2011
2010
2008
2007
 
   V Slovenskej národnej galérii je do marca sprístupnená výstava Stratený čas? (20. 12. SME)
O komunizme na plné pecky

20. december 2007
 
Cena pre kurátorku Zoru Rusinovú [SME 07/12/2007]
7. december 2007
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
14. november 2007
 
Komunistická pohľadnica s Darou Rolins: Nie žart, ale upútavka
4. november 2007
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Analógová kontrarevolúcia (Domino efekt 22/08/2007)
22. august 2007
 
Insita má čaro ( Insita má čaro (PRAVDA 14/07/2007)
14. júl 2007
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Grand Prix Insita putuje do Poľska
26. jún 2007
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Moravská galéria prináša dielo Andyho Warhola (Žurnál 07/06/2007)
7. jún 2007
 
Obrazy nielen pre oči (Mosty 05/06/2007)
5. jún 2007
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Hockney? Výnimočný zážitok (PRAVDA 14/04/2007)
14. apríl 2007
 
Sýty stôl nasýti (dušu) (2007-03-31)
31. marec 2007
 
Inakosť v Slovenskej národnej galérii (Mosty 27/03/2007)
27. marec 2007
 
Ako robil maliar Hockney grafiky (PRAVDA 24/03/2007)
24. marec 2007
 
Cítim sa modro. Aleš (SME, 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Všetko najlepšie, Hockney! (HN 19/03/2007)
19. marec 2007
 
Bludní Holanďania stále lákajú (PRAVDA 07/03/2007)
7. marec 2007
 
Umenie nemôže žiť vo vzduchoprázdne (Parlamentný kuriér 22/01/2007)
22. január 2007
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
 
2006
2005
 
Pri fotografovaní treba vraj pokorne počúvať (Sme, 21/09/2006)
 
Jindřich Štreit. Fotografie 1965–2005.
Kalendáře pro Jindru Štreita

 
Autor: Jana Kadlecová

V Slovenskej národnej galérii pripravili najväčšiu retrospektívnu výstavu jubilujúcemu legendárnemu českému fotografovi Jindřichovi Štreitovi

Fotograf Jindřich Štreit je označovaný za legendu československého dokumentu. Rozpráva sa o ňom už v mýtoch. Účastníci workshopov na Letnej fotoškole v Poprade popisovali, ako zbierali dažďovú vodu do sudov a v nich vyvolávali filmy. Dobre, je to kuriozita. No výstižná.

Jindřich Štreit odmieta digitálny fotoaparát, aj v utorok v Bratislave mal pri sebe mechanickú Leicu a v nej čiernobiely film. Chce premýšľať nad fotkou, nielen cvakať a mazať. A tiež, i keď tomu by sa súčasná turbodoba mohla vysmiať, užíva si zväčšovanie fotografií v tmavých fotokomorách, je pre neho "magické" ovplyvňovať vznik snímky. Podobne ako sa v Česku pri dokumentárnom filme hovorí o Vachkovej škole, aj snímky mladých fotografov dostanú občas nálepku "štreitovčina".

V utorok večer sa v Slovenskej národnej galérii v Bratislave odhalila štreitovčina viac než kedykoľvek predtým. Jindřich Štreit tu otváral svoju najväčšiu retrospektívnu výstavu - dve poschodia so 190 snímkami. Nie je náhoda, že fotograf na začiatku septembra oslávil šesťdesiatiny. Dvojvýstavu Fotografie 1965 - 2005 a Kalendáře pro Jindru iniciovala kultúrna atašé českého veľvyslanectva Lenka Procházková.

Fotografie 1965 - 2005 zachytávajú celý prierez Štreitovej tvorby. Mnohé zo snímok sú známe, ale nie "okukané". Štreit dlhé roky fotografoval na rovnakom mieste. Zberačom zážitkov a inšpirácií z ďalekých ciest sa preto môže zdať nepredstaviteľné, že z jedného miesta vzniklo toľko okúzľujúcich snímok.

Bolo také obdobie a po tom, čo ho pre nepovolenú výstavu v roku 1982 vzali za "hanobenie republiky a jej predstaviteľov" do väzenia, priestor sa ešte zúžil. Keď ho z väzenia pustili, niekoľko rokov pracoval na statku. Aj s tým pocitom, že ho niekto sleduje.

Ak sa nebudete pozerať na texty pod fotografiami, nemusíte spoznať, z ktorého desaťročia pochádzajú. Len na máloktorých z jeho snímok chýba nejaká tá postavička. "Musíte ich počúvať. Keď fotograf sníma ľudí, je tým najnevýznamnejším."

Takisto lokality nie sú určujúce. Môže to byť Slovensko, Rumunsko, Japonsko, Česko, stále je to ten istý Jindřich Štreit. Preryvy svetla, "obyčajní" ľudia, účinná kompozícia, úprimné pohľady, ktoré prezrádzajú, že fotografované objekty o autorovi snímok vedeli a súhlasili, aby im vstúpil do ich súkromia a niečo si so sebou odniesol. Až v poslednom období Štreit viac cestoval, aby jeho oko nikdy neprestalo byť "čerstvé", ako to požadoval Henri Cartier-Bresson.

Druhá časť výstavy - Kalen­dáře - je novým projektom. V roku 2000 vyšiel Štreitovi nástenný kalendár s 12 fotografiami na tému Dvojice. Nedávno rozposlal kalendár asi 170 slovenským a českým umelcom, aby ho dotvorili. Aj týmto projektom zdôrazňuje, ako mu záleží na kontinuite česko-slovenských vzťahov.

Paradoxné nie je, že Jindřich Štreit vystavuje po celom svete a žije stále v malom mestečku Sovinec. Paradoxné je, že slovenský umelec Rudolf Sikora, ktorý je tiež tohtoročný jubilujúci šesťdesiatnik, má veľkolepú výstavu v Národnej galérii v Prahe, a Jindřich Štreit v Bratislave. "To viete, doma nie je nikto prorokom," hovorí Štreit.







 
hore

 
J. Štreit - Kižinka, 1997
 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.