2011
2010
2008
 
   SNG oslávila 60. výročie svoho vzniku v komornej atmosfére
SME online

29. júl 2008
 
Slovenská národná galéria si pripomína 60. výročie svojho vzniku
29. júl 2008
 
SNG oslavuje v tomto roku 60. výročie
26. apríl 2008
 
Rudolf Sikora: Jedinou figúrou som ja (Pravda)
2. apríl 2008
 
Slovenská národná galéria jubilujúca (k 60. výročiu vzniku SNG) (Učiteľské noviny)
marec 2008
 
Stratený čas v prehliadke filmov [SME 19/01/2008]
19. január 2008
 
2007
2006
2005
 
Tušiť obraz človeka [Týždeň 14/01/2008]
14. január 2008
 
Autor: BARBARA BODOROVÁ
 
Každý z nás aspoň raz zažil čaro detskej skúsenosti, keď ceruzkou prechádzal pc povrchu papiera, pod ktorým sa skrývala kovová minca. Pod našou šrafujúcou rukou sa odrazu zázračne začal odkrývať utajený motív.
BARBARA BODOROVÁ
ak takto snímame abstraktné štruktúry, na povrch sa začnú podľa Marcela Jeana predierať "vnútorné krajiny" autora... Ako deti sme netušili, že tento mechanický postup frotáže voviedol do výtvarného umenia v dvadsiatych rokoch 20. storočia surrealista MaxErnst. Očareniu snímať rôznorodé povrchy materiálov neodolal ani slovenský výtvarník Štefan Schwartz (1927 - 1998) a ernstovský "účinok hmoty" sa v jeho tvorbe stal určujúcim. Sám autor o svojich komentovaných frotážach tvrdí, že nezobrazuje, ale vytvára skutočnosti, ktorých oprávnená existencia väzí v maliarskych zákonitostiach formových, tektonických, farebných: "Pracujem metódou maliarskeho automatizmu, čo mi umožňuje plnšie sa vyjadriť, ako keď som viazaný modelom, pretože tento tvorivý postup umožňuje prejaviť sa aj nevedome, inštinktívne, aj vedome, analyticky."
.osamelosť Štefana Schwartza
Autor priznáva východiská z vlastných skúseností, necháva prehovoriť inštinkt, podvedomie i vedomie. Pretvorené štruktúry povrchov retušovaním, prekrývaním, odkrývaním, zmazávaním či preškrabávaním ho podnecujú k objavom a zároveň menia obraz na širokú básnickú výpoveď plnú rôznych súvislostí. Fascinácia povrchovou štruktúrou, textúrou, odtlačkami, stopami, premenou hmoty, silou farieb, formou, rytmom a tektonikou Štefanovi Schwartzovi nemohla byť cudzia. Jeho spočiatku lyrické, štrukturálne frotáže korešpondovali s dobovými východiskami informelu, v ktorých ho svojou tvorbou i výtvarným presvedčením uistil spolužiak a kolega Rudolf Fila. Štefan Schwartz ostal v kontexte slovenského výtvarného umenia solitérom. Za spoločenskou osamotenosťou Štefana Schwartza boli jednoznačné príčiny hranice, ostnatý drôt, koľajnice, vagóny, číslo na predlaktí, pilulky... Týmito bolestnými atribútmi možno odhaliť životný príbeh, ktorý ostáva ukrytý v jeho obrazoch, ale práve umenie bolo schopné zachytiť charakter autora a vibrácie jeho života. Ako napísal Rudolf Fila, nad obrazmi Štefana Schwartza bdelo "korektívum vojny" a tak zreteľnosť obsahovej výpovede možno vyčítať len za rúškou abstraktnosti, symboly ostávajú mnohoznačné, významy zahalené. Diela Štefana Schwartza sú plné tajuplnosti rovnako ako jeho plachá osobnosť, ktorá po celý život v sebe skrývala traumy vlastného detstva a mladosti, a zároveň niesla traumy histórie dvadsiateho storočia. Diela Štefana Schwartza sú rovnaké, aký bol on sám - nič nepredstierajú, nekričia, neokupujú, sú krehké, mĺkve a zároveň za ich usporiadaným povrchom tušíme znepokojivé jadro.
.záznamy Štefana Schwartza
