2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
 
Ľudovít Fulla 2002
1. marec 2002 - 25. august 2002
 
Majstrovské dielo zo zbierok SNG. Monogramista CZ. Posledný súd. Ikona, 1661
6. marec 2002 - 20. október 2002
 
Akvizície SNG (1989–2001) Moderné a súčasné umenie
8. máj 2002 - 1. september 2002
 
JURAJ MELIŠ (Dielo 1967-2002) Kovadlina snov
21. jún 2002 - 29. september 2002
 
Európske umenie 17. a 18. storočia zo zbierok Galérie výtvarného umenia v Ostrave
28. jún 2002 - 29. september 2002
 
Vladimír Popovič
11. september 2002 - 24. november 2002
 
Skice a návrhy 18. – 19. storočia
október 2002 - február 2003
 
Fulla a slovenský svet
11. október 2002 - január 2003
 
Ruský piktorializmus
november 2002 - december 2002
 
Slovenské vizuálne umenie 1970–1985
13. december 2002 - február 2003
 
 
Laureát Grand Prix Insita 2010 - Philippe Azéma
 
INSITA 2010 – 9. ročník medzinárodného Trienále insitného umenia
 
Narodil sa roku 1956 v Cauderane, Francúzsko. Vedie dva paralelné životy: cez deň je poľnohospodárskym robotníkom a zvyšok času umelcom. Pracuje na papieri alebo starej plachte prilepených na zemi, formáty jeho diel už asi desať rokov dosa¬hujú rozmery 4×2 metre, či dokonca viac. Pri pohľade na jeho práce sa zdá, akoby sme sa vracali o niekoľko desiatok tisícov rokov dozadu, podobnosti s témami aj technikami prehistoric¬kých jaskynných malieb sú dosť zreteľné. Objavujú sa tu ľudia, zvieratá, rôzne opice; z techník sú to maľba bez perspektívy, siluety maľované z profilu,absenciahorizontu,prvkyradenévedľa seba bez ohľadu na mierku, obmedzená farebná škála (pracuje so žltou, s čiernou a červenou).
Prehistória Philippa Azému je však celkom vymyslená. Kým naši dávni predkovia kreslili skutočné zvieratá, tie Azémove sú celkom čierne, fantastické, pochádzajú z našich nočných mor, zo strašidelných rozprávok alebo z legiend, ako je tá o beštii z Gévaudanu. Na žltom pozadí sa jeho priestor, ktorý opúšťa jednoduchosť skalných malieb, napĺňa siluetami postáv, ktoré sú takisto čierne, zoradené v krivolakých radoch, vo vrstvách ktoré sú ohraničené krivkami alebo rozmiestnené zdanlivo ná¬hodným spôsobom; obrazy zdobí množstvo znakov, akoby išlo o akýsi rébus. Niektoré detaily môžu pripomínať snovú Afriku.
Philippe Azéma používa akryl, fixku,atrament,olej,modernémateriály, ale predovšetkým vo (falošne) archaickej estetike pracuje s veľmi súčasnými odkazmi. Sú to rozmazané kontúry ako atramentové škvrny, ktorými je postriekané plátno, alebo graffiti,ktorémajúpredstavovaťdomy,čipostavy,ktorýmne¬chýba štipka humoru. Je to napríklad silueta ženy, ktorá drží za ruku dieťa, a to zasa drží čudesné zviera a nálepku z komiksu.

 
hore

 
Philippe Azéma - Bez názvu, nedatované. Galerie Hamer, Amsterdam
 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.