2011
 
   SNG: Maľba po maľbe/STV Jednotka
19. december 2011
 
Posledný klasik [JOJ, 17:00 08/03/2011]
8. marec 2011
 
Ľudí do galérie láka Zmeták [HN 03/03/2011]
3. marec 2011
 
Výstava Ernesta Zmetáka v Slovenskej národnej galérii – Ernest Zmeták, Posledný klasik potrvá do 5.júna [Rádio Slovensko, 12:00 02/03/2011]
2. marec 2011
 
Preneste sa do Talianska [Plus jeden deň 02/03/2011]
2. marec 2011
 
V priestoroch Slovenskej národnej galérie, v Esterházyho paláci je od dnes sprístupnená širokej verejnosti výstava s názvom Posledný klasik, Ernest Zmeták, umelec a zberateľ [TV Bratislava, 18:00 02/03/2011]
2. marec 2011
 
Posledný klasik Ernest Zmeták, umelec a zberateľ, to je názov výstavy Slovenskej národnej galérie [STV Jednotka, 16:00 01/03/2011]
1. marec 2011
 
Generačná výpoveď súčasnej slovenskej maľby na výstave v národnej galérii / Bratislavské noviny
3. február 2011
 
Duní Dunaj a maľba za maľbou sa valí / Jazdec
február 2011
 
Posledný klasik [TA3, 12:00 05/03/2011]
 
Zmeták: osamelý bežec moderny [Pravda 02/03/2011]
 
Prehliadky súčasnej slovenskej maľby – Maľba po maľbe a Maľba 2010 v Slovenskej národnej galérii / Rádio Slovensko
23. december 2010
 
Výstava roka? Július Koller
21. december 2010
 
Horúcu polievku treba najprv pofúkať / SME
17. december 2010
 
Mladí maliari zaútočili na SNG / Pravda
9. december 2010
 
2010
2008
2007
2006
2005
 
Bočkayove obrazy klamú zrak (PRAVDA 19/04/2007)
19. apríl 2007
 
Autor: Jena Opoldusová
 
V SNG je retrospektívna výstava maliara, ktorý zviditeľňuje paradoxy

Miluje ilúziu a paradoxy. Maliar Milan Bočkay im venoval svoj umelecký program. Jeho obrazy vyvolávajú neodolateľnú chuť dotknúť sa ich. Zistiť, či papier, ktorý vyzerá ako pokrčený alebo prederavený, je naozaj poznamenaný ľudskou rukou. Presvedčiť sa, či je plátno skutočne pomaľované hlinou, alebo ide len o zrakový klam. Napokon princíp zrakového klamu, zvaný trompe ľoeil, je základom a východiskom tvorby vyznávača analytickej maľby.
Viac ako štyridsať obrazov predstavuje tvorivú cestu Milana Bočkaya od polovice šesťdesiatych rokov 20. storočia po súčasnosť v priestoroch Slovenskej národnej galérie v Bratislave. Výstava, ktorú otvorili v utorok, má názov Delfín v lese alebo chvála paradoxu. Parafrázuje Horáciov výrok a zároveň potvrdzuje umelcovu záľubu v protirečeniach.
Od hyperrealizmu, ktorým začínal, sa rýchlo prepracoval k analytickému konceptu. Fascinujúce kresby provokujú zrak, myseľ a city. Citáty a zdanlivé zásahy do papiera odkazujú na detskú kresbu, colníka Rousseaua či Maleviča. Vzrušujúcou prechádzkou dejinami výtvarného umenia sú Bočkayove obrazy z 80. rokov. Motívy známych diel hviezdnych výtvarníkov ako van Gogh, Warhol, Mondrian či Giacometti pretavil cez malbu hlinou na iluzívne olejomalby. K jeho obľúbeným témam patrí aj ilúzia zle napnutého plátna.
"V dlhodobej tradícií malby trompe ľoeil Bočkay zaujíma špecifické miesto tým, ako sa súčasne vyrovnal s analytickou malbou a ako modifikuje maľbu o malbe s ešte ďalším prehĺbením na "kresbu o maľbe"," zhodnotil umelcovu tvorbu jeho učiteľ a kolega Rudolf Fila. Na výstave, ktorá potrvá do 29. júla, možno premýšľať o tom, kde je hranica medzi klamom a vidinou, medzi skutočnosťou a ilúziou. Tvorba Milana Bočkaya nastoľuje množstvo otázok. "Ako povestný sarkastik a vtipkár, milovník všakovakých ilúzií, kalambúrov a paradoxov, nadovšetko rád provokuje. Neraz svojím typickým a tak trochu potmehúdskym spôsobom, veď predsa najradšej a najčastejšie (v duchu Horácia) maľuje delfína a kanca na morských vlnách na všetky spôsoby," povedala spolukurátorka a riaditeľka SNG Katarína Bajcurová. Výstava Milan Bočkay: Delfín v lese alebo chvála paradoxu je z kategórie tých, ktoré treba vidieť.



-END-


 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.