2011
2010
2008
2007
2006
 
   Rembrandt na Dunaji (HN 21/12/2006)
21. december 2006
 
Miliardová výstava: Neťukajte do Rembrandta, zazvonííí! (Nový čas 21/12/2006)
21. december 2006
 
Majstri zlatého veku zablúdili do Bratislavy (SME 16/12/2006)
16. december 2006
 
Grafiky na celý rok (SME 15/12/2006)
15. december 2006
 
Čarovná scéna spod maminej sukne (SME 14/12/2006)
14. december 2006
 
Aleš Votava maľoval svetlom (PRAVDA 12/12/2006)
12. december 2006
 
Holanďania blúdia: do galérie (PRAVDA, 09/12/2006)
9. december 2006
 
Vydarená inštalácia (PRAVDA 25/11/2006)
25. november 2006
 
Galéria má nový ťahák: slovenskú modernu (PRAVDA 22/11/2006)
22. november 2006
 
Slovenská národná galéria otvorila (Ne)stále expozície umenia 20. storočia (Pravda/22/11)
22. november 2006
 
Nie je všetko len super a go-go-go (Sme, 02/11/2006)
2. november 2006
 
Národná galéria si vyžiada miliardu (Sme)
3. október 2006
 
Váš autoportrét, prosím! ( Domino fórum 28/06/2006)
 
Autopoesis - výstava vlastného ja (Večerník (BA) 22/06/2006)
 
Pri fotografovaní treba vraj pokorne počúvať (Sme, 21/09/2006)
 
2005
 
Tvorba Aleša Votavu v Esterházyho paláci (Bratislavské noviny 18/01/2007)
18. január 2007
 
Autor: Dáša Šebanová
 
Ešte ani štyridsiatu čiarku na pomyselných dverách veku stúpajúcich do výšky neurobil scénický výtvarník Aleš Votava, keď mu bolo prisúdené odísť.
Bol to ťažký čas konfrontovania sa s realitou nielen pre jeho priateľov a blízkych ľudí, ale aj pre mnoho spolupracovníkov.
V Slovenskej národnej galérii - Esterházyho paláci - otvorili koncom novembra výstavu, ktorá mapuje tvorbu tohto významného scénografa.
Aleš Votava patril vo vývine slovenskej divadelnej scénografie 90. rokov 20. storočia k dominantným osobnostiam. Jeho realizácie znamenali obrat v slovenskej divadelnej scénografii a priblížili ju k aktuálnym svetovým trendom. Možno trochu strohé konštatovanie rozsiahlej Votavovej práce, ktorá zahŕňa pôsobenie vo významných slovenských, ale aj zahraničných divadlách. Autorov scénografický názor sa profiloval aj počas jeho parížskeho (1986/1987) a neskôr talianskeho pobytu vo Ville Medici (1993/1994). Skice autorových výtvarných riešení dokumentujú proces tvorby, počas ktorého sa scénograf dostáva k svojmu cieľu.
Výstava ilustruje celú vývojovú etapu Votavovho profesionálneho života, zdôrazňujúc aj životné filozofie a úvahy autora. Prechádzka po Esterházyho paláci sa na malú chvíľu stáva obchôdzkou po divadelných scénach. Nezanedbateľnou časťou je aj prezentácia umeleckých šperkov, tak pôsobivo vynaliezavých a originálnych.
Nápisy na stenách, prezrádzajúce Votavove myšlienky a úvahy, sú zas samostatnou púťou hlbinami literárnych textov, aj keď striedmejšieho charakteru, čo sa týka rozsahu. Malý počet úvah však vynahrádza ich obsah. Kto iný, ak nie hĺbavý autor, dokáže tak oceniť napríklad krásu samoty, ktorá je "čistá a poctivá.
Jemný dotyk dokáže viac ako silné erotické gesto. A priblíženie je silnejšie ako dotyk. Cesta k dokonalosti vedie cez jemnosť".
Jemné a výrečné sú aj Votavove scénické riešenia.
Výstava v Esterházyho paláci potrvá do 25. februára.




 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.