2011
2010
2008
2007
2006
2005
 
   Slovenský mýtus: čosi smutné a placho divoké (Sme)
4. október 2005
 
Národná galéria prekročila svoj tieň (24 hodín)
30. september 2005
 
Vzhľad Slovenskej národnej galérie rekonštrukcia výrazne nezmení (SME)
14. júl 2005
 
Galériu chcú vynovit a poľudštit (PRAVDA)
13. júl 2005
 
Krása oltárov 17. a 18. storočia (Sme)
12. júl 2005
 
Mária Bartuszová. Správy STV
3. júl 2005
 
Mednyánszky je vo Zvolenskom zámku (PRAVDA)
30. jún 2005
 
Talianske umenie v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny)
30. jún 2005
 
Galéria vystavuje barokové oltáre (Sme)
24. jún 2005
 
Bartuszovej malé prázdno, plné malého nekonečného vesmíru (Sme)
22. jún 2005
 
No Code - súčasné a cudzie (Domino fórum)
22. jún 2005
 
SNG chystá ďalšiu rekonštrukciu (Sme)
22. jún 2005
 
Inšpiroval ju dotyk aj tajomstvá prázdnoty (PRAVDA)
21. jún 2005
 
Vyhlásili novú súťaž na obnovu Slovenskej národnej galérie (Bratislavské noviny)
16. jún 2005
 
Sochy Márie Bartuszovej (Večerník)
15. jún 2005
 
Sochy Márie Bartuszovej (Večerník)
15. jún 2005
 
Umenie, ku ktorému netreba kľúč (PRAVDA)
8. jún 2005
 
No Code v paláci (Večerník)
6. jún 2005
 
SNG získala moderné sály (PRAVDA)
2. jún 2005
 
Hľadanie maliara Ernesta Zmetáka (Hospodárske noviny)
18. máj 2005
 
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Autor: Jena Opoldusová
 
V SNG je retrospektívna výstava maliara, ktorý zviditeľňuje paradoxy

Miluje ilúziu a paradoxy. Maliar Milan Bočkay im venoval svoj umelecký program. Jeho obrazy vyvolávajú neodolateľnú chuť dotknúť sa ich. Zistiť, či papier, ktorý vyzerá ako pokrčený alebo prederavený, je naozaj poznamenaný ľudskou rukou. Presvedčiť sa, či je plátno skutočne pomaľované hlinou, alebo ide len o zrakový klam. Napokon princíp zrakového klamu, zvaný trompe ľoeil, je základom a východiskom tvorby vyznávača analytickej maľby.
Viac ako štyridsať obrazov predstavuje tvorivú cestu Milana Bočkaya od polovice šesťdesiatych rokov 20. storočia po súčasnosť v priestoroch Slovenskej národnej galérie v Bratislave. Výstava, ktorú otvorili v utorok, má názov Delfín v lese alebo chvála paradoxu. Parafrázuje Horáciov výrok a zároveň potvrdzuje umelcovu záľubu v protirečeniach.
Od hyperrealizmu, ktorým začínal, sa rýchlo prepracoval k analytickému konceptu. Fascinujúce kresby provokujú zrak, myseľ a city. Citáty a zdanlivé zásahy do papiera odkazujú na detskú kresbu, colníka Rousseaua či Maleviča. Vzrušujúcou prechádzkou dejinami výtvarného umenia sú Bočkayove obrazy z 80. rokov. Motívy známych diel hviezdnych výtvarníkov ako van Gogh, Warhol, Mondrian či Giacometti pretavil cez malbu hlinou na iluzívne olejomalby. K jeho obľúbeným témam patrí aj ilúzia zle napnutého plátna.
"V dlhodobej tradícií malby trompe ľoeil Bočkay zaujíma špecifické miesto tým, ako sa súčasne vyrovnal s analytickou malbou a ako modifikuje maľbu o malbe s ešte ďalším prehĺbením na "kresbu o maľbe"," zhodnotil umelcovu tvorbu jeho učiteľ a kolega Rudolf Fila. Na výstave, ktorá potrvá do 29. júla, možno premýšľať o tom, kde je hranica medzi klamom a vidinou, medzi skutočnosťou a ilúziou. Tvorba Milana Bočkaya nastoľuje množstvo otázok. "Ako povestný sarkastik a vtipkár, milovník všakovakých ilúzií, kalambúrov a paradoxov, nadovšetko rád provokuje. Neraz svojím typickým a tak trochu potmehúdskym spôsobom, veď predsa najradšej a najčastejšie (v duchu Horácia) maľuje delfína a kanca na morských vlnách na všetky spôsoby," povedala spolukurátorka a riaditeľka SNG Katarína Bajcurová. Výstava Milan Bočkay: Delfín v lese alebo chvála paradoxu je z kategórie tých, ktoré treba vidieť.



-END-


 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.