2011
2010
 
Šiesty zmysel divadla
Slovenská scénografia a divadelný plagát po roku 1989

22. október 2009 - 17. január 2010
 
Renesancia
Dejiny slovenského výtvarného umenia

18. december 2009 - 28. marec 2010
 
Ruská ikona. XV. – XX. storočie
8. apríl 2010 - 16. máj 2010
 
Július Koller
Vedecko-fantastická retrospektíva

23. apríl 2010 - 20. jún 2010
 
Ján Rombauer (1782-1849)
Levoča – Petrohrad – Prešov

4. jún 2010 - 29. august 2010
 
Na návšteve
4. jún 2010 - 10. september 2010
 
skica – návrh – kópia
zreštaurované talianske kresby 16. a 17. storočia zo zbierky SNG

4. jún 2010 - 29. august 2010
 
priestory umenia v šedej zóne
projekty pre tranzit

4. júl 2010 - 1. august 2010
 
INSITA 2010 – 9. ročník medzinárodného Trienále insitného umenia
4. júl 2010 - 26. september 2010
 
Josef Hoffmann (1870 – 1956). Ornament a moderna. Architekt a dizajnér
4. august 2010 - 11. august 2010
 
Juraj Bartusz. gestá / body / sekundy
19. august 2010 - 31. október 2010
 
Zlatý vek holandskej grafiky
Od Goltzia po Rembrandta

11. september 2010 - 9. január 2011
 
Scénografia ako obraz
12. september 2010 - 31. október 2010
 
Alexandra Exter – Ester Martinčeková-Šimerová – Anatol Petritzky – Ľudovít Fulla
25. september 2010 - 14. november 2010
 
Holé baby
Necenzurované akty moderných majstrov

6. október 2010 - 28. november 2010
 
František Drtikol
Z fotografického archívu

13. október 2010 - 28. november 2010
 
Anton Cepka
Šperky z rokov 1966 – 1990

19. október 2010 - 25. október 2010
 
Intervencie v gotickej zbierke SNG
26. október 2010 - 16. január 2011
 
Ona je madona...
24. november 2010 - apríl 2011
 
Maľba po maľbe
Výstava súčasnej slovenskej maľby

9. december 2010 - 6. február 2011
 
SNG! NOW
14. december 2010 16:30 - 16. január 2011
 
Industriálna krajina?
Stredoslovenské banské mestá v 16. – 18. storočí

17. december 2010 - 13. marec 2011
 
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
 
Hlavou dolu
Vodné kasárne, 2. poschodie, Rázusovo nábrežie 2, Bratislava
16. máj 2003 - 7. september 2003
 
Melchior Küsell, Karol Škréta, obrázky jezuitských misionárov-mučeníkov
Kurátor výstavy: Martin Šugár

 
Otvorenie výstavy vo štvrtok 15. mája 2003 o 17. 00 hod.
Výstava predstaví verejnosti 16 voľných grafických listov – medirytín – zo zbierky starej grafiky a kresby Slovenskej národnej galérie. Ide o zobrazenia jezuitských misionárov-mučeníkov pôsobiacich v Európe, Afrike, Ázii a Amerike. Výjavy ilustrovali knihu nazvanú Societas Iesu... od významného českého jezuitu Mateja Tannera SJ, vydanú v pražskom Klementíne v roku 1675. Tanner bol v tom čase rektorom Univerzity Karla Ferdinanda v Prahe, o rok neskôr sa stal provinciálom Spoločnosti Ježišovej v Čechách. Kniha je zbierkou životopisov známych jezuitských misionárov-mučeníkov pochádzajúcich predovšetkým z Portugalska a Španielska, ale nechýbajú medzi nimi ani jezuiti z Uhorska či prví japonskí kresťania-jezuiti. Vystavené grafické listy sú iba časťou z celkového počtu 169 menších ilustrácií a štyroch veľkorozmerných grafík – oslavných titulných listov. Medirytiny sú dielom jedného z popredných augsburských rytcov Melchiora Küsella (1626–1683), ktoré vytvoril podľa predlôh Karola Škrétu (1610–1674).
Koncepcia výstavy bola inšpirovaná priestorovým a ideovým riešením hlavného jezuitského Kostola Il Gesú v Ríme. Podobne ako v ňom dominuje smerovanie pohľadových osí k hlavnému oltáru vďaka dômyselnému perspektívnemu usporiadaniu interiéru, aj divák prichádzajúci do výstavného priestoru sa má nechať viesť perspektívou ústiacou v torze Ukrižovaného Krista, nachádzajúceho sa vo vedľajšej expozícii barokového umenia. Panely deliace miestnosť na tri menšie časti môžu evokovať pôdorysné riešenie Il Gesú s bočnými kaplnkami – „vynálezom“ jezuitov – určenými na individuálnu meditáciu. Každá časť totiž zdôrazňuje iný motív, ktorý sa objavuje na vystavených grafikách – zámorské misie jezuitov ako jeden z najvýraznejších stretov civilizácií v dejinách ľudstva; schémy výtvarného riešenia výjavov (porovnanie so staršími grafickými listmi od Gerarda Bouttatsa, ktoré tiež ilustrujú martýrium jezuitských mučeníkov); vcítenie sa do utrpenia zobrazených ľudí visiacich na šibenici hlavou dolu (tzv. jama) pomocou divákovho obrazu „hlavou dolu“ v konkávnom zrkadle v podobnom zmysle ako sv. Ignác z Loyoly odporúčal vo svojich Duchovných cvičeniach sprítomňovať si Kristovo utrpenie v meditáciách.
Napriek jasným a zámerným analógiám s umením v službách jezuitov v časoch skorého baroka je cieľom výstavy predovšetkým predstaviť každý grafický list ako jedinečné dielo, ktoré má schopnosť osloviť súčasného diváka jednak umeleckou kvalitou, jednak svojimi dejinami, ktoré živo súvisia s bolestným odmietnutím ponúkaných hodnôt a násilným ľpením na vlastných – teda s témami, ktorými sa dnes intenzívne zaoberáme.


 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.