Štefan Schwartz vlastné jazvy skrýval, no zato snímal tie, ktoré poznačili mesto. V rozmedzí rokov 1973 - 1977a neskôr v 80. rokoch dokázal zo seba vystúpiť, zabudnúť na povestnú ostýchavosť, aby zachoval špecifické odkazy nepovšimnutých, no všadeprítomných tichých pečatí ulíc - kanálových poklopov, hydrantov, uličných tabúľ, dlaždíc. Táto práca si vyžadovala cielené hľadanie, nachádzanie, zbieranie a usporadúvanie daných motívov. Dávala príležitosť nutkavému pocitu dokončenosti a dokonalosti, ktorú autor tak intenzívne pociťoval a vnímal ju aj Rudolf Fila: .....Aby sa naplnila tvoja latentná túžba po harmónii, kompenzujú sa tieto, takpovediac, rafinovanosti brutálnosťou motívov, ktoré si vyberáš. Svedkovia najslávnejších mestských všedností, ako hydranty, plynovody, kanály v Tvojich diskrétnych ,nekomponovaných' záznamoch dostávajú význam priamo emblémovitý. Erby moderných veľkomiest! Ich elementárna geometria má vážnosť pečate".
Schwartz zachytil a zvečnil špecifickosti a pretrvávajúce hodnoty miest, v ktorých žil a ktoré navštívil - Zúrich, Rím, Antverpy, Ženeva, Lausanne, Las Palmas, Praha, Bratislava, Londýn... Tvorbu Štefana Schwartza charakterizuje príklon k čiernemu humoru - snímané banálne odtlačky či pouličné nápisy často vkladal do komických súvislostí, jeho premaľby tapiet alebo asambláže s tabletkami z 80. a 90. rokov navodzujú ironický úsmev. Humor otvára cestu k únikom, oslobodzuje, povznáša, mení významy a poskytuje príležitosť vyrovnať sa s traumou. Tým si dokáže podmaniť vnímateľa a, ako ukazuje výstava, ktorá prebieha v Slovenskej národnej galérii, (SNG) Schwartzovo výtvarné gesto časom hodnotu nestráca, ale mení sa na čosi zásadné.
.návrat Štefana Schwartza
V roku 1994 sa stal Štefan Schwartz nositeľom Ceny Christmas, ktorú udeľuje Skupina A-R. Prostredníctvom albumu výtvarných prác preukázali členovia skupiny a väčšinou aj študenti tohto nenápadného pedagóga úctu k jeho životným postojom a umeleckej tvorbe. Po emigrácii do Švajčiarska v roku 1968 ostávala tvorba Štefana Schwartza slovenskej verejnosti neznáma. Pripomenula sa až výstavou začiatkom 90. rokov v SNG a v Galérii Palisády. Dnes sa Štefan Schwartz vrátil - jeho tvorbu prezentuj e v kurátorskej koncepcii Beaty Jablonskej a Alexandry Kusej výstava s názvom Návrat Štefana Schwartzav SNG. Nielen výstava, ale i monografia so štúdiou Evy Šefčákovej a s ďalšími textami Schwartzových žiakov (Milana Bočkaya, Vladimíra Kordoša, Mariána Meška, Mariána Mudrocha, Dezidera Tótha) a kolegu Rudolfa Filu predostiera šírku výtvarnej pozostalosti tohto umelca, ktorú SNG venovala manželka Viera Schwartzová. Výstava potrvá do 17. februára 2008 a 24. januára sa v rámci diskusného cyklu "Kurátor a hosť" v Slovenskej národnej galérii bude môcť návštevník presvedčiť o živosti diela Štefana Schwartza.
Autorka je teoretička umenia
ŠTEFAN SCHWART/Narodil, sa v Budapešti, po otcovej smrti sa s matkou a sestrami presťahoval do Košíc. Počas druhej svetovej vojny bol spolu s matkou deportovaný do koncentračného tábora Osvienčim - Birkenau. Je absolventom odboru figurálneho maliarstva ma VŠVU v ateliéri Jána Mudrocha. Po skončení štúdia vyučoval na Škole umeleckého priemyslu v Bratislave, v roku 1968 emigroval do Švajčiarska, kde žil až do svojej smrti v roku 1998. Patril k silnej umeleckej generácii, ktorá vstúpila na výtvarnú scénu v šesťdesiatych rokoch minulého storočia. V rokoch 1992-1993 mal súbornú výstavu v SNG a v Galérii Palisády. V roku 1994 mu bola Skupinou A-R udelená cena Christmas. V súčasnosti je v SNG výstava Návrat Štefana Schwartza, pozostávajúca z diela, ktoré galérii venovala umelcova manželka.


 
hore

 
 

 

 

 

  © 2005 Slovenská národná galéria. Všetky práva vyhradené. Web satori.