2011
2010
2008
2007
 
   V Slovenskej národnej galérii je do marca sprístupnená výstava Stratený čas? (20. 12. SME)
O komunizme na plné pecky

20. december 2007
 
Cena pre kurátorku Zoru Rusinovú [SME 07/12/2007]
7. december 2007
 
Stratený čas? Nie, len trochu zabudnutý [HN 19/11/2007]
19. november 2007
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
14. november 2007
 
Komunistická pohľadnica s Darou Rolins: Nie žart, ale upútavka
4. november 2007
 
Riskovať sa dá – aj v umení
4. október 2007
 
ATELIÉR (HN 06/09/2007)
6. september 2007
 
Analógová kontrarevolúcia (Domino efekt 22/08/2007)
22. august 2007
 
Insita má čaro ( Insita má čaro (PRAVDA 14/07/2007)
14. júl 2007
 
AD RICHARD GREGOR: PARADOX LESA DELFÍNOV .týždeň 25/2007 (Týždeň 02/07/2007)
2. júl 2007
 
Grand Prix Insita putuje do Poľska
26. jún 2007
 
Paradox lesa delfínov ( Týždeň (18/06/2007)
18. jún 2007
 
Moravská galéria prináša dielo Andyho Warhola (Žurnál 07/06/2007)
7. jún 2007
 
Obrazy nielen pre oči (Mosty 05/06/2007)
5. jún 2007
 
Kresby lákali zberateľov (PRAVDA 02/06/2007)
2. jún 2007
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Hockney? Výnimočný zážitok (PRAVDA 14/04/2007)
14. apríl 2007
 
Sýty stôl nasýti (dušu) (2007-03-31)
31. marec 2007
 
Inakosť v Slovenskej národnej galérii (Mosty 27/03/2007)
27. marec 2007
 
Ako robil maliar Hockney grafiky (PRAVDA 24/03/2007)
24. marec 2007
 
Cítim sa modro. Aleš (SME, 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Zabudnite na horúce L. A. (SME 22/03/2007)
22. marec 2007
 
Všetko najlepšie, Hockney! (HN 19/03/2007)
19. marec 2007
 
Bludní Holanďania stále lákajú (PRAVDA 07/03/2007)
7. marec 2007
 
Umenie nemôže žiť vo vzduchoprázdne (Parlamentný kuriér 22/01/2007)
22. január 2007
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Oko stĺpkom (TV OKO 18/01/2007)
18. január 2007
 
Riskantná forma provokuje (PRAVDA 18/08/2007)
 
Stratený čas? Určite nie! [SLOVO 14/11/2007]
 
2006
2005
 
Mária Bartuszová. Správy STV
3. júl 2005
 
Nikoleta Gažová
 
Mária Bartuszová, sochárka so zvláštnym osudom. Dnes sa o nej hovorí ako o jednej z najvýraznejších osobností slovenského sochárstva, no za jej života si ju takmer nikto nevšímal. Slovenská národná galéria teraz spláca svoj dlh voči Márii Bartuszovej rozsiahlou výstavou.

Prečo si kritici Máriu Bartuszovú dlho nevšímali? A jej súhrnná výstava prišla až takmer desať rokov od jej smrti? Podľa teoretikov umenia predbehla tvorbou svoju dobu. Podľa ľudí, ktorí ju osobne poznali, bola dôvodom jej povaha.

Veronika Bartuszová, dcéra, výtvarníčka: "Mama mala takú introvertnú povahu, že vlastne aj veľa pochybovala o tých veciach, ktoré robila."

V ateliéri pracovala Mária Bartuszová so svojim manželom Jurajom Bartuszom, ktorý je tiež výtvarník.

Juraj Bartusz, manžel, výtvarník: "My sme boli tak odkázaní sami na seba alebo jeden na druhého, že až sa to začínalo javiť ako ťarcha, ako bezmocnosť bez toho druhého niečo urobiť."

Z tvorivého napätia vzišli výnimočné diela, takzvané haptické sochy. Ľudia sa ich môžu dotýkať, tak aby napríklad aj zrakovo postihnutí mohli umenie precítiť.

Vladimír Beskid, kurátor výstavy: "V stredoeurópskom priestore je to ojedinelý program."

Mária Bartuszová objavovala inšpiráciu v obyčajných veciach.

Vladimír Beskid, kurátor výstavy: "Ako je kvapka, ako je dážď, ako je vajíčko, ktoré možno je takým kľúčovým momentom v jej tvorbe."

Diela Márie Bartuszovej sú inštalované v Esterházyho paláci Slovenskej národnej galérie. Po rekonštrukcii sa stal najmodernejším výstavným priestorom na Slovensku.

 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.