2011
2010
 
   Pozvánka na TK / Indusriálna krajina?
16. december 2010 11:00
 
Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí / TS

16. december 2010
 
Majster z Okoličného: Ukrižovanie
16. december 2010
 
Pozvánka na TK / Maľba po maľbe
8. december 2010
 
Maľba po maľbe
8. december 2010
 
Holé baby, holé cice / Lidové noviny
13. november 2010
 
František Drtikol
Z fotografického archívu

11. november 2010
 
Pozvánka na TK / František Drtikol
12. október 2010
 
Retrospektívna výstava J. Bartusza Gestá, body, sekundy je v Esterházyho paláci / Bratislavské noviny 09/09/2010
9. september 2010
 
Gestá, body, sekundy / Týždeň
30. august 2010
 
Bartusz: Zahrával som sa so životom / Pravda
27. august 2010
 
Určil som si čas tvorby na jednu sekundu / SME
23. august 2010
 
Juraj Bartusz. gestá / body / sekundy / TS
19. august 2010
 
INSITA 2010 – 9. ročník Trienále insitného umenia / TS
2. júl 2010
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu - INSITA 2010 – 9. ročník medzinárodného Trienále insitného umenia
28. jún 2010
 
Ján Rombauer (1782-1849)
Levoča – Petrohrad – Prešov

3. jún 2010 17:00
 
skica – návrh – kópia
zreštaurované talianske kresby
16. a 17. storočia zo zbierky SNG

3. jún 2010
 
Na návšteve
Manet, Rodin, Warhol a ďalší zo zbierok SNG

3. jún 2010
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu
JÚLIUS KOLLER

22. apríl 2010
 
TS / Július Koller
22. apríl 2010
 
Koncepcia ďalšieho rozvoja Slovenskej národnej galérie
17. apríl 2010 - december 2010
 
Pozvánka na tlačovú konferenciu
11. marec 2010 11:00
 
Výstavný plán SNG 2010
11. marec 2010
 
2009
2008
2007
2006
2005
2004
 
Chefs-d'oeuvres zo zbierok Múzea moderného umenia v Saint-Étienne Métropole – od Gilberta a Georga poJeana - Marca Bustamanteho
12. apríl 2006
 
Esterházyho palác, 1. poschodie, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
Trvanie výstavy: 13. apríl 2006 – 28. máj 2006
Kurátor výstavy: Lóránd Hegyi
Asistentka kurátora: Pauline Faure-Vergne
Spolupráca za SNG: Beata Jablonská, Alexandra Kusá

Slovenská národná galéria opäť prináša slovenskému divákovi umenie zvučných mien, výber z kvalitnej zbierky európskeho výtvarného umenia a naviac pod režijným dohľadom slávneho kurátora. Dvadsaťjeden diel desiatich umelcov zvučných mien zo zbierky Múzea moderného umenia (Musée d’Art Moderne – MAM) v Saint-Étienne predstaví európsky kurátor, historik umenia a súčasný riaditeľ múzea – Lóránd Hegyi.

Diela zo zbierky Múzea moderného umenia v Saint–Étienne, ktoré budú predstavené na pôde Slovenskej národnej galérie, sú v pravom slova zmysle heterogénnymi „vzorkami“ rozličných smerov, štýlov a postojov súčasného umenia najmä 80. a 90. rokov. Nechýba v nej fotografická inštalácia extravagantnej dvojice Gilberta (1943) a Georga (1942), pohybujúcej sa medzi pop artom a sociálnou kritikou. Do tejto kategórie širšiemu publiku známych mien nepochybne patrí i Christian Boltanski (1944) a jeho inštalácie odvolávajúce sa k pátosu smrti, ktoré skladá z fotografických podobizní zosnulých a z predmetov zviazaných s ich predchádzajúcim životom. Jedno z najznámejších diel tejto série – Archív mŕtvych Švajčiarov (1990) – bude vystavené aj v SNG. Taktiež Bertrand Lavier (1949) patrí k dôležitým umelcom svojej generácie. Preslávil sa svojráznymi ready mademi a objektmi, ktoré svojím lavírovaním medzi realitou a umením neraz prekvapili a zneistili publikum. Sochár Jean-Luc Vilmouth (1952) pracuje s nájdenými objektmi, ktoré vkladá do asambláží, fungujúcimi na princípoch paradoxu, irónie a vtipu. Podobnými zásadami sa riadi Patrick Tosani (1954), ktorý s odhodeným oblečením narába sochárskym spôsobom (spevňuje ich glejom)
a vytvára tak objekty, ktoré na veľkorozmerných fotografiách buď odkazujú k svojmu pôvodu, alebo sa hrajú na niečo úplne iné (séria Masky).
Naopak fotografie a objekty Jeana-Marca Bustamanteho (1952), zobrazujúce už všadeprítomné priemyselné zóny a zanedbané anonymné územia, sú pod rúškom chladnej estetiky určite nekompromisnou obžalobou necitlivej devastácie v krajiny. Fotografia, video a kritický komentár spája klasika týchto médií Jeana-Pierra Bertranda (1937) s ďalšou legendou tohto žánru Angeom Lecciaom (1952). Nakoniec maľba je zastúpená dvoma autormi. Kým Pascal Pinaud (1964) bojuje proti zaužívaným konvenciám maľby, Bernard Frize (1954) rozvíja jej modernistické tradície. A že sa mu darí, dosvedčuje aj jeho účasť na veľkolepej výstave súčasnej maľby Triumf maľby v Saatchiho galérii v Londýne (2005–2006).

Kurátor výstavy Dr. Lóránd Hegyi nie je na Slovensku neznámy a do nášho domáceho kontextu umenia sa zapísal ešte v 90. rokoch minulého storočia ako riaditeľ Múzea moderného umenia – Ludwigovej nadácie vo Viedni. Keďže jeho kurátorskou špecialitou bolo a stále je predstavovanie umenia strednej a východnej Európy v kontexte umenia euro-amerického, neraz sa stalo, že diela slovenských umelcov sa objavovali na ním pripravovaných výstavách a projektoch. Naposledy to boli Aspekty/Pozície – 50 rokov umenia v strednej Európe 1949–1999 (Múzeum moderného umenia, Viedeň, 1999) a Pasáž Európa: Umenie zo strednej a východnej Európy (Múzeum moderného umenia, Saint-Étienne, 2004)


 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.