2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
 
Ľudovít Fulla 2002
1. marec 2002 - 25. august 2002
 
Majstrovské dielo zo zbierok SNG. Monogramista CZ. Posledný súd. Ikona, 1661
6. marec 2002 - 20. október 2002
 
Akvizície SNG (1989–2001) Moderné a súčasné umenie
8. máj 2002 - 1. september 2002
 
JURAJ MELIŠ (Dielo 1967-2002) Kovadlina snov
21. jún 2002 - 29. september 2002
 
Európske umenie 17. a 18. storočia zo zbierok Galérie výtvarného umenia v Ostrave
28. jún 2002 - 29. september 2002
 
Vladimír Popovič
11. september 2002 - 24. november 2002
 
Skice a návrhy 18. – 19. storočia
október 2002 - február 2003
 
Fulla a slovenský svet
11. október 2002 - január 2003
 
Ruský piktorializmus
november 2002 - december 2002
 
Slovenské vizuálne umenie 1970–1985
13. december 2002 - február 2003
 
 
Hlavou dolu
Vodné kasárne, 2. poschodie, Rázusovo nábrežie 2, Bratislava
16. máj 2003 - 7. september 2003
 
Melchior Küsell, Karol Škréta, obrázky jezuitských misionárov-mučeníkov
Kurátor výstavy: Martin Šugár

 
Otvorenie výstavy vo štvrtok 15. mája 2003 o 17. 00 hod.
Výstava predstaví verejnosti 16 voľných grafických listov – medirytín – zo zbierky starej grafiky a kresby Slovenskej národnej galérie. Ide o zobrazenia jezuitských misionárov-mučeníkov pôsobiacich v Európe, Afrike, Ázii a Amerike. Výjavy ilustrovali knihu nazvanú Societas Iesu... od významného českého jezuitu Mateja Tannera SJ, vydanú v pražskom Klementíne v roku 1675. Tanner bol v tom čase rektorom Univerzity Karla Ferdinanda v Prahe, o rok neskôr sa stal provinciálom Spoločnosti Ježišovej v Čechách. Kniha je zbierkou životopisov známych jezuitských misionárov-mučeníkov pochádzajúcich predovšetkým z Portugalska a Španielska, ale nechýbajú medzi nimi ani jezuiti z Uhorska či prví japonskí kresťania-jezuiti. Vystavené grafické listy sú iba časťou z celkového počtu 169 menších ilustrácií a štyroch veľkorozmerných grafík – oslavných titulných listov. Medirytiny sú dielom jedného z popredných augsburských rytcov Melchiora Küsella (1626–1683), ktoré vytvoril podľa predlôh Karola Škrétu (1610–1674).
Koncepcia výstavy bola inšpirovaná priestorovým a ideovým riešením hlavného jezuitského Kostola Il Gesú v Ríme. Podobne ako v ňom dominuje smerovanie pohľadových osí k hlavnému oltáru vďaka dômyselnému perspektívnemu usporiadaniu interiéru, aj divák prichádzajúci do výstavného priestoru sa má nechať viesť perspektívou ústiacou v torze Ukrižovaného Krista, nachádzajúceho sa vo vedľajšej expozícii barokového umenia. Panely deliace miestnosť na tri menšie časti môžu evokovať pôdorysné riešenie Il Gesú s bočnými kaplnkami – „vynálezom“ jezuitov – určenými na individuálnu meditáciu. Každá časť totiž zdôrazňuje iný motív, ktorý sa objavuje na vystavených grafikách – zámorské misie jezuitov ako jeden z najvýraznejších stretov civilizácií v dejinách ľudstva; schémy výtvarného riešenia výjavov (porovnanie so staršími grafickými listmi od Gerarda Bouttatsa, ktoré tiež ilustrujú martýrium jezuitských mučeníkov); vcítenie sa do utrpenia zobrazených ľudí visiacich na šibenici hlavou dolu (tzv. jama) pomocou divákovho obrazu „hlavou dolu“ v konkávnom zrkadle v podobnom zmysle ako sv. Ignác z Loyoly odporúčal vo svojich Duchovných cvičeniach sprítomňovať si Kristovo utrpenie v meditáciách.
Napriek jasným a zámerným analógiám s umením v službách jezuitov v časoch skorého baroka je cieľom výstavy predovšetkým predstaviť každý grafický list ako jedinečné dielo, ktoré má schopnosť osloviť súčasného diváka jednak umeleckou kvalitou, jednak svojimi dejinami, ktoré živo súvisia s bolestným odmietnutím ponúkaných hodnôt a násilným ľpením na vlastných – teda s témami, ktorými sa dnes intenzívne zaoberáme.


 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.