2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG. Jan Mertens ml., dielňa: Triptych Klaňania troch kráľov. 1520-1530
16. september 2004 - 31. máj 2005
 
Miloš Dohnány a jeho tvorba
4. november 2004 - 31. január 2005
 
Cín – argentum pauperum
15. marec 2005 - 5. jún 2005
 
Reštaurované dielo zo zbierok SNG
Christian Rugendas podľa Johanna Lorenza Haida: Univerzitná téza františkánskych frátrov s motívom kajúceho sv. Petra. 1738

1. jún 2005 - 31. december 2005
 
No Code. Talianske súčasné umenie
3. jún 2005 - 28. august 2005
 
Mária Bartuszová. Cesta k organickej plastike
15. jún 2005 - 2. október 2005
 
Miesto zázrakov. Premeny barokového oltára
24. jún 2005 - 28. august 2005
 
Slovenský mýtus
29. september 2005 17:00 - 5. marec 2006
 
Jedinečná krajina.Taliansko, fotografie 1900–2000
21. október 2005 - 30. december 2005
 
2004
2003
2002
 
Plagáty z Viedne
Slovenská národná galéria, Esterházyho palác, 3. poschodie
27. jún 2003 - 16. september 2003
 
Kurátori výstavy: Markus Feigl / Viedeň
Petr Štembera / Praha
Dagmar Poláčková / Bratislava

 
Vernisáž výstavy: 26. jún 2003 o 17. 00 hod.
Výstava Plagáty z Viedne priblížila slovenskému divákovi vývoj tohto zaujímavého média od jeho začiatkov až po súčasnosť. Keďže Bratislava a Viedeň sú nielen topograficky veľmi blízko, môžeme hovoriť o spoločne zdieľanom kultúrnom priestore. Vo výberovej kolekcii z majetku Viedenskej mestskej a krajinskej knižnice, ktorá spravuje zbierku viac ako 180 000 exemplárov plagátov, predstavíme teda na jednej strane materiál u nás takmer úplne neznámy, pretože takáto výstava sa na území Slovenska koná po prvýkrát, na strane druhej však v nej jasne prečítame a nájdeme mnoho súvislostí a analógií s vývinom slovenského plagátu. Významnú súčasť výstavy tvorí kolekcia plagátov rakúskej proveniencie prelomu storočí z Umeleckopriemyselného múzea v Prahe. Predkladáme teda divákom reprezentatívny výber okolo 150 viedenských plagátov od konca 19. storočia až do súčasnosti. V koncepcii výstavy je položený dôraz na tvorbu zo začiatku 20. storočia, teda na obdobie, keď sa stal viedenský plagát svetovým pojmom. Sú to predovšetkým plagáty secesného a postsecesného obdobia, modernistickej i avantgardnej orientácie . Zastúpené je tiež obdobie povojnovej obnovy i formujúceho sa internacionálneho štýlu. Výber plagátov z obdobia jeho poslednej veľkej konjunktúry v 60. rokoch predstaví i plagát, ktorý sa začína postupne presúvať z exteriéru dovnútra a podľa vzoru maľby, v období straty aury „originálu“ funguje v ňom ako závesný obraz. V 70. rokoch sa charakteristickým spôsobom prejavili vplyvy multimediálnej orientácie a výrazný trend akcelerovanej „totálnej“ vizualizácie, ktorá až do dnešných dní útočí na zmysly súčasníka vo všetkých druhoch a formách sprostredkovaných informácií. Plagát sa však v tomto „boome“ paradoxne akoby stráca v prospech nových médií a stále častejšie ho už dnes nahrádza jeho agresívnejšia forma - bildboard či bigboard. S nástupom éry počítačov vstupuje do vizuálnej koncepcie plagátov 80. a 90. rokov napokon snaha integrovať do obrazovej plochy prvok času, pohybu a priestoru. Výstava je koncipovaná tak, aby poskytla divákovi správu o vývine moderných výtvarných štýlov tak ako sa prejavili v aktuálnej tvorbe plagátu a vytvorila komplexnú, dobre čitateľnú verziu „príbehu“ vývinu média na príklade viedenského, ale zároveň i širšieho stredoeurópskeho kontextu. Tento príbeh však súčasne obsahuje i „príbeh“ vývinu modelov vizuálnej komunikácie stredoeurópskej spoločnosti v priebehu vyše sto rokov.

 
hore

 
J. Binder - Meinl Kaffee, 1924
 
S. Weber - Wiener Blutrausch, 1979
 
H. Fabigan - Stadthalle, 1959
 
S. Schmögner - Tolldreiste Szenen, 1981
 
C. Alessandri - Erotik, 1990
 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.