / www.slovenka.sk
29. október 2010
 
Holé baby v galérii / noveslovo.sk, 26. 10. 2010
26. október 2010
 
Gestá, body, sekundy / STV 2, Umenie 2010
26. september 2010
 
Jazdec 4 / 2010
september 2010 - november 2010
 
Juraj Bartusz: Nezmestíme sa do kože / Pravda, 27. 8. 2010
27. august 2010
 
Určil som si čas tvorby na jednu sekundu / SME, 23. 8. 2010
23. august 2010
 
Dvadsať rokov s umením Juraja Bartusza v Slovenskej národnej galérii / SME online
22. august 2010
 
Juraj Bartusz / STV / spravodajstvo
19. august 2010
 
Július Koller / art@antiques
jún 2010
 
Sám sebe som sa stal otáznikom / Sme, 30. 4. 2010
30. apríl 2010
 
Výstava diel Júliusa Kollera / Rádio Slovensko, 24. 4. 2010
24. apríl 2010
 
Július Koller - Vedecko-fantastické retrospektíva / Rádio Slovensko, 23. 4. 2010
23. apríl 2010
 
Umenie je kultúrou života, zdôrazňoval Július Koller / Pravda, 22. apríl 2010
22. apríl 2010
 
Július Koller na Rádiu FM
22. apríl 2010 - 20. jún 2010
 
Galéria plná otáznikov / Týždeň, 3. 5. 2010
 
2008
2007
2006
2005
 
Aleš Votava maľoval svetlom (PRAVDA 12/12/2006)
12. december 2006
 
Autor: Jena Opoldusová
 
Tvorbu scénografa a šperkára, ktorú predčasne uzavrela smrť, predstavuje výstava v SNG

Klavírne krídlo vznášajúce sa v priestore. Scénograf Aleš Votava ho použil v inscenácii Višňový sad, ktorú robil pre Slovenské národné divadlo. Bola to najlepšia scénografia divadelnej sezóny 1995/ 96. Získal za ňu prvé DOSKY. Vznášajúce sa klavírne krídlo uvádza aj retrospektívnu výstavu v Slovenskej národnej galérii v Bratislave. Pripomína výtvarníka, ktoré sa predčasne uzavrelo v máji 2001. Mal tridsaťosem rokov.
Fotografie približujú Pucciniho Toscu. Scénografiu, ktorú robil pre Národné divadlo v Prahe, vyznamenali Cenou Alfréda Radoka v sezóne 1999/2000. Votava rád "maľoval" scénu svetlom, pohybom a farbami. Červenou, žltou a modrou.
Slávna Shakespearova Búrka, za ktorú získal ďalšie DOSKY, obsadila celú miestnosť. Skice, štúdie s poznámkami aj fotografie pripomínajú, ako vyberal z nápadov a k čomu napokon dospel. Za divadelnou oponou objaví návštevník Les. Za jeho scénografiu získal ďalšie DOSKY. Tmu presvecuje videonahrávkou z Ostrovského inscenácie v Astorke Korzo 90.
Modelov je na výstave málo. "Makety, ktoré síce vyrábal, slúžili len ako pracovné modely. Nemali charakter výstavných artefaktov. Pre Votavu bola artefaktom javisková realizácia," vysvetlila kurátorka výstavy Dagmar Poláčková.
Výtvarník, ktorý po pobytoch v Paríži a Ríme priblížil slovenskú scénografiu k aktuálnym svetovým trendom, vymýšľal aj originálne šperky. Náramok z náprstkov, náhrdelník z otvorených nožov - rybičiek. Fotografoval, a nielen predstavenia, na ktorých pracoval. Písal si denníky, publikoval svoje názory. Výstava približuje jeho dielo aj uvažovanie v širokom spektre. "Divadlo je úžasná ustanovizeň, chodíme sa do nej pozerať na nás samých, vdychovať obraz reality, ktorú sami žijeme," dočítate sa medzi Votavovými citátmi.
Úžasné divadlo, v ktorom možno vdychovať obraz originálnej tvorby, ponúka výstava Aleš Votava do 25. februára.






 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.